Bakalářská práce je zaměřena na etické otázky vyplývající z procesu zooterapie při vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se zabývá humánně-animálními interakcemi, zooterapeutickým procesem, druhy zooterapie, specifiky přístupů zooterapie k osobám se speciálními vzdělávacími potřebami a etickou problematikou zooterapie. V praktické části bakalářské práce jsou řešeny potencionálně eticky konfliktní situace v zooterapeutickém procesu z pohledu zooterapeutů. Data pro průzkum byla získána z nestrukturovaných rozhovorů se zooterapeuty. Ze získaných dat jsou stanoveny eticky konfliktní otázky, například otázka odbornosti zooterapueta spočívající na konfliktu očekávání na straně příjemce a na straně poskytovatele zooterapie a další etiky konfliktní otázky. Na tyto eticky konfliktní situace reaguje návrh opatření - desatero pro příjemce zooterapie, které si klade za úkol dopomoci k předcházení těmto situacím.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to explain and answer ethical questions resulting from the process of animal-assisted therapy during education of people with special educational needs. Theoretical part consists of the interactions between humans and animals, animal-assisted therapy processes, types of animal-assisted therapy, specifics of approaches to people with special educational needs and the ethical problematics of animal-assisted therapy. In the practical part I am solving protentional ethical-conflicting situations in the animal-assisted therapy processes from the point of view of the zootherapist. The necessary data was acquired through a series of nonstructured interviews with various zootherapists. From the acquired data I determined ethical-conflicting questions, for example the question of expertise of a zootherapists resting on a conflict of expectations from the side of the recipient and the provider of the animal-assisted therapy and other ethical-conflicting questions. As a reaction to these ethical-conflicting questions there is a proposal - ten commandments for the recipients of animal-assisted therapy. These should help prevent any of the ethical-conflicting questions.
Klíčová slova
Zooterapie; etické otázky; speciální vzdělávací potřeby; vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Animal-Assisted Therapy; Ethical Issues; Special Educational Needs; Education.
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na etické otázky vyplývající z procesu zooterapie při vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická část se zabývá humánně-animálními interakcemi, zooterapeutickým procesem, druhy zooterapie, specifiky přístupů zooterapie k osobám se speciálními vzdělávacími potřebami a etickou problematikou zooterapie. V praktické části bakalářské práce jsou řešeny potencionálně eticky konfliktní situace v zooterapeutickém procesu z pohledu zooterapeutů. Data pro průzkum byla získána z nestrukturovaných rozhovorů se zooterapeuty. Ze získaných dat jsou stanoveny eticky konfliktní otázky, například otázka odbornosti zooterapueta spočívající na konfliktu očekávání na straně příjemce a na straně poskytovatele zooterapie a další etiky konfliktní otázky. Na tyto eticky konfliktní situace reaguje návrh opatření - desatero pro příjemce zooterapie, které si klade za úkol dopomoci k předcházení těmto situacím.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to explain and answer ethical questions resulting from the process of animal-assisted therapy during education of people with special educational needs. Theoretical part consists of the interactions between humans and animals, animal-assisted therapy processes, types of animal-assisted therapy, specifics of approaches to people with special educational needs and the ethical problematics of animal-assisted therapy. In the practical part I am solving protentional ethical-conflicting situations in the animal-assisted therapy processes from the point of view of the zootherapist. The necessary data was acquired through a series of nonstructured interviews with various zootherapists. From the acquired data I determined ethical-conflicting questions, for example the question of expertise of a zootherapists resting on a conflict of expectations from the side of the recipient and the provider of the animal-assisted therapy and other ethical-conflicting questions. As a reaction to these ethical-conflicting questions there is a proposal - ten commandments for the recipients of animal-assisted therapy. These should help prevent any of the ethical-conflicting questions.
Klíčová slova
Zooterapie; etické otázky; speciální vzdělávací potřeby; vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Animal-Assisted Therapy; Ethical Issues; Special Educational Needs; Education.
Zásady pro vypracování
Cíl: Formulace eticky konfliktních otázek zooterapie při vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami z pohledu terapeutů.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., et al., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vydání. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie - Pes lékařem lidské duše. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-807367-879-1.
MCELROY, S. Ch., 1999. Zvířata jako učitelé a léčitelé. 1. vydání. Praha: Chvojkovo nakladatelství. ISBN 80-86183-16-5.
MÜLLER, O., et al., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přepracované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4172-7.
NERANDŽIČ, Z., 2006. Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit. 1. vydání. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01809-8.
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Nakladatelství Brázda. ISBN 978-80-209-0356-3.
SVOBODOVÁ, I., 2010. Využití zvířat v zoorehabilitaci. 1. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita. ISBN 978-80-2132-129-8.
ŠUSTA, F., 2017. Neznám druhé takové zvíře, jako je pes, aneb, Vyznání trenéra zvířat nejlepšímu příteli člověka. 1. vydání. Praha: Plot. ISBN 978-80-7428-312-3.
VELEMÍNSKÝ, M., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vydání. České Budějovice: Dona. ISBN 978-80-7322-109-6.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J., et al., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vydání. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z., 2011. Canisterapie - Pes lékařem lidské duše. 1. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-807367-879-1.
MCELROY, S. Ch., 1999. Zvířata jako učitelé a léčitelé. 1. vydání. Praha: Chvojkovo nakladatelství. ISBN 80-86183-16-5.
MÜLLER, O., et al., 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přepracované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4172-7.
NERANDŽIČ, Z., 2006. Animoterapie aneb Jak nás zvířata umí léčit. 1. vydání. Praha: Albatros. ISBN 80-00-01809-8.
ODENDAAL, J., 2007. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. Praha: Nakladatelství Brázda. ISBN 978-80-209-0356-3.
SVOBODOVÁ, I., 2010. Využití zvířat v zoorehabilitaci. 1. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita. ISBN 978-80-2132-129-8.
ŠUSTA, F., 2017. Neznám druhé takové zvíře, jako je pes, aneb, Vyznání trenéra zvířat nejlepšímu příteli člověka. 1. vydání. Praha: Plot. ISBN 978-80-7428-312-3.
VELEMÍNSKÝ, M., 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vydání. České Budějovice: Dona. ISBN 978-80-7322-109-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.