Cílem bakalářské práce je poskytnout náhled na možnosti využití jarních lidových zvyků a tradic jako námětu k činnostem v mateřské škole a podnítit či prohloubit zájem dětí o tyto zvyky a tradice.
Teoretická část bakalářské práce se věnuje původu vybraných jarních svátků a jejich zvykům a tradicím. Seznamuje s historií, podobou a náplní jednotlivých zvyků a tradic.
Praktická část obsahuje soubor metodických listů, jejichž zaměření se soustřeďuje na výtvarnou činnost. Tyto metodické listy jsou však doplněny o další aktivity, které využívají stejný námět.
Annotation in English
Purpose of the bachleor´s work is to deliver an overview of possibilities of spring folkways and traditions and their practical use such as motivation of children in nursery into aktivity as well as develop their interest in these folkways and traditions.
Theoretical part of the bachleor´s work is focused on particular spring-feast and the folkways and traditions which are connected to these feast. It also introduces history, form and process of these events.
Practical part of the work includes group of methodical sheets which are concentrated on art-activity. Furthermore are these sheets extended of other, thematically same orientated activities.
Keywords
Jaro, lidové zvyky a tradice, Velikonoce, máj, čarodějnice, výtvarná výchova
Keywords in English
Spring, folkways and tradition, Easter, May, "Witsches", art-lessons.
Length of the covering note
67 s.
Language
CZ
Annotation
Cílem bakalářské práce je poskytnout náhled na možnosti využití jarních lidových zvyků a tradic jako námětu k činnostem v mateřské škole a podnítit či prohloubit zájem dětí o tyto zvyky a tradice.
Teoretická část bakalářské práce se věnuje původu vybraných jarních svátků a jejich zvykům a tradicím. Seznamuje s historií, podobou a náplní jednotlivých zvyků a tradic.
Praktická část obsahuje soubor metodických listů, jejichž zaměření se soustřeďuje na výtvarnou činnost. Tyto metodické listy jsou však doplněny o další aktivity, které využívají stejný námět.
Annotation in English
Purpose of the bachleor´s work is to deliver an overview of possibilities of spring folkways and traditions and their practical use such as motivation of children in nursery into aktivity as well as develop their interest in these folkways and traditions.
Theoretical part of the bachleor´s work is focused on particular spring-feast and the folkways and traditions which are connected to these feast. It also introduces history, form and process of these events.
Practical part of the work includes group of methodical sheets which are concentrated on art-activity. Furthermore are these sheets extended of other, thematically same orientated activities.
Keywords
Jaro, lidové zvyky a tradice, Velikonoce, máj, čarodějnice, výtvarná výchova
Keywords in English
Spring, folkways and tradition, Easter, May, "Witsches", art-lessons.
Research Plan
Cíl: Cílem této práce je na základě jarních lidových zvyků a tradic vytvořit soubor příprav obsahující různé činnosti pro praktické využití v mateřské škole.
Metody práce: Nastudování literatury a následné ověření vytvořených příprav v praxi a jejich zhodnocení.
Požadavky: nastudování odborné literatury, vypracování praktických činností, ověření činností v mateřské škole
Research Plan
Cíl: Cílem této práce je na základě jarních lidových zvyků a tradic vytvořit soubor příprav obsahující různé činnosti pro praktické využití v mateřské škole.
Metody práce: Nastudování literatury a následné ověření vytvořených příprav v praxi a jejich zhodnocení.
Požadavky: nastudování odborné literatury, vypracování praktických činností, ověření činností v mateřské škole
Recommended resources
Kupcová, Z. et al., 2017. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání: od jara do léta, Praha: Raabe.
Langmeier, J. & Krejčířová, D., 2006. Vývojová psychologie 2. aktualiz. vyd., Praha: Grada.
Šottnerová, D., 2009. Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry, Olomouc: Rubico.
Vondrušková, A., 2004. České zvyky a obyčeje, Praha: Albatros.
Recommended resources
Kupcová, Z. et al., 2017. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání: od jara do léta, Praha: Raabe.
Langmeier, J. & Krejčířová, D., 2006. Vývojová psychologie 2. aktualiz. vyd., Praha: Grada.
Šottnerová, D., 2009. Lidové tradice: původ lidových tradic, zvyky, pověry, pranostiky, říkadla a hry, Olomouc: Rubico.
Vondrušková, A., 2004. České zvyky a obyčeje, Praha: Albatros.