Cílem bakalářské práce je sestavení a ověření dvou programů, které jsou zaměřeny na využití metod dramatické výchovy v prostředí mateřské školy.
V teoretické části se zabýváme pojmem dramatická výchova, cíli, principy, metodami a technikami dramatické výchovy. Dále charakterizujeme dítě předškolního věku z hlediska vývojové psychologie.
Výzkumná část se věnuje vyhodnocení šetření na základě strukturovaného rozhovoru a uvádí vhodné úpravy programu.
V praktické části jsou uvedeny dva týdenní programy, které se skládají z metodických listů, které jsou podrobněji popsány instrukcemi pro učitele.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor's thesis is to draw up and verify two programmes that are aimed at the use of drama in education in the kindergarten.
In the theoretical part I look at the concept of drama, objectives, principles, methods andtechniques of drama. I also characterize a child of preschool in terms of developmental psychology.
The chapter Verification of the Programme is dedicated to the evaluation of my research based on a structured interview. In this chapter I deal with appropriate adjustments to this programme.
The practical part lists two weekly programmes consisting of methodological sheets which are described in more detail in instructions for teachers.
Pre-school child, drama education, methology sheet, pre-school education, structured interview
Rozsah průvodní práce
97 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je sestavení a ověření dvou programů, které jsou zaměřeny na využití metod dramatické výchovy v prostředí mateřské školy.
V teoretické části se zabýváme pojmem dramatická výchova, cíli, principy, metodami a technikami dramatické výchovy. Dále charakterizujeme dítě předškolního věku z hlediska vývojové psychologie.
Výzkumná část se věnuje vyhodnocení šetření na základě strukturovaného rozhovoru a uvádí vhodné úpravy programu.
V praktické části jsou uvedeny dva týdenní programy, které se skládají z metodických listů, které jsou podrobněji popsány instrukcemi pro učitele.
Anotace v angličtině
The aim of bachelor's thesis is to draw up and verify two programmes that are aimed at the use of drama in education in the kindergarten.
In the theoretical part I look at the concept of drama, objectives, principles, methods andtechniques of drama. I also characterize a child of preschool in terms of developmental psychology.
The chapter Verification of the Programme is dedicated to the evaluation of my research based on a structured interview. In this chapter I deal with appropriate adjustments to this programme.
The practical part lists two weekly programmes consisting of methodological sheets which are described in more detail in instructions for teachers.
Pre-school child, drama education, methology sheet, pre-school education, structured interview
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Vytvořit soubor metodických listů s prvky dramatické výchovy pro děti předškolního věku a ověřit ho v praxi.
Požadavky na zpracování:
- studium odborné literatury
- zpracování metodických listů
- realizace programu
- reflexe formou rozhovoru
Použité metody:
- pozorování
- rozhovor
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Vytvořit soubor metodických listů s prvky dramatické výchovy pro děti předškolního věku a ověřit ho v praxi.
Požadavky na zpracování:
- studium odborné literatury
- zpracování metodických listů
- realizace programu
- reflexe formou rozhovoru
Použité metody:
- pozorování
- rozhovor
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 1998. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-756-9.
LEŠTINA, Vladimír, 1997. Vytváříme loutky pro tvořivou hru dětí. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-159-2.
MACHKOVÁ, Eva, 2007. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva, 2007. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS. ISBN 978-80-7068-207-4.
SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
VALENTA, Josef, 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1865-1.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa, 1998. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-756-9.
LEŠTINA, Vladimír, 1997. Vytváříme loutky pro tvořivou hru dětí. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-159-2.
MACHKOVÁ, Eva, 2007. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky. ISBN 978-80-7331-089-9.
MACHKOVÁ, Eva, 2007. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS. ISBN 978-80-7068-207-4.
SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
VALENTA, Josef, 2008. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1865-1.