Tato diplomové práce se zabývá mírou porozumění sémantickému významu vyjmenovaných slov žáky na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda žáci 1. stupně základní školy rozumí obsahu vybraných vyjmenovaných slov, u nichž učitelé předpokládají vyšší obtížnost porozumění, a to jak z hlediska synonymního vyjádření obsahu, tak z hlediska zařazení slova do kontextu věty.
Práce je standardně rozdělena do dvou hlavních částí, a to do části teoretické a praktické. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol, které se vztahují k problematice sémantické stránky vyjmenovaných slov. Praktická část reprezentuje empirické šetření, jeho popis, průběh a výsledky, které jsou vyhodnoceny z několika dílčích hledisek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the degree of understanding of the semantic meaning of the key words by pupils at the first stage of the elementary school. The main aim of the thesis was to find out whether pupils of the 1st stage of the elementary school understand the content of the selected key words, for which teachers assume a higher difficulty of under-standing, both in terms of synonymous expression of the content and in terms of putting the word into the context of a sentence.
The thesis is divided into two main parts, the theoretical and practical part. The theoreti-cal part consists of four chapters, which relate to the issue of semantics of the key words. The practical part includes an empirical research, its description, course and results, which are evaluated from several sub-aspects.
Klíčová slova
český jazyk, učivo, vyjmenovaná slova, porozumění, sémantický význam, větný kontext, empirický výzkum
Tato diplomové práce se zabývá mírou porozumění sémantickému významu vyjmenovaných slov žáky na 1. stupni základní školy. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda žáci 1. stupně základní školy rozumí obsahu vybraných vyjmenovaných slov, u nichž učitelé předpokládají vyšší obtížnost porozumění, a to jak z hlediska synonymního vyjádření obsahu, tak z hlediska zařazení slova do kontextu věty.
Práce je standardně rozdělena do dvou hlavních částí, a to do části teoretické a praktické. Teoretická část se skládá ze čtyř kapitol, které se vztahují k problematice sémantické stránky vyjmenovaných slov. Praktická část reprezentuje empirické šetření, jeho popis, průběh a výsledky, které jsou vyhodnoceny z několika dílčích hledisek.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the degree of understanding of the semantic meaning of the key words by pupils at the first stage of the elementary school. The main aim of the thesis was to find out whether pupils of the 1st stage of the elementary school understand the content of the selected key words, for which teachers assume a higher difficulty of under-standing, both in terms of synonymous expression of the content and in terms of putting the word into the context of a sentence.
The thesis is divided into two main parts, the theoretical and practical part. The theoreti-cal part consists of four chapters, which relate to the issue of semantics of the key words. The practical part includes an empirical research, its description, course and results, which are evaluated from several sub-aspects.
Klíčová slova
český jazyk, učivo, vyjmenovaná slova, porozumění, sémantický význam, větný kontext, empirický výzkum
Cíl: Zjistit úroveň chápání obsahu vybraných vyjmenovaných slov u žáků 1. stupně a dovednost správně je používat v kontextu věty. Komparace didaktického zpracování vyjmenovaných slov ve vybraných učebnicích.
Požadavky: Prostudování odborné literatury. Realizace šetření mezi učiteli a žáky základních škol. Komparace vybraných učebnic. Vyhodnocení a stanovení závěrů.
Metody: kvantitativní zpracování dotazníků a výsledků pracovních listů, komparace učebnic
Zásady pro vypracování
Cíl: Zjistit úroveň chápání obsahu vybraných vyjmenovaných slov u žáků 1. stupně a dovednost správně je používat v kontextu věty. Komparace didaktického zpracování vyjmenovaných slov ve vybraných učebnicích.
Požadavky: Prostudování odborné literatury. Realizace šetření mezi učiteli a žáky základních škol. Komparace vybraných učebnic. Vyhodnocení a stanovení závěrů.
Metody: kvantitativní zpracování dotazníků a výsledků pracovních listů, komparace učebnic
Seznam doporučené literatury
Bloom, P. (2015). Jak se děti učí významu slov. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum.
Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství (2., upr. vyd). Praha: SPN.
Hošnová, E., & Kudrnová, M. (2008). Český jazyk 3 pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství.
Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Bloom, P. (2015). Jak se děti učí významu slov. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum.
Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství (2., upr. vyd). Praha: SPN.
Hošnová, E., & Kudrnová, M. (2008). Český jazyk 3 pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství.
Skutil, M. (2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál.
Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.