Práce se zabývá lidmi s mentálním postižením a jejich náplní volného času. Teoretická část předkládá obecné informace o mentálním postižení, přístupu k těmto jedincům, motivaci a způsobech trávení volného času. Praktická část se poté zabývá především tím, jestli jedinec ví, co je volný čas a jak ho může využívat. Na základě rozhovorů s klienty a zaměstnanci z chráněného bydlení pak práce charakterizuje, jaké možnosti klient k trávení volného času má a které využívá.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with mentally disabled people and their free-time activities. The theoretical part presents general knowledge of mental disabilities, professional approach to mentally disabled individuals, motivation and means of spending free time. The practical part then deals with mentally disabled person's knowledge of free time and ways to spend it. The thesis then characterizes possibilities and opportunities for free-time activities based on interviews with clients and employees of protected housing.
Klíčová slova
mentální postižení, chráněné bydlení, volný čas, motivace, možnost dalšího vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
mental disability, protected housing, free time, motivation, possibility of additional education
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá lidmi s mentálním postižením a jejich náplní volného času. Teoretická část předkládá obecné informace o mentálním postižení, přístupu k těmto jedincům, motivaci a způsobech trávení volného času. Praktická část se poté zabývá především tím, jestli jedinec ví, co je volný čas a jak ho může využívat. Na základě rozhovorů s klienty a zaměstnanci z chráněného bydlení pak práce charakterizuje, jaké možnosti klient k trávení volného času má a které využívá.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with mentally disabled people and their free-time activities. The theoretical part presents general knowledge of mental disabilities, professional approach to mentally disabled individuals, motivation and means of spending free time. The practical part then deals with mentally disabled person's knowledge of free time and ways to spend it. The thesis then characterizes possibilities and opportunities for free-time activities based on interviews with clients and employees of protected housing.
Klíčová slova
mentální postižení, chráněné bydlení, volný čas, motivace, možnost dalšího vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
mental disability, protected housing, free time, motivation, possibility of additional education
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat volnočasové aktivity u lidí s mentálním postižením v chráněném bydlení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, pozorování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl: Popsat volnočasové aktivity u lidí s mentálním postižením v chráněném bydlení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Rozhovor, pozorování.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
KOZÁKOVÁ, Z. 2013. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3714-9.
KRAUS, B. 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
KVAPILÍK, J. 1990. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum. ISBN 80-201-0019-9.
KVAPILÍK, J. 1992. Pohybová aktivita mentálně postižených. Praha: Národní centrum podpory zdraví.
MATOUŠEK, O. 1999. Ústavní péče. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-76-1.
NAKONEČNÝ, M. 2014. Motivace chování. 3., přeprac. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-830-6.
PIPEKOVÁ, J. 2014. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7581-8.
SOLOVSKÁ, V. 2013. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0369-8.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, M. 2012. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3829-1.
Seznam doporučené literatury
KOZÁKOVÁ, Z. 2013. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3714-9.
KRAUS, B. 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
KVAPILÍK, J. 1990. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum. ISBN 80-201-0019-9.
KVAPILÍK, J. 1992. Pohybová aktivita mentálně postižených. Praha: Národní centrum podpory zdraví.
MATOUŠEK, O. 1999. Ústavní péče. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-76-1.
NAKONEČNÝ, M. 2014. Motivace chování. 3., přeprac. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-830-6.
PIPEKOVÁ, J. 2014. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7581-8.
SOLOVSKÁ, V. 2013. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0369-8.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I. 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VALENTA, M. 2012. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3829-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.