Diplomová práce se zabývá tvorbou naučné stezky, která je situována do přírodní památky
Borecké skály u obce Rovensko pod Troskami. Navržená naučná stezka je koncipována pro žáky
1. stupně základních škol. Cílem práce je prožitkové poznávání přírodních krás a nabytí nových
vědomostí prostřednictvím zážitkové pedagogiky. Praktická část je realizována, do jednotlivých
ročních období, kterým jsou přizpůsobené i jednotlivé stanoviště a doplňující úkoly. Jako průvodce
slouží Skřítek Borek, který zanechává účastníkům dopisy. Jeho čtyři Toulavé deníčky plní funkci
materiální památky po absolvování stezek v rámci jednotlivých ročních obdobích. Vybrané dílčí
části jsou zrealizovány a zhodnoceny autorkou práce společně s účastníky stezky. Příloha této
diplomové práce obsahuje veškeré listy do Toulavých deníků, zároveň i doplňující pomůcky.
Veškerý materiál je vlastní tvorbou autorky práce.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on creating the educational trail, which is located in the natural area Borecke skaly near Rovensko pod Troskami. The educational trail is designed mainly for primary school pupils. The primary purpose is to use experiential learning and to show the natural beauty of the area at the same time. The practical part of the thesis is divided into four parts, each representing one season. All places of interest and quests are adapted accordingly. Borek the Dwarf serves as the fictional guide who communicates with pupils by the series of letters. His four Wardering Diaries are used as working sheets, as well as a nice souvenir after the journey is over. Selected parts are realized and evaluated by the author together with the participants. The appendix contains all varieties of Wandering Diaries, as well as other assisting materials. All material is the author's own work.
Klíčová slova
Naučná stezka, příroda, environmentální výchova, vzdělávání, vyučování, roční období,
Český ráj, Borecké skály, turistika.
Diplomová práce se zabývá tvorbou naučné stezky, která je situována do přírodní památky
Borecké skály u obce Rovensko pod Troskami. Navržená naučná stezka je koncipována pro žáky
1. stupně základních škol. Cílem práce je prožitkové poznávání přírodních krás a nabytí nových
vědomostí prostřednictvím zážitkové pedagogiky. Praktická část je realizována, do jednotlivých
ročních období, kterým jsou přizpůsobené i jednotlivé stanoviště a doplňující úkoly. Jako průvodce
slouží Skřítek Borek, který zanechává účastníkům dopisy. Jeho čtyři Toulavé deníčky plní funkci
materiální památky po absolvování stezek v rámci jednotlivých ročních obdobích. Vybrané dílčí
části jsou zrealizovány a zhodnoceny autorkou práce společně s účastníky stezky. Příloha této
diplomové práce obsahuje veškeré listy do Toulavých deníků, zároveň i doplňující pomůcky.
Veškerý materiál je vlastní tvorbou autorky práce.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on creating the educational trail, which is located in the natural area Borecke skaly near Rovensko pod Troskami. The educational trail is designed mainly for primary school pupils. The primary purpose is to use experiential learning and to show the natural beauty of the area at the same time. The practical part of the thesis is divided into four parts, each representing one season. All places of interest and quests are adapted accordingly. Borek the Dwarf serves as the fictional guide who communicates with pupils by the series of letters. His four Wardering Diaries are used as working sheets, as well as a nice souvenir after the journey is over. Selected parts are realized and evaluated by the author together with the participants. The appendix contains all varieties of Wandering Diaries, as well as other assisting materials. All material is the author's own work.
Klíčová slova
Naučná stezka, příroda, environmentální výchova, vzdělávání, vyučování, roční období,
Český ráj, Borecké skály, turistika.
Cíl:
Formou vytvoření školní naučné stezky pro žáky 1. stupně ZŠ zpracovat téma změn vybraných přírodních ekosystémů v různých ročních obdobích.
Požadavky:
- Literární rešerše, nastudování a využité odborné literatury k tématu
- Vypracování metodiky
- Zpracování vlastního návrhu naučné stezky
- Ověření vybraných částí stezky v praxi
- Evaluace výsledků praktického ověření a případná modifikace materiálu
- Zpracování finálního textu diplomové práce
Zásady pro vypracování
Cíl:
Formou vytvoření školní naučné stezky pro žáky 1. stupně ZŠ zpracovat téma změn vybraných přírodních ekosystémů v různých ročních obdobích.
Požadavky:
- Literární rešerše, nastudování a využité odborné literatury k tématu
- Vypracování metodiky
- Zpracování vlastního návrhu naučné stezky
- Ověření vybraných částí stezky v praxi
- Evaluace výsledků praktického ověření a případná modifikace materiálu
- Zpracování finálního textu diplomové práce
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
GOURIER, James, 2002. Mladý pozorovatel v lese. Praha: Slovart. Mladý pozorovatel. ISBN 80-720-9415-7.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
PODROUŽEK, Ladislav, 2003. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu: pro učitelství prvního stupně. 3., nezm. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. Pedagogika (Grada). ISBN 80-864-7337-6.
SKÝBOVÁ, Jana, 2007. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. 3., nezm. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7290-319-1.
WOHLLEBEN, Peter, 2017. Les: návod k použití. 3., nezm. vyd. Brno: Kazda. Knižnice všeobecného vzdělání mládeže z oboru biologie. ISBN 978-80-906819-2-7.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Markéta, 2015. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
GOURIER, James, 2002. Mladý pozorovatel v lese. Praha: Slovart. Mladý pozorovatel. ISBN 80-720-9415-7.
HANUŠ, Radek a Lenka CHYTILOVÁ, 2009. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2816-2.
PODROUŽEK, Ladislav, 2003. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu: pro učitelství prvního stupně. 3., nezm. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk. Pedagogika (Grada). ISBN 80-864-7337-6.
SKÝBOVÁ, Jana, 2007. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. 3., nezm. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-7290-319-1.
WOHLLEBEN, Peter, 2017. Les: návod k použití. 3., nezm. vyd. Brno: Kazda. Knižnice všeobecného vzdělání mládeže z oboru biologie. ISBN 978-80-906819-2-7.