Tato bakalářská práce se zabývá pomůckami pro všeobecný rozvoj dítěte s těžkým sluchovým postižením. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké pomůcky považují učitelé žáků s těžkým sluchovým postižením za nejvýhodnější pro jejich všeobecný rozvoj. Práce nejprve seznamuje čtenáře se základní problematikou sluchového postižení v souvislosti se vzdělávacím procesem a to především dítěte s těžkým sluchovým postižením. Tato teoretická část se opírá o odbornou literaturu, která se zaměřuje na sluchové postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, pomůcky pro tyto žáky a mnoho dalších souvisejících aspektů. Bakalářská práce pokračuje výzkumnou částí, ve které jsou zanalyzovány získané informace, které byly posbírány prostřednictvím dotazníkového šetření. Respondenty dotazníkového šetření byli pedagogové z mateřských, základních a středních škol, kteří pracují či mají zkušenosti se žáky s těžkým sluchovým postižením. Poznatky a informace z této práce mohou být přínosem pro začínající pedagogy v prostředí žáků se sluchovým postižením, pro osoby zajímající se o danou problematiku a také pro rodiny s dítětem se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with tools for the general development of a child with a severe hearing impairment. The aim of the bachelor thesis is to find out which tools teachers consider to be the most advantageous for the general development of students with a severe hearing impairment. The thesis first acquaints the reader with the basic issues of hearing impairment in connection with the educational process, especially a child with a severe hearing impairment. This theoretical part is based on the literature that focuses on hearing impairment, education of students with hearing impairments, tools for these students and many other related aspects. The bachelor thesis continues with the research part, which analyzes the obtained information, which was collected through a questionnaire survey. The questionnaire respondents were teachers from kindergartens, primary and secondary schools who work or have experience with students with severe hearing impairments. The knowledge and information from this work can be beneficial for beginning teachers with students who have hearing impairments, for people interested in the issue and also for families with children with hearing impairments.
Klíčová slova
sluchové postižení, těžké sluchové postižení, rozvoj dítěte se sluchovým postižením, žák s těžkým sluchovým postižením, pedagogické přístupy, komunikace jedinců se sluchovým postižením, pomůcky pro žáky se sluchovým postižením, požadavky na pomůcky
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, severe hearing impairment, development of a child with hearing impairment, student with severe hearing impairment, pedagogical approaches, communication of individuals with hearing impairment, aids for students with hearing impairment, requirements for aids
Rozsah průvodní práce
99 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá pomůckami pro všeobecný rozvoj dítěte s těžkým sluchovým postižením. Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké pomůcky považují učitelé žáků s těžkým sluchovým postižením za nejvýhodnější pro jejich všeobecný rozvoj. Práce nejprve seznamuje čtenáře se základní problematikou sluchového postižení v souvislosti se vzdělávacím procesem a to především dítěte s těžkým sluchovým postižením. Tato teoretická část se opírá o odbornou literaturu, která se zaměřuje na sluchové postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, pomůcky pro tyto žáky a mnoho dalších souvisejících aspektů. Bakalářská práce pokračuje výzkumnou částí, ve které jsou zanalyzovány získané informace, které byly posbírány prostřednictvím dotazníkového šetření. Respondenty dotazníkového šetření byli pedagogové z mateřských, základních a středních škol, kteří pracují či mají zkušenosti se žáky s těžkým sluchovým postižením. Poznatky a informace z této práce mohou být přínosem pro začínající pedagogy v prostředí žáků se sluchovým postižením, pro osoby zajímající se o danou problematiku a také pro rodiny s dítětem se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with tools for the general development of a child with a severe hearing impairment. The aim of the bachelor thesis is to find out which tools teachers consider to be the most advantageous for the general development of students with a severe hearing impairment. The thesis first acquaints the reader with the basic issues of hearing impairment in connection with the educational process, especially a child with a severe hearing impairment. This theoretical part is based on the literature that focuses on hearing impairment, education of students with hearing impairments, tools for these students and many other related aspects. The bachelor thesis continues with the research part, which analyzes the obtained information, which was collected through a questionnaire survey. The questionnaire respondents were teachers from kindergartens, primary and secondary schools who work or have experience with students with severe hearing impairments. The knowledge and information from this work can be beneficial for beginning teachers with students who have hearing impairments, for people interested in the issue and also for families with children with hearing impairments.
Klíčová slova
sluchové postižení, těžké sluchové postižení, rozvoj dítěte se sluchovým postižením, žák s těžkým sluchovým postižením, pedagogické přístupy, komunikace jedinců se sluchovým postižením, pomůcky pro žáky se sluchovým postižením, požadavky na pomůcky
Klíčová slova v angličtině
hearing impairment, severe hearing impairment, development of a child with hearing impairment, student with severe hearing impairment, pedagogical approaches, communication of individuals with hearing impairment, aids for students with hearing impairment, requirements for aids
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jaké pomůcky považují učitelé žáků s těžkým sluchovým postižením za nejvýhodnější pro jejich všeobecný rozvoj.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jaké pomůcky považují učitelé žáků s těžkým sluchovým postižením za nejvýhodnější pro jejich všeobecný rozvoj.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, J., 1999. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-105-9.
ČERVENKOVÁ, A., 1999. Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 80-238-4826-7.
JABŮREK, J., 1998. Bilingvální vzdělávání neslyšících. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-052-4.
JUNGWIRTHOVÁ, I., 2015. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0944-7.
PANSKÁ, S., 2014. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3655-5.
Seznam doporučené literatury
BAREŠOVÁ, J., 1999. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-105-9.
ČERVENKOVÁ, A., 1999. Co a jak číst se sluchově postiženým dítětem. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. ISBN 80-238-4826-7.
JABŮREK, J., 1998. Bilingvální vzdělávání neslyšících. 1. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-052-4.
JUNGWIRTHOVÁ, I., 2015. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0944-7.
PANSKÁ, S., 2014. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3655-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.