Diplomová práce "Pohádka v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy" pojednává o obecné definici pohádky. Dále se dotýká stručného výkladu teorie pohádek. Diplomová práce rozebírá hlavní charakteristické znaky pohádky, a proč pohádku zařadit do výuky. Výtvarná část je zaměřena na metody, které jsou vhodné do hodin výtvarné výchovy na prvním stupni. Další část diplomové práce se zabývá metodami a organizačními formami výuky. Dále navazuje kapitola, tvorba výtvarné hodiny, kde se diplomová práce zaměřuje na to, jaké náležitosti by hodina výtvarné výchovy měla mít. Praktická část obsahuje návrhy výtvarných hodin, které jsou založeny na motivaci formou pohádky. Dotazníkového šetření se zúčastnili učitelé. Hlavním cílem šetření bylo zjistit, jak, proč a jaké pohádky učitelé volí do svých hodin.
Anotace v angličtině
Diploma thesis "Fairy tale in art lessons at primary school" deals with the general definition of fairy tale. It also deals with a brief interpretation of the theory of fairy tales. This di-ploma thesis discusses the main characteristics of a fairy tale and why to include a fairy tale in the teaching. Art part focuses on methods that are suitable for art lessons at primary school. Another part of the thesis deals with methods and organizational forms of teaching. The next chapter is the creation of an art lesson, where we focus on what requisites an art lesson should have. The practical part contains suggestions of art lessons based on motivation in the form of fairy tale. Teachers participated in the survey. The main goal was to find out how, why and what fairy tales teachers choose in their lessons.
Klíčová slova
Pohádka, výtvarná výchova, první stupeň základní školy, metodika, příprava, realizace, reflexe, struktura hodiny, výzkumné šetření.
Klíčová slova v angličtině
Fairy tale, art lesson, primary school, methodology, preparation, realization, reflection, struc-ture of the lesson, survey.
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce "Pohádka v hodinách výtvarné výchovy na prvním stupni základní školy" pojednává o obecné definici pohádky. Dále se dotýká stručného výkladu teorie pohádek. Diplomová práce rozebírá hlavní charakteristické znaky pohádky, a proč pohádku zařadit do výuky. Výtvarná část je zaměřena na metody, které jsou vhodné do hodin výtvarné výchovy na prvním stupni. Další část diplomové práce se zabývá metodami a organizačními formami výuky. Dále navazuje kapitola, tvorba výtvarné hodiny, kde se diplomová práce zaměřuje na to, jaké náležitosti by hodina výtvarné výchovy měla mít. Praktická část obsahuje návrhy výtvarných hodin, které jsou založeny na motivaci formou pohádky. Dotazníkového šetření se zúčastnili učitelé. Hlavním cílem šetření bylo zjistit, jak, proč a jaké pohádky učitelé volí do svých hodin.
Anotace v angličtině
Diploma thesis "Fairy tale in art lessons at primary school" deals with the general definition of fairy tale. It also deals with a brief interpretation of the theory of fairy tales. This di-ploma thesis discusses the main characteristics of a fairy tale and why to include a fairy tale in the teaching. Art part focuses on methods that are suitable for art lessons at primary school. Another part of the thesis deals with methods and organizational forms of teaching. The next chapter is the creation of an art lesson, where we focus on what requisites an art lesson should have. The practical part contains suggestions of art lessons based on motivation in the form of fairy tale. Teachers participated in the survey. The main goal was to find out how, why and what fairy tales teachers choose in their lessons.
Klíčová slova
Pohádka, výtvarná výchova, první stupeň základní školy, metodika, příprava, realizace, reflexe, struktura hodiny, výzkumné šetření.
Klíčová slova v angličtině
Fairy tale, art lesson, primary school, methodology, preparation, realization, reflection, struc-ture of the lesson, survey.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit soubor metodicky zpracovaných výtvarných úkolů na téma pohádka pro 1.stupeň základní školy a ověřit ho v praxi.
Požadavky:
Zjistit aktuální stav využívaní pohádky ve výtvarné výchově. Vytvořit soubor výtvarných úkolů s metodikou. Vybrané úkoly ověřit v praxi a reflektovat.
Metody:
Dotazníkové šetření s učiteli 1. stupně základní školy. Fotodokumentace a reflexe ověřených úkolů.
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit soubor metodicky zpracovaných výtvarných úkolů na téma pohádka pro 1.stupeň základní školy a ověřit ho v praxi.
Požadavky:
Zjistit aktuální stav využívaní pohádky ve výtvarné výchově. Vytvořit soubor výtvarných úkolů s metodikou. Vybrané úkoly ověřit v praxi a reflektovat.
Metody:
Dotazníkové šetření s učiteli 1. stupně základní školy. Fotodokumentace a reflexe ověřených úkolů.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Ivana. Výtvarná dramatika v pedagogické praxi: netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209065.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MACHOLDOVÁ, Taťjana a Jan NEJEDLÝ. Pohádkové tvoření. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-987-3.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2. Přeložil Miroslav ČERVENKA, přeložil Marcela PITTERMANNOVÁ, přeložil Hana ŠMAHELOVÁ. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 9788073190859.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1469-4.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Ivana. Výtvarná dramatika v pedagogické praxi: netradiční činnosti pro předškolní a školní věk. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209065.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
MACHOLDOVÁ, Taťjana a Jan NEJEDLÝ. Pohádkové tvoření. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-987-3.
PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 2. Přeložil Miroslav ČERVENKA, přeložil Marcela PITTERMANNOVÁ, přeložil Hana ŠMAHELOVÁ. Jinočany: H & H, 2008. ISBN 9788073190859.
ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1469-4.