Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy na základě práce se souvislým textem vybrané knihy. Jednotlivé textové pasáže jsou žáky uchopovány prostřednictvím netradičních čtenářských metod, které podněcují motivovanost, hlubší porozumění textu a celkové kritické myšlení. Autorka se zaměřuje na proces plánování vyučovacích hodin, jejich realizaci a reflexi. Poskytuje náhled na to, jak lze u žáků rozvíjet nejen dovednosti k pochopení a hodnocení textu, ale také komunikační dovednosti a sebehodnocení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of reading literacy of primary school, based on work of continuous text of a chosen book. Individual text passages are grasped by pupils through non-traditional reading methods, which encourage motivation, deep understanding of the text and overall critical thinking. The author focuses on the process of planning lessons, their implementation and reflection. It provides insight into how to develop not only text and assessment skills, but also communication skills and self-assessment of pupils.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, kritické myšlení, netradiční čtenářské metody, práce s textem, diskuze, sebehodnocení
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, critical thinking, non-traditional reading methods, work with text, discusssion, self-assesment
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy na základě práce se souvislým textem vybrané knihy. Jednotlivé textové pasáže jsou žáky uchopovány prostřednictvím netradičních čtenářských metod, které podněcují motivovanost, hlubší porozumění textu a celkové kritické myšlení. Autorka se zaměřuje na proces plánování vyučovacích hodin, jejich realizaci a reflexi. Poskytuje náhled na to, jak lze u žáků rozvíjet nejen dovednosti k pochopení a hodnocení textu, ale také komunikační dovednosti a sebehodnocení.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the development of reading literacy of primary school, based on work of continuous text of a chosen book. Individual text passages are grasped by pupils through non-traditional reading methods, which encourage motivation, deep understanding of the text and overall critical thinking. The author focuses on the process of planning lessons, their implementation and reflection. It provides insight into how to develop not only text and assessment skills, but also communication skills and self-assessment of pupils.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, kritické myšlení, netradiční čtenářské metody, práce s textem, diskuze, sebehodnocení
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, critical thinking, non-traditional reading methods, work with text, discusssion, self-assesment
Zásady pro vypracování
Cíl: Rozvíjet porozumění textu u žáků 1. stupně prostřednictvím vlastního didaktického materiálu, stanovit doporučení pro praxi
Postup práce: (1) Studium odborných publikací k tématu; (2) Výběr textů; (3) Výběr vhodných metod; (4) Příprava didaktického materiálu; (5) Realizace; (6) Reflexe; (7) Stanovení závěrů a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cíl: Rozvíjet porozumění textu u žáků 1. stupně prostřednictvím vlastního didaktického materiálu, stanovit doporučení pro praxi
Postup práce: (1) Studium odborných publikací k tématu; (2) Výběr textů; (3) Výběr vhodných metod; (4) Příprava didaktického materiálu; (5) Realizace; (6) Reflexe; (7) Stanovení závěrů a doporučení pro praxi
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V., 1998. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upr. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-85937-47-6.
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. 2010. Praha: ČŠI. [online].
KOTRBA, T., LACINA, L., 2009. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Praha: Barrister a Principal. ISBN 978-80-7485-043-1.
ROYAL, B., 2016. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-3051-0.
STEELOVÁ, J., aj., 2007. Další strategie k rozvíjení kritického myšlení: čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení.
STEELOVÁ, J., aj., 2007. Plánování výuky a učení a hodnocení: čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení.
STEELOVÁ, J., aj., 2007. Rozvíjíme kritické myšlení: čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení.
WILDOVÁ, R., 2012., Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN: 978-80-7290-579-9.
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V., 1998. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2. upr. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-85937-47-6.
Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. 2010. Praha: ČŠI. [online].
KOTRBA, T., LACINA, L., 2009. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Praha: Barrister a Principal. ISBN 978-80-7485-043-1.
ROYAL, B., 2016. Principy kritického myšlení. Praha: Ikar. ISBN 978-80-249-3051-0.
STEELOVÁ, J., aj., 2007. Další strategie k rozvíjení kritického myšlení: čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení.
STEELOVÁ, J., aj., 2007. Plánování výuky a učení a hodnocení: čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení.
STEELOVÁ, J., aj., 2007. Rozvíjíme kritické myšlení: čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha: Kritické myšlení.
WILDOVÁ, R., 2012., Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN: 978-80-7290-579-9.