Bakalářská práce prezentuje způsob, kterým lze matematiku aplikovat do reálného
prostředí žáků základní školy. Při zpracování bakalářské práce byla využita forma
projektového vyučování. V první části se věnuji projektu, projektovému vyučování, motivaci,
finanční gramotnosti, matematice v reálném prostředí. Další část práce je věnována
samotnému projektu, který byl určen pro žáky 9. třídy ZŠ. Projekt se zabývá rodinným
rozpočtem a financemi. Tento projekt měl zábavnou formou upevnit a prohloubit již získané
znalosti žáků v oblasti finanční matematiky. Součástí bakalářské práce je výzkumná část,
která obsahuje dotazník, jehož prostřednictvím byla zjišťována nejen úroveň osvojených
znalostí, ale i skutečnost, zda žáky zaujalo samotné projektové vyučování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents a way in which mathematics can be applied to the real
environment of elementary school?s students. During the elaboration of this bachelor thesis
was used a form of project teaching. In the first part I deal with project, project teaching,
motivation, financial literacy and mathematics in real environment. Another part of the thesis
is dedicated to the project itself, which was designed for students of the 9th grade at the
elementary school. The project deals with family budget and family finances. This project was
a fun way how to strengthen and deepen the knowledge gained by students in the field of
financial mathematics. The research part of the bachelor thesis is included, it contains
a questionnaire, which not only takes into account the level of knowledge acquired, but also
the fact whether the students were interested in the project teaching itself.
Klíčová slova
projekt, projektové vyučování, motivace, matematika v reálném prostředí, finanční
gramotnost, rodinný rozpočet
Klíčová slova v angličtině
project, project teaching, motivation, mathematics in real environment, financial
literacy, family budget
Rozsah průvodní práce
63 s
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce prezentuje způsob, kterým lze matematiku aplikovat do reálného
prostředí žáků základní školy. Při zpracování bakalářské práce byla využita forma
projektového vyučování. V první části se věnuji projektu, projektovému vyučování, motivaci,
finanční gramotnosti, matematice v reálném prostředí. Další část práce je věnována
samotnému projektu, který byl určen pro žáky 9. třídy ZŠ. Projekt se zabývá rodinným
rozpočtem a financemi. Tento projekt měl zábavnou formou upevnit a prohloubit již získané
znalosti žáků v oblasti finanční matematiky. Součástí bakalářské práce je výzkumná část,
která obsahuje dotazník, jehož prostřednictvím byla zjišťována nejen úroveň osvojených
znalostí, ale i skutečnost, zda žáky zaujalo samotné projektové vyučování.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis presents a way in which mathematics can be applied to the real
environment of elementary school?s students. During the elaboration of this bachelor thesis
was used a form of project teaching. In the first part I deal with project, project teaching,
motivation, financial literacy and mathematics in real environment. Another part of the thesis
is dedicated to the project itself, which was designed for students of the 9th grade at the
elementary school. The project deals with family budget and family finances. This project was
a fun way how to strengthen and deepen the knowledge gained by students in the field of
financial mathematics. The research part of the bachelor thesis is included, it contains
a questionnaire, which not only takes into account the level of knowledge acquired, but also
the fact whether the students were interested in the project teaching itself.
Klíčová slova
projekt, projektové vyučování, motivace, matematika v reálném prostředí, finanční
gramotnost, rodinný rozpočet
Klíčová slova v angličtině
project, project teaching, motivation, mathematics in real environment, financial
literacy, family budget
Zásady pro vypracování
Na vybrané učivo a ročník navrhnout různá modelová prostředí, ve kterých budou žáci řešit reálné problémy. Ke zpracování problémů využít vhodných moderních technologií, např. prezentační software či aplikací pro interaktivní tabule. Navržená prostředí otestovat ve škole a vyhodnotit z hlediska předem daných kritérií.
Zásady pro vypracování
Na vybrané učivo a ročník navrhnout různá modelová prostředí, ve kterých budou žáci řešit reálné problémy. Ke zpracování problémů využít vhodných moderních technologií, např. prezentační software či aplikací pro interaktivní tabule. Navržená prostředí otestovat ve škole a vyhodnotit z hlediska předem daných kritérií.
Seznam doporučené literatury
AUSBERGOVÁ, M. - FOLK, R.: Rozvíjení myšlení žáků při vyučování. SPN Praha, 1999.
CIRJAK, M.: Zbierka divergentných a iných neštandardných úloh (tvorivost' v matematike). Essox, Prešov 2000.
HEJNÝ, M. - NOVOTNÁ, J. Stehlíková, N.: 25 kapitol z didaktiky matematiky, 1. díl, UK Praha 2004.
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
Matematika a reálný svět. Sborník konference MFF UK, 2012. [online]. Dostupné z www: http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/konference2012/sbornik.pdf
ŠÍMA, F. Matematizace reálných situací a slovní úlohy. Disertační práce, Olomouc 2013. [online]. Dostupné z www: http://theses.cz/id/cjesg3/00175150-959273041.pdf
FROBISHER,L. - ORTON,A.: Insight into Teaching Mathematics. London, Cassell 1996.
Seznam doporučené literatury
AUSBERGOVÁ, M. - FOLK, R.: Rozvíjení myšlení žáků při vyučování. SPN Praha, 1999.
CIRJAK, M.: Zbierka divergentných a iných neštandardných úloh (tvorivost' v matematike). Essox, Prešov 2000.
HEJNÝ, M. - NOVOTNÁ, J. Stehlíková, N.: 25 kapitol z didaktiky matematiky, 1. díl, UK Praha 2004.
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál, Praha 1999.
Matematika a reálný svět. Sborník konference MFF UK, 2012. [online]. Dostupné z www: http://www.karlin.mff.cuni.cz/katedry/kdm/konference2012/sbornik.pdf
ŠÍMA, F. Matematizace reálných situací a slovní úlohy. Disertační práce, Olomouc 2013. [online]. Dostupné z www: http://theses.cz/id/cjesg3/00175150-959273041.pdf
FROBISHER,L. - ORTON,A.: Insight into Teaching Mathematics. London, Cassell 1996.