Tématem bakalářské práce je využití dvou literárních textů zahrnující výchovně-vzdělávací činnosti pro rozvoj dětí předškolního věku.
Odborná práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje literární výchově v předškolním vzdělávání, projektu, vývojové psychologii, dramatické výchově a jejím metodám.
Obsahem praktické části bakalářské práce je popis metodických listů, dále vyhodnocení projektů metodou strukturovaného rozhovoru a návrh úprav.
Cílem bakalářské práce je vytvoření a zrealizování dvou týdenních programů, které budou následně ověřeny v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis uses two literary texts and educational activities with the aim to develop preschool children's literary skills.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is devoted to literary education in pre-schools, project teaching, developmental psychology and dramatic education and its methods.
The content of the practical part of the bachelor thesis is the description of the worksheets created, as well as to the evaluation of projects using structured interviews, and it also suggests some changes.
The aim of bachelor thesis is to create and pilot two weekly sessions on the topic "Literary Project", which will be verified in practice.
Tématem bakalářské práce je využití dvou literárních textů zahrnující výchovně-vzdělávací činnosti pro rozvoj dětí předškolního věku.
Odborná práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se věnuje literární výchově v předškolním vzdělávání, projektu, vývojové psychologii, dramatické výchově a jejím metodám.
Obsahem praktické části bakalářské práce je popis metodických listů, dále vyhodnocení projektů metodou strukturovaného rozhovoru a návrh úprav.
Cílem bakalářské práce je vytvoření a zrealizování dvou týdenních programů, které budou následně ověřeny v praxi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis uses two literary texts and educational activities with the aim to develop preschool children's literary skills.
The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part is devoted to literary education in pre-schools, project teaching, developmental psychology and dramatic education and its methods.
The content of the practical part of the bachelor thesis is the description of the worksheets created, as well as to the evaluation of projects using structured interviews, and it also suggests some changes.
The aim of bachelor thesis is to create and pilot two weekly sessions on the topic "Literary Project", which will be verified in practice.
Cíl: - vytvořit a zrealizovat dva týdenní programy pro děti předškolního věku - formou projektu pro předškolní děti zpracovat téma pohádka a její využití v mateřské škole - vytvořit soubor metodických listů na téma literární projekt a ověřit ho v praxi Metody: - strukturovaný rozhovor - pozorování Požadavky: - studium odborné literatury - zpracování projektu a metodických listů - realizace projektu v praxi - reflexe - rozhovory s učitelkami, ověření
Zásady pro vypracování
Cíl: - vytvořit a zrealizovat dva týdenní programy pro děti předškolního věku - formou projektu pro předškolní děti zpracovat téma pohádka a její využití v mateřské škole - vytvořit soubor metodických listů na téma literární projekt a ověřit ho v praxi Metody: - strukturovaný rozhovor - pozorování Požadavky: - studium odborné literatury - zpracování projektu a metodických listů - realizace projektu v praxi - reflexe - rozhovory s učitelkami, ověření
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana, 2014. Literatura mě baví: studijní text se souborem pracovních listů. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-045-3. MACHKOVÁ, Eva. 2012. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, ISBN 978-80-7331-214-5. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC., 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5. SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7. SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol., 2018. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 4. přeprac. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80-239-5940-9. TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ, 2009. Učíme v projektech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jana, 2014. Literatura mě baví: studijní text se souborem pracovních listů. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-045-3. MACHKOVÁ, Eva. 2012. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, ISBN 978-80-7331-214-5. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC., 2003. Výukové metody. Brno: Paido. ISBN 80-7315-039-5. SKUTIL, Martin, 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7. SMOLÍKOVÁ, Kateřina a kol., 2018. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 4. přeprac. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. ISBN 80-239-5940-9. TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ a Markéta DVOŘÁKOVÁ, 2009. Učíme v projektech. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-527-1.