Práce prezentovaná v této práci je návrhem univerzálního nástroje pro seřizování matice v zadní nápravě automobilů na montážní lince Škoda Auto. Hlavním cílem této práce je navrhnout univerzální nástroj pro seřizování matice v zadní nápravě, která spojuje brzdový nosič a nosník zavěšení se zadní nápravou přes ovládací rameno. Současné pracovní podmínky jsou analyzovány a nový univerzální nástroj je navržen tak, aby byl vhodný pro všechny modely automobilů, a to kombinací designu stávajících nástrojů. Konečný výsledek je prezentován ve formě CAD modelu dle požadavků společnosti.
Anotace v angličtině
The work presented in this thesis is the design of universal tool for adjusting the nut in the rear axle of the cars in the assembly line of Skoda Auto. The main aim of this thesis is to design a universal tool for adjusting a nut in the rear axle which attaches the brake carrier and the suspension carrier with the rear axle through the control arm. The current working conditions are analysed and the new universal tool is designed in such way that it is suitable for all the models of the cars, this is done by combining the design of the existing tools. The final result is presented in the form of CAD model as per the requirements of the company.
Klíčová slova
Univerzální nástroj, Zadní náprava, Momentový klíč.
Klíčová slova v angličtině
Universal tool, Rear axle, Torque wrench.
Rozsah průvodní práce
52 p. (47,493 characters)
Jazyk
AN
Anotace
Práce prezentovaná v této práci je návrhem univerzálního nástroje pro seřizování matice v zadní nápravě automobilů na montážní lince Škoda Auto. Hlavním cílem této práce je navrhnout univerzální nástroj pro seřizování matice v zadní nápravě, která spojuje brzdový nosič a nosník zavěšení se zadní nápravou přes ovládací rameno. Současné pracovní podmínky jsou analyzovány a nový univerzální nástroj je navržen tak, aby byl vhodný pro všechny modely automobilů, a to kombinací designu stávajících nástrojů. Konečný výsledek je prezentován ve formě CAD modelu dle požadavků společnosti.
Anotace v angličtině
The work presented in this thesis is the design of universal tool for adjusting the nut in the rear axle of the cars in the assembly line of Skoda Auto. The main aim of this thesis is to design a universal tool for adjusting a nut in the rear axle which attaches the brake carrier and the suspension carrier with the rear axle through the control arm. The current working conditions are analysed and the new universal tool is designed in such way that it is suitable for all the models of the cars, this is done by combining the design of the existing tools. The final result is presented in the form of CAD model as per the requirements of the company.
Klíčová slova
Univerzální nástroj, Zadní náprava, Momentový klíč.
Klíčová slova v angličtině
Universal tool, Rear axle, Torque wrench.
Zásady pro vypracování
The main aim of this thesis is the design of a universal tool for adjusting the rear axle, which will serve as a basis for production.
1. Research in the field of development and use of available materials and new knowledge in the field of ergonomics.
2. Detailed analysis of the current state of axle and tool design at ŠKODA AUTO.
3. Design of tool design variants.
4. Structural designs of solutions connected with strength analysis.
5. The use of theoretical knowledge in practice.
Zásady pro vypracování
The main aim of this thesis is the design of a universal tool for adjusting the rear axle, which will serve as a basis for production.
1. Research in the field of development and use of available materials and new knowledge in the field of ergonomics.
2. Detailed analysis of the current state of axle and tool design at ŠKODA AUTO.
3. Design of tool design variants.
4. Structural designs of solutions connected with strength analysis.
5. The use of theoretical knowledge in practice.
Seznam doporučené literatury
[1] BUDYNAS, R. G. and J. K. NISBETT. Shigley´s Mechanical Engineering Design (in SI Units). 10th ed. Asia: McGraw-Hill, 2015, 1104 p. ISBN 978-981-4595-28-5.
[2] Corporate standards of Škoda Auto.
[3] CHAFFIN, Don B. a C. NELSON. Digital human modeling for vehicle and workplace design. Warrendale: Society of Automotive Engineers, 2001. ISBN 0-7680-0687-2.
Seznam doporučené literatury
[1] BUDYNAS, R. G. and J. K. NISBETT. Shigley´s Mechanical Engineering Design (in SI Units). 10th ed. Asia: McGraw-Hill, 2015, 1104 p. ISBN 978-981-4595-28-5.
[2] Corporate standards of Škoda Auto.
[3] CHAFFIN, Don B. a C. NELSON. Digital human modeling for vehicle and workplace design. Warrendale: Society of Automotive Engineers, 2001. ISBN 0-7680-0687-2.
Přílohy volně vložené
PDF
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.