Bakalářská práce se v první části zabývá popisem a srovnáním transgenderu a transvestitismu z antropologického aspektu u kultur starověkého Řecka a Říma, domorodých Američanů, tradiční Indie a moderní západní civilizace. V části druhé se práce soustředí na český školský systém a jeho náhled na tyto jevy. Pozornost je zaměřena především na zjištění, zda se systém těmito tématy zabývá a případně v jaké šíři. Práce také nabízí plán hodin zabývajících se těmito tématy pro žáky 2. stupně ZŠ.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the description and comparison of transgender and transvestism from an anthropological aspect. The cultures studied are ancient Greece and Rome, native Americans, traditional India and modern western civilization. The second part focuses on the Czech education system and how it views these phenomena. The main focus is put on assessing whether the system includes these topics, and if so, to what extent. The last part also proposes lesson plans focused on these phenomena for pupils of the second stage of elementary school.
Keywords
Antropologie, druhý stupeň základní školy, plán hodiny, transgender, transvestitismus
Keywords in English
Anthropology, lesson plan, second stage of elementary school, transgender, transvestism
Length of the covering note
60
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se v první části zabývá popisem a srovnáním transgenderu a transvestitismu z antropologického aspektu u kultur starověkého Řecka a Říma, domorodých Američanů, tradiční Indie a moderní západní civilizace. V části druhé se práce soustředí na český školský systém a jeho náhled na tyto jevy. Pozornost je zaměřena především na zjištění, zda se systém těmito tématy zabývá a případně v jaké šíři. Práce také nabízí plán hodin zabývajících se těmito tématy pro žáky 2. stupně ZŠ.
Annotation in English
This bachelor thesis focuses on the description and comparison of transgender and transvestism from an anthropological aspect. The cultures studied are ancient Greece and Rome, native Americans, traditional India and modern western civilization. The second part focuses on the Czech education system and how it views these phenomena. The main focus is put on assessing whether the system includes these topics, and if so, to what extent. The last part also proposes lesson plans focused on these phenomena for pupils of the second stage of elementary school.
Keywords
Antropologie, druhý stupeň základní školy, plán hodiny, transgender, transvestitismus
Keywords in English
Anthropology, lesson plan, second stage of elementary school, transgender, transvestism
Research Plan
Práce se zaměří na vymezení fenoménu transgenderu a transvestitismu a jeho antropologickou analýzu.
V práci bude vymezena základní terminologie spojená s těmito kulturními jevy. Dále se práce bude věnovat popisu a srovnání transgenderu a transvestitismu v rámci vybraných světových kultur.
Studentka se bude v průběhu vypracování práce řídit pokyny vedoucí a pravidelně konzultovat dílčí části práce.
Research Plan
Práce se zaměří na vymezení fenoménu transgenderu a transvestitismu a jeho antropologickou analýzu.
V práci bude vymezena základní terminologie spojená s těmito kulturními jevy. Dále se práce bude věnovat popisu a srovnání transgenderu a transvestitismu v rámci vybraných světových kultur.
Studentka se bude v průběhu vypracování práce řídit pokyny vedoucí a pravidelně konzultovat dílčí části práce.
Recommended resources
1) BELLINGER, Gerhard J. Sexualita v náboženstvích světa. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0642-7.
2) BLACKWOOD, Evelyn. Anthropology and homosexual behavior. New York: Routledge, 2010. ISBN 0-86656-328-8.
3) KULICK, Don. Travesti: Sex, Gender, and Culture among Brazilian Transgendered Prostitutes. Chicago: The University of Chicago Press, 1998. ISBN 0-226-46100-9.
4) SKUPNIK, Jaroslav, MALINA, Jaroslav, ed. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie: modulové učební texty pro studenty antropologie a "příbuzných" oborů. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 2002. Scientia (Nadace Universitatis Masarykiana). ISBN 80-86258-27-0.
5) STRYKER, Susan. Transgender History, second edition: The Roots of Today's Revolution. New York: Seal Press, 2017. ISBN 978-1-580-05690-8.
Recommended resources
1) BELLINGER, Gerhard J. Sexualita v náboženstvích světa. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0642-7.
2) BLACKWOOD, Evelyn. Anthropology and homosexual behavior. New York: Routledge, 2010. ISBN 0-86656-328-8.
3) KULICK, Don. Travesti: Sex, Gender, and Culture among Brazilian Transgendered Prostitutes. Chicago: The University of Chicago Press, 1998. ISBN 0-226-46100-9.
4) SKUPNIK, Jaroslav, MALINA, Jaroslav, ed. Panoráma biologické a sociokulturní antropologie: modulové učební texty pro studenty antropologie a "příbuzných" oborů. Brno: Nadace Universitas Masarykiana, 2002. Scientia (Nadace Universitatis Masarykiana). ISBN 80-86258-27-0.
5) STRYKER, Susan. Transgender History, second edition: The Roots of Today's Revolution. New York: Seal Press, 2017. ISBN 978-1-580-05690-8.