Diplomová práce se zabývá návrhem vzdělávacího přírodovědného projektu na prvním stupni základní školy. V teoretické části je popsána problematika lesního ekosystému a projektové metody, která může být vhodným nástrojem prohlubující učivo přírodovědných předmětů. Praktická část obsahuje popis projektu na téma ekosystém lesa. Všechny aktivity byly prakticky vyzkoušeny na vybrané základní škole. V závěru diplomové práce je uvedeno hodnocení aktivit na základě pozorování učitele a reflexe žáků.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with a proposal of natural science project, designed for primary education. The theoretical part clarifies forest ecosystem issues and a project method which could be an appropriate tool for deepening natural science knowledge. The practical part describes the project topic on forest ecosystem. All the activities were performed at a chosen school. The conclusion offers assessment of all activities, based on teacher´s observation and pupils´ reflection.
Diplomová práce se zabývá návrhem vzdělávacího přírodovědného projektu na prvním stupni základní školy. V teoretické části je popsána problematika lesního ekosystému a projektové metody, která může být vhodným nástrojem prohlubující učivo přírodovědných předmětů. Praktická část obsahuje popis projektu na téma ekosystém lesa. Všechny aktivity byly prakticky vyzkoušeny na vybrané základní škole. V závěru diplomové práce je uvedeno hodnocení aktivit na základě pozorování učitele a reflexe žáků.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with a proposal of natural science project, designed for primary education. The theoretical part clarifies forest ecosystem issues and a project method which could be an appropriate tool for deepening natural science knowledge. The practical part describes the project topic on forest ecosystem. All the activities were performed at a chosen school. The conclusion offers assessment of all activities, based on teacher´s observation and pupils´ reflection.
Cíl:
Formou vzdělávacího projektu pro žáky 1. stupně ZŠ zpracovat téma lesního ekosystému ve výuce.
Požadavky:
- Literární rešerše, nastudování a využité odborné literatury k tématu
- Vypracování metodiky
- Zpracování vlastního projektu
- Ověření vybraných částí projektu v praxi
- Evaluace výsledků praktického ověření a případná modifikace materiálu
- Zpracování finálního textu diplomové práce
Zásady pro vypracování
Cíl:
Formou vzdělávacího projektu pro žáky 1. stupně ZŠ zpracovat téma lesního ekosystému ve výuce.
Požadavky:
- Literární rešerše, nastudování a využité odborné literatury k tématu
- Vypracování metodiky
- Zpracování vlastního projektu
- Ověření vybraných částí projektu v praxi
- Evaluace výsledků praktického ověření a případná modifikace materiálu
- Zpracování finálního textu diplomové práce
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
GOURIER, James. Mladý pozorovatel v lese. Praha: Slovart, 2002. Mladý pozorovatel. ISBN 80-7209-415-7.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy: (vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů). Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. ISBN 8070826363.
ŘEHÁK, Bohuslav. Vycházky do přírody: populárně naučná četba z oboru biologie pro žáky všeobecně vzdělávacích škol. 3., nezm. vyd. Praha: SPN, 1973. Knižnice všeobecného vzdělání mládeže z oboru biologie.
SKÝBOVÁ, Jana. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-319-1.
VOSIČKOVÁ, Jana a Marie FRANZOVÁ. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-53-6.
WOHLLEBEN, Peter. Les: návod k použití. Přeložil Magdalena HAVLOVÁ. Brno: Kazda, 2017. ISBN 978-80-906819-2-7.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
GOURIER, James. Mladý pozorovatel v lese. Praha: Slovart, 2002. Mladý pozorovatel. ISBN 80-7209-415-7.
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy: (vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů). Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. ISBN 8070826363.
ŘEHÁK, Bohuslav. Vycházky do přírody: populárně naučná četba z oboru biologie pro žáky všeobecně vzdělávacích škol. 3., nezm. vyd. Praha: SPN, 1973. Knižnice všeobecného vzdělání mládeže z oboru biologie.
SKÝBOVÁ, Jana. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-319-1.
VOSIČKOVÁ, Jana a Marie FRANZOVÁ. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova, 1998. ISBN 80-86039-53-6.
WOHLLEBEN, Peter. Les: návod k použití. Přeložil Magdalena HAVLOVÁ. Brno: Kazda, 2017. ISBN 978-80-906819-2-7.