Bakalářská práce si klade za cíl charakterizovat úroveň komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy a zjistit názory učitelů i rodičů na úroveň a možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. Z části teoretické, kde jsou mj. vymezeny základní pojmy komunikační schopnost, komunikace, ontogeneze řeči, narušená komunikační schopnost, školní zralost, charakteristika mladšího školního věku a možnosti rozvoje komunikačních schopností. V empirické části je popsáno a vyhodnoceno průzkumné šetření úrovně komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy, které probíhalo ve dvou etapách. Následně je v této části popsáno a vyhodnoceno dotazníkové šetření zaměřené na úroveň a možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy. Dotazníkového šetření se zúčastnili učitelé z prvních ročníků základní školy a rodiče žáků z prvních ročníků základní školy. V závěru je shrnuta celá bakalářská práce. V navrhovaných opatřeních jsou doporučena opatření k rozvoji úrovně komunikačních schopností. Následuje seznam zdrojů a přílohy s ukázkami pracovních listů pro zjištění úrovně komunikačních schopností žáků prvních ročníků základní školy a dotazníky pro učitele a rodiče žáků prvních ročníků základní školy.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis aims at characterizing the level of communication skills of first-grade pupils at primary schools. It also tries to find out what are the viewpoints of first-grade teachers and pupils´ parents on the level of pupils´ communication skills and possibilities how to develop them. The Thesis consists of two parts: a Theoretical Part and an Empirical Part. In the Theoretical Part basic concepts are defined, e. g. communication skills, communication, language development, impaired communication skills, school maturity, characteristics of the early school age, and possibilities how to develop communication skills.The Empirical Part deals with a survey which was targeted at the level of first-grade pupils communication skills. The survey, which was carried out in two phases, is described and evaluated here. The Empirical Part summarizes and evaluates a questionnaire which addressed first-grade teachers at primary schools and first-grade pupils´ parents and which concentrated at the level of communication skills of first-grade pupils.The Conclusion summarizes the whole Thesis and presents steps that could develop first-grade pupils´ communication skills.A List of Literature follows together with an Appendix the Appendix shows samples of work-sheets documenting how the level of communication skills of first-grade pupils was ascertained. The Appendix also presents questionnaires for first-grade teachers at primary schools and first-grade pupils´ parents.
Klíčová slova
jazyk, komunikace, komunikační schopnost, mladší školní věk, narušená komunikační schopnost, řeč, školní zralost, vývoj řeči, žák
Klíčová slova v angličtině
Language, communication, communication skills, early childhood, impaired communication skills, language, school maturity, language development, pupil
Rozsah průvodní práce
59 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce si klade za cíl charakterizovat úroveň komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy a zjistit názory učitelů i rodičů na úroveň a možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy. Práce se skládá ze dvou hlavních částí. Z části teoretické, kde jsou mj. vymezeny základní pojmy komunikační schopnost, komunikace, ontogeneze řeči, narušená komunikační schopnost, školní zralost, charakteristika mladšího školního věku a možnosti rozvoje komunikačních schopností. V empirické části je popsáno a vyhodnoceno průzkumné šetření úrovně komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy, které probíhalo ve dvou etapách. Následně je v této části popsáno a vyhodnoceno dotazníkové šetření zaměřené na úroveň a možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy. Dotazníkového šetření se zúčastnili učitelé z prvních ročníků základní školy a rodiče žáků z prvních ročníků základní školy. V závěru je shrnuta celá bakalářská práce. V navrhovaných opatřeních jsou doporučena opatření k rozvoji úrovně komunikačních schopností. Následuje seznam zdrojů a přílohy s ukázkami pracovních listů pro zjištění úrovně komunikačních schopností žáků prvních ročníků základní školy a dotazníky pro učitele a rodiče žáků prvních ročníků základní školy.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis aims at characterizing the level of communication skills of first-grade pupils at primary schools. It also tries to find out what are the viewpoints of first-grade teachers and pupils´ parents on the level of pupils´ communication skills and possibilities how to develop them. The Thesis consists of two parts: a Theoretical Part and an Empirical Part. In the Theoretical Part basic concepts are defined, e. g. communication skills, communication, language development, impaired communication skills, school maturity, characteristics of the early school age, and possibilities how to develop communication skills.The Empirical Part deals with a survey which was targeted at the level of first-grade pupils communication skills. The survey, which was carried out in two phases, is described and evaluated here. The Empirical Part summarizes and evaluates a questionnaire which addressed first-grade teachers at primary schools and first-grade pupils´ parents and which concentrated at the level of communication skills of first-grade pupils.The Conclusion summarizes the whole Thesis and presents steps that could develop first-grade pupils´ communication skills.A List of Literature follows together with an Appendix the Appendix shows samples of work-sheets documenting how the level of communication skills of first-grade pupils was ascertained. The Appendix also presents questionnaires for first-grade teachers at primary schools and first-grade pupils´ parents.
Klíčová slova
jazyk, komunikace, komunikační schopnost, mladší školní věk, narušená komunikační schopnost, řeč, školní zralost, vývoj řeči, žák
Klíčová slova v angličtině
Language, communication, communication skills, early childhood, impaired communication skills, language, school maturity, language development, pupil
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat úroveň komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy a zjistit názory učitelů a rodičů na úroveň a možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, přírava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Charakterizovat úroveň komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy a zjistit názory učitelů a rodičů na úroveň a možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v prvním ročníku základní školy.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, přírava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada. ISBN 80-247-1026-9.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2007. Klinická logopedie. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada. ISBN 80-247-1026-9.
LECHTA, V., a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, V., a kol., 2005. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-961-5.
ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., a kol., 2007. Klinická logopedie. 2. aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.