Každodenní život vyžaduje potřebu čtení. Děti většinou začínají číst až ve škole. Je však třeba začít rozvíjet předčtenářské dovednosti již v mateřské škole. Vhodným prostředkem k tomu jsou čtenářské strategie. V práci jsou představeny základní pojmy týkající se čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, čtenářských dovedností a strategií a jejich charakteristiky. Dále se práce věnuje konkrétním čtenářským strategiím dobře využitelným při práci s dětmi předškolního věku a vhodným textům k rozvíjení jednotlivých strategií v mateřských školách. V praktické části práce předkládá v rámci akčního výzkumu konkrétní příklady toho, jak se strategiemi pracovat, modifikovat je pro různé věkové skupiny dětí a také výsledky, které tento výzkum přinesl.
Anotace v angličtině
Everyday life requires the need for reading. Children usually start reading at school. But does it mean that start developing reading skills based on reading strategies already in kindergarten is so soon? I don´t think so. Children learn their reading strategies gradually and they can develop them with our help even if they can´t read themselves.
The bachelor thesis is initiated by the characteristics of basic concepts related to reading literacy, reading skills and strategies. It also deals with specific reading strategies applicable to work with pre-school children and appropriate texts to develop individual strategies in kindergartens. In the practical part of the action research, presents concrete examples of how to work with strategies, modifying them for different age groups of children and also the results that this research has brought.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, dítě předškolního věku, akční výzkum, pohádka
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading strategies, preschool child, action research, fairy tale
Rozsah průvodní práce
71 s. (94 395 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Každodenní život vyžaduje potřebu čtení. Děti většinou začínají číst až ve škole. Je však třeba začít rozvíjet předčtenářské dovednosti již v mateřské škole. Vhodným prostředkem k tomu jsou čtenářské strategie. V práci jsou představeny základní pojmy týkající se čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, čtenářských dovedností a strategií a jejich charakteristiky. Dále se práce věnuje konkrétním čtenářským strategiím dobře využitelným při práci s dětmi předškolního věku a vhodným textům k rozvíjení jednotlivých strategií v mateřských školách. V praktické části práce předkládá v rámci akčního výzkumu konkrétní příklady toho, jak se strategiemi pracovat, modifikovat je pro různé věkové skupiny dětí a také výsledky, které tento výzkum přinesl.
Anotace v angličtině
Everyday life requires the need for reading. Children usually start reading at school. But does it mean that start developing reading skills based on reading strategies already in kindergarten is so soon? I don´t think so. Children learn their reading strategies gradually and they can develop them with our help even if they can´t read themselves.
The bachelor thesis is initiated by the characteristics of basic concepts related to reading literacy, reading skills and strategies. It also deals with specific reading strategies applicable to work with pre-school children and appropriate texts to develop individual strategies in kindergartens. In the practical part of the action research, presents concrete examples of how to work with strategies, modifying them for different age groups of children and also the results that this research has brought.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtenářské strategie, dítě předškolního věku, akční výzkum, pohádka
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, reading strategies, preschool child, action research, fairy tale
Zásady pro vypracování
Cíl:
Dle vlastního didaktického materiálu realizovat a popsat vhodné
modifikace aktivit rozvíjející čtenářské strategie při práci s pohádkou u dětí předškolního věku.
Požadavky:
Studium odborné literatury, příprava materiálu pro realizaci práce s pohádkovými texty modifikované dle věku dětí, popř. jiných kritérií, realizace materiálu, evaluace a úprava materiálu, formulace závěru a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Dle vlastního didaktického materiálu realizovat a popsat vhodné
modifikace aktivit rozvíjející čtenářské strategie při práci s pohádkou u dětí předškolního věku.
Požadavky:
Studium odborné literatury, příprava materiálu pro realizaci práce s pohádkovými texty modifikované dle věku dětí, popř. jiných kritérií, realizace materiálu, evaluace a úprava materiálu, formulace závěru a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BŘEZINOVÁ, Ivona. Teta to plete. [1]. Praha: Albatros, 2004, 58 s. Klub mladých čtenářů. ISBN 80-00-01365-7.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-802-6207-207.
NEZVALOVÁ, Danuše. Akční výzkum ve škole. PEDAGOGIKA [online]. 2003, 3, 300-308 [cit. 2018-03-25]. ISSN 2336-2189. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1942&lang=cs
ROBB, Laura. Reading strategies that work: teaching your students to become better readers. New York: Scholastic Professional Books, c1996. ISBN 05-902-5111-2.
THOROVÁ, Kateřina. 2015 Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Psyché (Grada). ISBN 978-80-262-0714-6.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.
Seznam doporučené literatury
BŘEZINOVÁ, Ivona. Teta to plete. [1]. Praha: Albatros, 2004, 58 s. Klub mladých čtenářů. ISBN 80-00-01365-7.
ČERNÁ, Olga. Čtení není žádná nuda: náměty k rozvíjení čtenářské gramotnosti a radosti ze čtení. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-802-6207-207.
NEZVALOVÁ, Danuše. Akční výzkum ve škole. PEDAGOGIKA [online]. 2003, 3, 300-308 [cit. 2018-03-25]. ISSN 2336-2189. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1942&lang=cs
ROBB, Laura. Reading strategies that work: teaching your students to become better readers. New York: Scholastic Professional Books, c1996. ISBN 05-902-5111-2.
THOROVÁ, Kateřina. 2015 Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Psyché (Grada). ISBN 978-80-262-0714-6.
TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.