Předmětem bakalářské práce bylo vytvořit projekt pro děti mateřských škol,
zaměřený na včely, včelí příbuzné a včelařství. Teoretická část je zaměřena
na environmentální výchovu, včelařství, včelu a její příbuzné. V praktické části
uvádím projekt Včely. Projekt je týdenní. Popisuji jeho průběh a jednotlivé aktivity,
které jsem realizovala s dětmi v předškolním věku. V jednotlivých dnech jsou
probírána následující témata: (1) včela medonosná, (2) včela samotářka a včelí
příbuzní, (3) včelí komunikace, (4) opylování a květiny, (5) včelařství. Aktivity jsou
realizovány dopoledne. Nejprve se věnuji výtvarné činnosti, poté metodou elipsa
si povíme informace o daném tématu a závěrem se věnuji hrám na dané téma.
Na konci se zaměřuji na zhodnocení projektu. Projekt byl realizován s dětmi v MŠ
Stromovka.
Anotace v angličtině
The topic of the Bachelor Thesis was to create a project for children in kindergarten.
It was focused on bees, their relatives and beekeeping. The theoretical part is focused
on Environmental Education, beekeeping, a bee and its relatives. In the practical part
I show the project "The Bees". It is weekly project. I describe its development
and individual activities which I did with preschool aged children. In each day
the following topics are discussed: (1) a honeybee, (2) a solitary bee and bee's
relatives, (3) bee's communication, (4) pollination and flowers, (5) beekeeping.
The activities are provided in the morning. Firstly, I focus on art activities then we
talk, with a usage of method ellipse, about the topic and after that I deal with the
games focused on given topic. Finally, I describe the evaluation of the project.
Project was organised with children from MŠ Stromovka.
Předmětem bakalářské práce bylo vytvořit projekt pro děti mateřských škol,
zaměřený na včely, včelí příbuzné a včelařství. Teoretická část je zaměřena
na environmentální výchovu, včelařství, včelu a její příbuzné. V praktické části
uvádím projekt Včely. Projekt je týdenní. Popisuji jeho průběh a jednotlivé aktivity,
které jsem realizovala s dětmi v předškolním věku. V jednotlivých dnech jsou
probírána následující témata: (1) včela medonosná, (2) včela samotářka a včelí
příbuzní, (3) včelí komunikace, (4) opylování a květiny, (5) včelařství. Aktivity jsou
realizovány dopoledne. Nejprve se věnuji výtvarné činnosti, poté metodou elipsa
si povíme informace o daném tématu a závěrem se věnuji hrám na dané téma.
Na konci se zaměřuji na zhodnocení projektu. Projekt byl realizován s dětmi v MŠ
Stromovka.
Anotace v angličtině
The topic of the Bachelor Thesis was to create a project for children in kindergarten.
It was focused on bees, their relatives and beekeeping. The theoretical part is focused
on Environmental Education, beekeeping, a bee and its relatives. In the practical part
I show the project "The Bees". It is weekly project. I describe its development
and individual activities which I did with preschool aged children. In each day
the following topics are discussed: (1) a honeybee, (2) a solitary bee and bee's
relatives, (3) bee's communication, (4) pollination and flowers, (5) beekeeping.
The activities are provided in the morning. Firstly, I focus on art activities then we
talk, with a usage of method ellipse, about the topic and after that I deal with the
games focused on given topic. Finally, I describe the evaluation of the project.
Project was organised with children from MŠ Stromovka.
Cíl:
Vytvořit environmentální výukový projekt zaměřený na včelu medonosnou a další druhy včel pro mateřské školy.
Požadavky:
a) studium odborné literatury a zpracování literární rešerše
b) zpracování vlastního projektu a metodických listů
c) ověření vybraných dílčích částí projektu v praxi
d) reflexe - vyhodnocení a zapracování získaných podnětů z ověření
Zásady pro vypracování
Cíl:
Vytvořit environmentální výukový projekt zaměřený na včelu medonosnou a další druhy včel pro mateřské školy.
Požadavky:
a) studium odborné literatury a zpracování literární rešerše
b) zpracování vlastního projektu a metodických listů
c) ověření vybraných dílčích částí projektu v praxi
d) reflexe - vyhodnocení a zapracování získaných podnětů z ověření
Seznam doporučené literatury
ANDRESKOVÁ, Jenny, KUBECOVÁ, Markéta, KUKAČKOVÁ, Michaela, SUCHARDOVÁ, Lenka a ZEMANOVÁ, Kateřina. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe, [2018]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-355-1.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-95-4.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1149-5.
VESELÝ, Vladimír. Včelařství. 3. Praha: Brázda, 2013. ISBN 9788020903990.
Seznam doporučené literatury
ANDRESKOVÁ, Jenny, KUBECOVÁ, Markéta, KUKAČKOVÁ, Michaela, SUCHARDOVÁ, Lenka a ZEMANOVÁ, Kateřina. Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe, [2018]. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-355-1.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2010. Nahlížet - nacházet. ISBN 978-80-86307-95-4.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1149-5.
VESELÝ, Vladimír. Včelařství. 3. Praha: Brázda, 2013. ISBN 9788020903990.