Předkládaná diplomová práce s názvem "Výuka anglického jazyka s využitím projektového vyučování v primárním vzdělávání" se skládá ze tří částí.
Teoretická část se zabývá nejprve Rámcovým vzdělávacím programem, výukou
anglického jazyka a také žáky mladšího školního věku. Následující kapitoly jsou již
zaměřené na metodu projektového vyučování, práce se zabývá jejím vývojem v historii a dále přechází k její podobě v současném vzdělávání a definování jejích základních
charakteristik. Konec teoretické části je věnován fázím, které by měla projektová výuka obsahovat, typologii projektů a přednostem a úskalím této výukové metody.
Ve výzkumné části jsou obsaženy výsledky průzkumu, který dotazoval učitele anglického jazyka na základních školách. Hlavními cíli bylo zjistit, v jaké míře je projektové vyučování do výuky implementováno a jaká témata jsou do výuky nejčastěji zařazována.
V závěrečné praktické části diplomové práce je nejprve popsána příprava a poté
realizace vlastní projektové výuky. V těchto kapitolách tedy najdeme informace, které je potřeba definovat před realizací projektu a následuje reflexe z realizace projektové výuky na základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis named "Teaching English using Project-Based Learning in
Primary Education" is divided into three parts.
The theoretical part deals with the framework curriculum programme, the teaching
of English as a foreign language, and also young learners at first. Then it is followed by chapters about project-based learning, the thesis focuses on its development during history and its form in current education, especially fundamental principles. The end of the theoretical part is dedicated to the phases that should be observed, typology, and the advantages and disadvantages of project-based learning.
The research part of this work contains the results of the research, in where English teachers from elementary schools participated. The questionnaires help to identify how much teachers apply this method, and what topics they use.
The last, practical part contains the preparation and realization of the particular
project. In these chapters, we can find all the information that should be defined before the actual implementation of the project-based learning at the elementary school and then describes the process of project teaching in a class of elementary students.
Klíčová slova
Primární vzdělávání, projektová metoda, projektové vyučování, projekt, Rámcový
vzdělávací program, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Primary school, Project method, Project-based learning, Project, Framework curriculum,
teaching the English language
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce s názvem "Výuka anglického jazyka s využitím projektového vyučování v primárním vzdělávání" se skládá ze tří částí.
Teoretická část se zabývá nejprve Rámcovým vzdělávacím programem, výukou
anglického jazyka a také žáky mladšího školního věku. Následující kapitoly jsou již
zaměřené na metodu projektového vyučování, práce se zabývá jejím vývojem v historii a dále přechází k její podobě v současném vzdělávání a definování jejích základních
charakteristik. Konec teoretické části je věnován fázím, které by měla projektová výuka obsahovat, typologii projektů a přednostem a úskalím této výukové metody.
Ve výzkumné části jsou obsaženy výsledky průzkumu, který dotazoval učitele anglického jazyka na základních školách. Hlavními cíli bylo zjistit, v jaké míře je projektové vyučování do výuky implementováno a jaká témata jsou do výuky nejčastěji zařazována.
V závěrečné praktické části diplomové práce je nejprve popsána příprava a poté
realizace vlastní projektové výuky. V těchto kapitolách tedy najdeme informace, které je potřeba definovat před realizací projektu a následuje reflexe z realizace projektové výuky na základní škole.
Anotace v angličtině
This diploma thesis named "Teaching English using Project-Based Learning in
Primary Education" is divided into three parts.
The theoretical part deals with the framework curriculum programme, the teaching
of English as a foreign language, and also young learners at first. Then it is followed by chapters about project-based learning, the thesis focuses on its development during history and its form in current education, especially fundamental principles. The end of the theoretical part is dedicated to the phases that should be observed, typology, and the advantages and disadvantages of project-based learning.
The research part of this work contains the results of the research, in where English teachers from elementary schools participated. The questionnaires help to identify how much teachers apply this method, and what topics they use.
The last, practical part contains the preparation and realization of the particular
project. In these chapters, we can find all the information that should be defined before the actual implementation of the project-based learning at the elementary school and then describes the process of project teaching in a class of elementary students.
Klíčová slova
Primární vzdělávání, projektová metoda, projektové vyučování, projekt, Rámcový
vzdělávací program, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
Primary school, Project method, Project-based learning, Project, Framework curriculum,
teaching the English language
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je popsat principy projektového vyučování v primárním vzdělávání se zaměřením na anglický jazyk. Pomocí dotazníkového šetření bude zjištěno, do jaké míry je tento způsob vyučování implementován v praxi a jaká témata jsou v primárním vzdělávání nejčastěji využívána. Na základě tohoto šetření autorka této práce připraví a zrealizuje svůj tematický projekt, na kterém si ověří principy uvedené v teoretické části a zjistí do jaké míry je její projekt využitelný v praxi.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je popsat principy projektového vyučování v primárním vzdělávání se zaměřením na anglický jazyk. Pomocí dotazníkového šetření bude zjištěno, do jaké míry je tento způsob vyučování implementován v praxi a jaká témata jsou v primárním vzdělávání nejčastěji využívána. Na základě tohoto šetření autorka této práce připraví a zrealizuje svůj tematický projekt, na kterém si ověří principy uvedené v teoretické části a zjistí do jaké míry je její projekt využitelný v praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
PHILLIPS, D., BURWOOD, S., DUNFORD, H., 1999. Projects with young learners. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-437221-9.
PHILLIPS, S., 1993. Young learners. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-437195-6.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M., 2009. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, P., 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-185-0.
PHILLIPS, D., BURWOOD, S., DUNFORD, H., 1999. Projects with young learners. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-437221-9.
PHILLIPS, S., 1993. Young learners. 1. vyd. Oxford: Oxford University Press. ISBN 0-19-437195-6.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2. rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M., 2009. Učíme v projektech. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1.