Diplomová práce se zabývá využitím kooperativních metod při práci s pohádkou. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda a jak podporuje kooperační způsob výuky rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. Jako textový materiál byly zvoleny pohádkové texty. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována pojmu kooperativní učení, čtenářská gramotnost, pohádka a zaměřuje se také na práci s textem. Praktická část popisuje metodologii přípravy didaktického materiálu, kterým je sada upravených pohádkových textů s pracovními listy. Jednotlivé otázky a úkoly se zaměřují na intenzivní rozvoj čtenářské gramotnosti žáků formou kooperativní i individuální práce. Na základě realizace materiálů u žáků třetích tříd základní školy a následné reflexe práce byly stanoveny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the using cooperative methods for working with fairytale. The main objective of this thesis was to find out if and how the cooperative way of teaching promotes the development of pupils reading literacy. Fairytale texts were chosen as a text material. Diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part of the thesis is devoted to the concept of cooperative learning, reading literacy, fairytale and it is focused on work with text. The practical part describes the methodology of preparation of didactic material, which is a set of modified fairytale texts with worksheets. Individual questions and tasks focus on the intensive development of pupils reading literacy in the form of cooperative and individual work. The conclusions and recommendations for pedagogical practice were determined on the basis of the realization of materials with pupils in the third grades of primary school and the following feedback.
Klíčová slova
Kooperace, kooperativní učení, individuální práce, pracovní list, čtenářská gramotnost, porozumění textu, lidová pohádka, autorská pohádka.
Klíčová slova v angličtině
Cooperation, cooperative learning, individual work, worksheet, reading literacy, comprehension of the text, folktale, author´s fairytale.
Rozsah průvodní práce
141 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím kooperativních metod při práci s pohádkou. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda a jak podporuje kooperační způsob výuky rozvoj čtenářské gramotnosti žáků. Jako textový materiál byly zvoleny pohádkové texty. Práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována pojmu kooperativní učení, čtenářská gramotnost, pohádka a zaměřuje se také na práci s textem. Praktická část popisuje metodologii přípravy didaktického materiálu, kterým je sada upravených pohádkových textů s pracovními listy. Jednotlivé otázky a úkoly se zaměřují na intenzivní rozvoj čtenářské gramotnosti žáků formou kooperativní i individuální práce. Na základě realizace materiálů u žáků třetích tříd základní školy a následné reflexe práce byly stanoveny závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the using cooperative methods for working with fairytale. The main objective of this thesis was to find out if and how the cooperative way of teaching promotes the development of pupils reading literacy. Fairytale texts were chosen as a text material. Diploma thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part of the thesis is devoted to the concept of cooperative learning, reading literacy, fairytale and it is focused on work with text. The practical part describes the methodology of preparation of didactic material, which is a set of modified fairytale texts with worksheets. Individual questions and tasks focus on the intensive development of pupils reading literacy in the form of cooperative and individual work. The conclusions and recommendations for pedagogical practice were determined on the basis of the realization of materials with pupils in the third grades of primary school and the following feedback.
Klíčová slova
Kooperace, kooperativní učení, individuální práce, pracovní list, čtenářská gramotnost, porozumění textu, lidová pohádka, autorská pohádka.
Klíčová slova v angličtině
Cooperation, cooperative learning, individual work, worksheet, reading literacy, comprehension of the text, folktale, author´s fairytale.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zkoumání účinnosti kooperativních metod práce na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků při práci s pohádkou.
Postup:
(1) Nastudovat odbornou literaturu k tématu; (2) Výběr vhodných metod a textů; (3) Příprava didaktického materiálu; (4) Realizace v praxi; (5) Reflexe; (6) Stanovení závěrů; (7) Doporučení pro praxi
Metody: Metoda komparace, evaluační metody, kooperativní metody, dotazník, rozhovor.
Zásady pro vypracování
Cíl: Zkoumání účinnosti kooperativních metod práce na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků při práci s pohádkou.
Postup:
(1) Nastudovat odbornou literaturu k tématu; (2) Výběr vhodných metod a textů; (3) Příprava didaktického materiálu; (4) Realizace v praxi; (5) Reflexe; (6) Stanovení závěrů; (7) Doporučení pro praxi
Metody: Metoda komparace, evaluační metody, kooperativní metody, dotazník, rozhovor.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, J., 2006. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál. ISBN 80-736-7095-X.
KASÍKOVÁ, H., 2010. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-712-1.
KASÍKOVÁ, H., 2005. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS. ISBN 80-239-4668-4.
KOTRBA, T., LACINA, L., 2011. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno. ISBN 978-80-87474-34-1.
Kol. autorů., 2005. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0924-X.
Seznam doporučené literatury
ČEŇKOVÁ, J., 2006. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál. ISBN 80-736-7095-X.
KASÍKOVÁ, H., 2010. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-712-1.
KASÍKOVÁ, H., 2005. Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS. ISBN 80-239-4668-4.
KOTRBA, T., LACINA, L., 2011. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 2., přeprac. a dopl. vyd. Brno. ISBN 978-80-87474-34-1.
Kol. autorů., 2005. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0924-X.