Závěrečná práce se zabývá dítětem s vývojovou dysfázii, které se vzdělává v běžné mateřské škole. K realizaci výzkumného šetření byl vybrán šestiletý chlapec. Teoretická část se věnuje klasifikaci vývojové dysfázie, zabývá se vzděláváním dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho školní připraveností a pedagogickými přístupy pedagoga v procesu vzdělávání. Cílem praktické části je na základě přímého krátkodobého pozorování vymezit projevy v řečové a neřečové oblasti a zmapovat přínosy pedagogické práce.
Anotace v angličtině
The final diploma thesis deals with a child with developmental dysphasia who is educated in a regular kindergarten. A six-year-old boy was selected to conduct the research survey. The theoretical part focuses on the classification of developmental dysphasia, deals with the education of a child with special educational needs, his school readiness and pedagogical approaches of the teacher in the educational process. The aim of the practical part is to define the manifestations in the speech and non-speech area and to map the benefits of pedagogical work based on the basis of direct short-term observation.
Klíčová slova
vývojová dysfázie, školní připravenost, mateřská škola, pedagog
Klíčová slova v angličtině
developmental dysphasia, school readiness, kindergarten, pedagogue
Rozsah průvodní práce
35 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zabývá dítětem s vývojovou dysfázii, které se vzdělává v běžné mateřské škole. K realizaci výzkumného šetření byl vybrán šestiletý chlapec. Teoretická část se věnuje klasifikaci vývojové dysfázie, zabývá se vzděláváním dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho školní připraveností a pedagogickými přístupy pedagoga v procesu vzdělávání. Cílem praktické části je na základě přímého krátkodobého pozorování vymezit projevy v řečové a neřečové oblasti a zmapovat přínosy pedagogické práce.
Anotace v angličtině
The final diploma thesis deals with a child with developmental dysphasia who is educated in a regular kindergarten. A six-year-old boy was selected to conduct the research survey. The theoretical part focuses on the classification of developmental dysphasia, deals with the education of a child with special educational needs, his school readiness and pedagogical approaches of the teacher in the educational process. The aim of the practical part is to define the manifestations in the speech and non-speech area and to map the benefits of pedagogical work based on the basis of direct short-term observation.
Klíčová slova
vývojová dysfázie, školní připravenost, mateřská škola, pedagog
Klíčová slova v angličtině
developmental dysphasia, school readiness, kindergarten, pedagogue
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Na základě popisu vývojové dysfázie a jejích projevů v řečové i neřečové oblasti formulovat faktory školní připravenosti dítěte s vývojovou dysfázií a možnosti pedagogické práce s ním.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů na opatření.
Metody: Pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Na základě popisu vývojové dysfázie a jejích projevů v řečové i neřečové oblasti formulovat faktory školní připravenosti dítěte s vývojovou dysfázií a možnosti pedagogické práce s ním.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace návrhů na opatření.
Metody: Pozorování.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, OPATŘILOVÁ, Dagmar, VÍTKOVÁ, Marie. 2019. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-421-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta, 2015. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0793-9.
BOHÁČOVÁ, Jana, aj., 2019. Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-422-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
SLOWÍK, Josef. 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2017. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-333-9.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, OPATŘILOVÁ, Dagmar, VÍTKOVÁ, Marie. 2019. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-421-3.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, ŠMARDOVÁ, Vlasta, 2015. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0793-9.
BOHÁČOVÁ, Jana, aj., 2019. Školní zralost a dítě s SVP: v praxi mateřské školy. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-422-0.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, Jiřina. 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, Dana. 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
SLOWÍK, Josef. 2016. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0095-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. 2017. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-333-9.