Tato bakalářská práce se zabývá týdenním projektem zaměřeným na rozvoj psychomotoriky s názvem Zvířata a jejich mláďata. Cílem je vytvoření 11 metodických listů a jejich následné ověření v praxi. Při realizaci programu bylo cílem děti seznámit s 9 druhy domácích zvířat a s jejich mláďaty.
Odborná práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuje pojmu psychomotorika, hře v psychomotorice a vývojem dítěte předškolního věku. Praktickou část tvoří popis jednotlivých dnů a metodické listy pro každou řízenou aktivitu.
Na základě vyhodnocení dotazníků a interview byl vytvořen závěr a možné úpravy práce.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with a week long project focused on the development of psychomotricity called Animals and their young. The goal was to create 11 metodological sheets and their subsequent verification in practice. During the implementation of the programe, the aim was to introduce children to 9 species of domestic animals and their young.
Thesis is devided into theoretical and practical part. I deal with the concept of psychomotoricity, game in psychomotoricity and the develepment of pre-school children in the theoretical part of the thesis. The practical part consists of a descritpion of individual days of the realization of the project and of methodological sheets for each controlled activity.
Based on the evaluation of qustionnaries and interviews, aconclusion and possible modifications of the thesis were proposed.
Klíčová slova
Psychomotorika, Projekt, Předškolní věk, Hra, Mateřská škola, Metodické listy
Tato bakalářská práce se zabývá týdenním projektem zaměřeným na rozvoj psychomotoriky s názvem Zvířata a jejich mláďata. Cílem je vytvoření 11 metodických listů a jejich následné ověření v praxi. Při realizaci programu bylo cílem děti seznámit s 9 druhy domácích zvířat a s jejich mláďaty.
Odborná práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se věnuje pojmu psychomotorika, hře v psychomotorice a vývojem dítěte předškolního věku. Praktickou část tvoří popis jednotlivých dnů a metodické listy pro každou řízenou aktivitu.
Na základě vyhodnocení dotazníků a interview byl vytvořen závěr a možné úpravy práce.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis deals with a week long project focused on the development of psychomotricity called Animals and their young. The goal was to create 11 metodological sheets and their subsequent verification in practice. During the implementation of the programe, the aim was to introduce children to 9 species of domestic animals and their young.
Thesis is devided into theoretical and practical part. I deal with the concept of psychomotoricity, game in psychomotoricity and the develepment of pre-school children in the theoretical part of the thesis. The practical part consists of a descritpion of individual days of the realization of the project and of methodological sheets for each controlled activity.
Based on the evaluation of qustionnaries and interviews, aconclusion and possible modifications of the thesis were proposed.
Klíčová slova
Psychomotorika, Projekt, Předškolní věk, Hra, Mateřská škola, Metodické listy
Cíl:
- Formou projektu pro předškolní děti zpracovat téma Zvířata a jejich mláďata a ověřit ho v praxi.
- Vytvořit soubor metodických listů na téma Zvířata a jejich mláďata a zrealizovat je.
Požadavky:
1) Studium odborné literatury,
2) zpracování projektu, aktivit a metodických listů,
3) realizace projektu, oveření v praxi,
4) reflexe - oveření, rozhovory s učitelkami.
Metody: Pozorování, rozhovory, strukturovaný dotazník, analýza dětských prací a výsledků.
Zásady pro vypracování
Cíl:
- Formou projektu pro předškolní děti zpracovat téma Zvířata a jejich mláďata a ověřit ho v praxi.
- Vytvořit soubor metodických listů na téma Zvířata a jejich mláďata a zrealizovat je.
Požadavky:
1) Studium odborné literatury,
2) zpracování projektu, aktivit a metodických listů,
3) realizace projektu, oveření v praxi,
4) reflexe - oveření, rozhovory s učitelkami.
Metody: Pozorování, rozhovory, strukturovaný dotazník, analýza dětských prací a výsledků.
Seznam doporučené literatury
KOŠŤÁLOVÁ, Markéta, TVRĎOCHOVÁ, Dana, KŘÍŽOVÁ, Žaneta, BEJLKOVÁ, Milena, KUKAČKOVÁ, Michaela, 2018. Čtyři roční období - jaro. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-367-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2014. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4435-3.
OPRAVILOVÁ, Eva, GEBHARTOVÁ, Vladimíra, 1998. Kurikulum předškolní výchovy - Jaro v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-210-6.
OPRAVILOVÁ, Eva, GEBHARTOVÁ, Vladimíra, 2011. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-703-9.
SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-73-67-778-7.
SZABOVÁ, Magdaléna, 1999. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-276-9.
ŠOTTNEROVÁ, Dagmar, 2007. Jaro - Zvyky, obyčeje, náměty, návody, pohádky, příběhy a hry. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-7346-074-7.
Seznam doporučené literatury
KOŠŤÁLOVÁ, Markéta, TVRĎOCHOVÁ, Dana, KŘÍŽOVÁ, Žaneta, BEJLKOVÁ, Milena, KUKAČKOVÁ, Michaela, 2018. Čtyři roční období - jaro. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-367-4.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 2014. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4435-3.
OPRAVILOVÁ, Eva, GEBHARTOVÁ, Vladimíra, 1998. Kurikulum předškolní výchovy - Jaro v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 80-7178-210-6.
OPRAVILOVÁ, Eva, GEBHARTOVÁ, Vladimíra, 2011. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-703-9.
SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-73-67-778-7.
SZABOVÁ, Magdaléna, 1999. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-276-9.
ŠOTTNEROVÁ, Dagmar, 2007. Jaro - Zvyky, obyčeje, náměty, návody, pohádky, příběhy a hry. Praha: Computer Press. ISBN 978-80-7346-074-7.