Diplomová práce se zabývá návrhem a ověřením netradičních pokusů ve výuce přírodních věd
použitelných pro základní a střední školy. Zaměřuje se zejména na experimenty s mikrovlnným
ohřevem, z nichž čtyři nejvhodnější jsou vybrány pro skupinovou experimentální činnost žáků
v rámci projektového dne mimo školu. Plán projektového dne zahrnuje další dva efektní demonstrační
pokusy bez použití mikrovlnné trouby, dokládající hoření a další významné vlastnosti
alkanů. Ke všem pokusům projektového dne jsou vytvořeny pracovní návody, dále
pracovní listy založené na aktivizujících metodách a pro pedagogy podrobné metodické listy.
Pracovní návody ostatních experimentů s využitím mikrovlnné trouby jsou též doprovázeny
metodickými listy, včetně stručného zhodnocení každého pokusu. Vzhledem k uzavření škol
z vážných epidemiologických důvodů nemohla být použitelnost pracovních listů ve výuce otestována.
Závěrečná část práce se proto věnuje přípravě, realizaci a vyhodnocení náhradního
distančního projektu, sestávajícího ze dvou osobně natočených videopokusů a zjednodušených
pracovních listů, vyhotovených v programové aplikaci Wizer.me a zprostředkovaných žákům
9. ročníku Základní školy Lesní Liberec pomocí nástrojů distanční výuky.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with the design and verification of non-traditional experiments for
teaching Science applicable at Primary and Secondary schools. The work especially focuses on
microwave heating experiments. Four of these experiments have been chosen for pupils? group
work as a part of an Outside School Project Day. The Project Day?s plan involves two more
demonstration experiments without using the microwave oven proving burning and other significant
properties of alkanes. Work instructions for all the Project Day?s experiments have
been made as well as activating methods based worksheets. Detailed methodological sheets for
teachers have been written. The work instructions of the extra experiments using the microwave
oven have also been followed by the methodological sheets including a brief evaluation of each
experiment. The practicability of worksheets couldn?t have been tested in the lessons because
of the School Closure for serious epidemiological reasons. The work?s final part has been engaged
in preparation, realization and evaluation of a replacement distance project, consisting of
two video-experiments recorded. Simplified worksheets made in Wizer.me Application have
been mediated to pupils of Year 9 at Základní škola Lesní Liberec using Distance Learning
tools.
Klíčová slova
Aktivizující metody, mikrovlnná trouba, mikrovlnný ohřev, netradiční pokusy, projektový den,
pracovní listy.
Diplomová práce se zabývá návrhem a ověřením netradičních pokusů ve výuce přírodních věd
použitelných pro základní a střední školy. Zaměřuje se zejména na experimenty s mikrovlnným
ohřevem, z nichž čtyři nejvhodnější jsou vybrány pro skupinovou experimentální činnost žáků
v rámci projektového dne mimo školu. Plán projektového dne zahrnuje další dva efektní demonstrační
pokusy bez použití mikrovlnné trouby, dokládající hoření a další významné vlastnosti
alkanů. Ke všem pokusům projektového dne jsou vytvořeny pracovní návody, dále
pracovní listy založené na aktivizujících metodách a pro pedagogy podrobné metodické listy.
Pracovní návody ostatních experimentů s využitím mikrovlnné trouby jsou též doprovázeny
metodickými listy, včetně stručného zhodnocení každého pokusu. Vzhledem k uzavření škol
z vážných epidemiologických důvodů nemohla být použitelnost pracovních listů ve výuce otestována.
Závěrečná část práce se proto věnuje přípravě, realizaci a vyhodnocení náhradního
distančního projektu, sestávajícího ze dvou osobně natočených videopokusů a zjednodušených
pracovních listů, vyhotovených v programové aplikaci Wizer.me a zprostředkovaných žákům
9. ročníku Základní školy Lesní Liberec pomocí nástrojů distanční výuky.
Anotace v angličtině
The Diploma Thesis deals with the design and verification of non-traditional experiments for
teaching Science applicable at Primary and Secondary schools. The work especially focuses on
microwave heating experiments. Four of these experiments have been chosen for pupils? group
work as a part of an Outside School Project Day. The Project Day?s plan involves two more
demonstration experiments without using the microwave oven proving burning and other significant
properties of alkanes. Work instructions for all the Project Day?s experiments have
been made as well as activating methods based worksheets. Detailed methodological sheets for
teachers have been written. The work instructions of the extra experiments using the microwave
oven have also been followed by the methodological sheets including a brief evaluation of each
experiment. The practicability of worksheets couldn?t have been tested in the lessons because
of the School Closure for serious epidemiological reasons. The work?s final part has been engaged
in preparation, realization and evaluation of a replacement distance project, consisting of
two video-experiments recorded. Simplified worksheets made in Wizer.me Application have
been mediated to pupils of Year 9 at Základní škola Lesní Liberec using Distance Learning
tools.
Klíčová slova
Aktivizující metody, mikrovlnná trouba, mikrovlnný ohřev, netradiční pokusy, projektový den,
pracovní listy.