Diplomová práce se zabývá prvky lidové kultury, které jsou zahrnuty v aktivitách realizovaných ve třetím ročníku základní školy. Teoretická část se věnuje pojmu lidová kultura, jejím složkám a také legislativě, která se zasluhuje o její ochranu. Dále seznamuje s didaktickými aspekty práce s tématy lidové kultury a zaměří se také na výukové materiály využívané na 1. stupni základní školy. Praktická část se dělí na dva oddíly. První je věnován analýzám učebnic 3. - 5. ročníku základní školy vybraného nakladatelství z hlediska kvality i kvantity zastoupení prvků lidové kultury ve výuce. Ve druhém oddílu jsou představeny návrhy konkrétních aktivit obsahující prvky lidové kultury, jejich realizace ve třetím ročníku základní školy a následná reflexe didaktické práce.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with the features of folk culture included in the activities realised in the third year of a primary school. The theoretical part examines the concept of folk culture, its elements, and the legislature responsible for its preservation. It also outlines the didactical approach to working with themes of folk culture and focuses on the educational materials used in the primary schools. The practical part is divided into two sections. In the first section, textbooks of selected publisher intended for pupils from 3rd to 5th grade are analysed in terms of quality and quantity of folk culture's representation. The second section introduces suggestions for specific activities which contain elements of folk culture, their execution in the third year of a primary school, and a follow-up self-reflection of the didactic work.
Klíčová slova
lidová kultura, lidová píseň, lidová pohádka, drobné útvary lidové kultury, řemeslo, výukové materiály, didaktické aspekty
Diplomová práce se zabývá prvky lidové kultury, které jsou zahrnuty v aktivitách realizovaných ve třetím ročníku základní školy. Teoretická část se věnuje pojmu lidová kultura, jejím složkám a také legislativě, která se zasluhuje o její ochranu. Dále seznamuje s didaktickými aspekty práce s tématy lidové kultury a zaměří se také na výukové materiály využívané na 1. stupni základní školy. Praktická část se dělí na dva oddíly. První je věnován analýzám učebnic 3. - 5. ročníku základní školy vybraného nakladatelství z hlediska kvality i kvantity zastoupení prvků lidové kultury ve výuce. Ve druhém oddílu jsou představeny návrhy konkrétních aktivit obsahující prvky lidové kultury, jejich realizace ve třetím ročníku základní školy a následná reflexe didaktické práce.
Anotace v angličtině
This Master's thesis deals with the features of folk culture included in the activities realised in the third year of a primary school. The theoretical part examines the concept of folk culture, its elements, and the legislature responsible for its preservation. It also outlines the didactical approach to working with themes of folk culture and focuses on the educational materials used in the primary schools. The practical part is divided into two sections. In the first section, textbooks of selected publisher intended for pupils from 3rd to 5th grade are analysed in terms of quality and quantity of folk culture's representation. The second section introduces suggestions for specific activities which contain elements of folk culture, their execution in the third year of a primary school, and a follow-up self-reflection of the didactic work.
Klíčová slova
lidová kultura, lidová píseň, lidová pohádka, drobné útvary lidové kultury, řemeslo, výukové materiály, didaktické aspekty
Cílem mé diplomové práce je vytvořit sborník aktivit s využitím prvků lidové kultury, které lze aplikovat v rámci běžné výuky na 1. stupni základní školy. Dílčím cílem je ukázat možnosti seznámení žáků s lidovou kulturou a budování vztahu žáků k ní. Součástí práce je vyhodnocení obsahu učebnic z hlediska zastoupení prvků lidové kultury na 1. stupni základní školy.
Postup:
Prostudovat odbornou literaturu k tématu.
Vytvořit aktivity pro výuku s využitím prvků lidové kultury.
Vybrané aktivity realizovat u žáků 3. ročníku ZŠ.
Provést analýzu obsahu učebnic 1. stupně základní školy z hlediska zapojení lidové kultury do výuky.
Vyhodnotit průběh a prospěšnost realizovaných aktivit.
Zásady pro vypracování
Cílem mé diplomové práce je vytvořit sborník aktivit s využitím prvků lidové kultury, které lze aplikovat v rámci běžné výuky na 1. stupni základní školy. Dílčím cílem je ukázat možnosti seznámení žáků s lidovou kulturou a budování vztahu žáků k ní. Součástí práce je vyhodnocení obsahu učebnic z hlediska zastoupení prvků lidové kultury na 1. stupni základní školy.
Postup:
Prostudovat odbornou literaturu k tématu.
Vytvořit aktivity pro výuku s využitím prvků lidové kultury.
Vybrané aktivity realizovat u žáků 3. ročníku ZŠ.
Provést analýzu obsahu učebnic 1. stupně základní školy z hlediska zapojení lidové kultury do výuky.
Vyhodnotit průběh a prospěšnost realizovaných aktivit.
Seznam doporučené literatury
ČERMÁK, F., 2013. Základní slovník českých přísloví: Výklad a užití. 1. vyd. Praha: Lidové noviny. ISBN 978-80-7422-258-0.
FISCHEROVÁ-KVĚCHOVÁ, M., 1996. Pro naše děti a mámy: Z lidové poezie pro nejmenší. 2. vyd. Praha: Albatros. ISBN 80-00-00472-0.
KNEBLOVÁ, H., 2015. Česká přísloví. Liberec: Dialog. ISBN 978-80-7424-083-6.
PRŮCHA, J., 2005. Moderní pedagogika. 3., upr. a dopl. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-047-X.
ŠKODA, J., DOULÍK, P., 2011. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3341-8.
TRNKOVÁ, K., 2015. Příslovníček. 1. vyd. Praha: STUDIO trnka. ISBN 978-80-87678-17-6.