Diplomová práce se zabývá metodou tvořivého deníku a jejím využitím na 1. stupni základní školy. Teoretická část je věnována tvořivosti, přičemž se zaměřuje především na specifika tvořivosti dětí mladšího školního věku a postavení tvořivosti ve výchovně-vzdělávacím procesu. Dále obsahuje seznámení s metodou tvořivého deníku a aspekty jejího zařazení do vyučování. Praktická část přináší metodické listy věnované této metodě, popisuje okolnosti jejich vzniku a nabízí nahlédnutí na průběh a na výsledky realizace těchto metodických listů v praxi. Empirická část poté obsahuje rozbor zpětné vazby získané od žáků, kteří byli součástí realizace, a též obecná doporučení pro užívání metody tvořivého deníku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the Creative Journal method and its use at primary school. The theoretical part is devoted to creativity and it focuses mainly on the specifics of creativity among primary school pupils and the position of creativity in the educational process. This part also introduces the Creative Journal method and the aspects of its inclusion in teaching. The practical part submits methodical sheets regarding this method and describes the circumstances of their creation. It also offers an insight into the process and results of the implementation of these methodical sheets in practice. The empirical part contains an analysis of the feedback obtained from the pupils who participated in the implementation, and general recommendations for the application of the Creative Journal method.
Klíčová slova
tvořivost, tvořivý deník, Lucia Capacchione, primární vzdělávání, tvořivé vyučování, výtvarná výchova, slohová výchova, osobnostní a sociální výchova
Klíčová slova v angličtině
creativity, The Creative Journal, Lucia Capacchione, primary school education, creative teaching, art education, stylistic education, personal and social education
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá metodou tvořivého deníku a jejím využitím na 1. stupni základní školy. Teoretická část je věnována tvořivosti, přičemž se zaměřuje především na specifika tvořivosti dětí mladšího školního věku a postavení tvořivosti ve výchovně-vzdělávacím procesu. Dále obsahuje seznámení s metodou tvořivého deníku a aspekty jejího zařazení do vyučování. Praktická část přináší metodické listy věnované této metodě, popisuje okolnosti jejich vzniku a nabízí nahlédnutí na průběh a na výsledky realizace těchto metodických listů v praxi. Empirická část poté obsahuje rozbor zpětné vazby získané od žáků, kteří byli součástí realizace, a též obecná doporučení pro užívání metody tvořivého deníku.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the Creative Journal method and its use at primary school. The theoretical part is devoted to creativity and it focuses mainly on the specifics of creativity among primary school pupils and the position of creativity in the educational process. This part also introduces the Creative Journal method and the aspects of its inclusion in teaching. The practical part submits methodical sheets regarding this method and describes the circumstances of their creation. It also offers an insight into the process and results of the implementation of these methodical sheets in practice. The empirical part contains an analysis of the feedback obtained from the pupils who participated in the implementation, and general recommendations for the application of the Creative Journal method.
Klíčová slova
tvořivost, tvořivý deník, Lucia Capacchione, primární vzdělávání, tvořivé vyučování, výtvarná výchova, slohová výchova, osobnostní a sociální výchova
Klíčová slova v angličtině
creativity, The Creative Journal, Lucia Capacchione, primary school education, creative teaching, art education, stylistic education, personal and social education
Zásady pro vypracování
Cíle: Vypracovat soubor výtvarných a slohových metodický listů pro žáky prvního stupně základních škol. Ověřit metodické listy v praxi a vytvořit s žáky osobní portfolia metodou tvořivého deníku. Formou ankety získat zpětnou vazbu od žáků.
Požadavky: vlastní soubor výtvarně a slohově zaměřených úkolů, ověření v praxi, reflexe, fotodokumentace, anketní šetření se žáky, vyhodnocení anketního šetření.
Metody: metodické listy, anketní šetření, fotodokumentace žákovských prací a portfolií.
Zásady pro vypracování
Cíle: Vypracovat soubor výtvarných a slohových metodický listů pro žáky prvního stupně základních škol. Ověřit metodické listy v praxi a vytvořit s žáky osobní portfolia metodou tvořivého deníku. Formou ankety získat zpětnou vazbu od žáků.
Požadavky: vlastní soubor výtvarně a slohově zaměřených úkolů, ověření v praxi, reflexe, fotodokumentace, anketní šetření se žáky, vyhodnocení anketního šetření.
Metody: metodické listy, anketní šetření, fotodokumentace žákovských prací a portfolií.
Seznam doporučené literatury
CAPACCHIONE, L., 2003. Tvořivý deník pro děti: společník pro rodiče, učitele a vychovatele. Praha: Pragma. ISBN 80-7205-912-2.
ČECHOVÁ, M., 1998. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV. ISBN 80-85866-32-3.
HOŠKOVÁ, K., 2013. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0368-9.
HOŠKOVÁ, K., 2015. To si piš! ... A kresli taky. Praha: vydáno vlastním nákladem. ISBN 978-80-260-8348-1.
CHRÁSKA, M., 2016. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V., 2017. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU v Plzni. ISBN 978-80-261-0728-6.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S., 2015. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0876-1.
UHL SKŘIVANOVÁ, V., 2014. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP. ISBN 978-80-7414-663-3.
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4100-0.
Seznam doporučené literatury
CAPACCHIONE, L., 2003. Tvořivý deník pro děti: společník pro rodiče, učitele a vychovatele. Praha: Pragma. ISBN 80-7205-912-2.
ČECHOVÁ, M., 1998. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV. ISBN 80-85866-32-3.
HOŠKOVÁ, K., 2013. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0368-9.
HOŠKOVÁ, K., 2015. To si piš! ... A kresli taky. Praha: vydáno vlastním nákladem. ISBN 978-80-260-8348-1.
CHRÁSKA, M., 2016. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3
PODLIPSKÝ, R., VANČÁT, J., UHL SKŘIVANOVÁ, V., ZIKMUNDOVÁ, V., 2017. Tvořivost ve výtvarné výchově a její účinky na všeobecné vzdělávání. Plzeň: ZČU v Plzni. ISBN 978-80-261-0728-6.
SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S., 2015. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0876-1.
UHL SKŘIVANOVÁ, V., 2014. Pedagogika umění - umění pedagogiky, aneb Přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. Ústí nad Labem: UJEP. ISBN 978-80-7414-663-3.
ZORMANOVÁ, L., 2012. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4100-0.