Předložená bakalářská práce se věnuje analýze příčin poruch řeči u dětí s narušeným vývojem řeči v mateřské škole. Praktická část práce je věnována kvalitativnímu výzkumu, kdy prostřednictvím případové studie na základě zaznamenaných a získaných informací, vlastního pozorování a šetření byly analyzovány příčiny opožděného vývoje řeči u dvou vybraných dětí - chlapce a dívky v mateřské škole, přičemž bylo zjištěno, že ačkoliv se opožděný vývoj řeči u obou sledovaných dětí projevuje velmi podobně, u každého jde s největší pravděpodobností o zcela odlišnou příčinu. U chlapce se předpokládá, že jeho opožděný vývoj řeči souvisí s genetickým zatížením, u dívky je naopak způsoben nepodnětným prostředím.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the analysis of the causes of speech development in children with impaired speech development in kindergarten. The practical part of this thesis is devoted to qualitative research, which through a case study based on recorded and obtained information, self-observation and investigation analyzed the causes of delayed speech development in two selected children - a boy and a girl in kindergarden, and it was found that although delayed development speech in both monitored children manifests very similarly, in each case it is most likely a completely different cause. In case of a boy, it is assumed that his delayed speech development is related to the genetic factors, while at a girl it is caused by a non-stimulating environment.
Klíčová slova
řeč, komunikace, opožděný vývoj řeči, logopedie, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
speech, communication, delayed speech development, speech therapy, preschool age
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce se věnuje analýze příčin poruch řeči u dětí s narušeným vývojem řeči v mateřské škole. Praktická část práce je věnována kvalitativnímu výzkumu, kdy prostřednictvím případové studie na základě zaznamenaných a získaných informací, vlastního pozorování a šetření byly analyzovány příčiny opožděného vývoje řeči u dvou vybraných dětí - chlapce a dívky v mateřské škole, přičemž bylo zjištěno, že ačkoliv se opožděný vývoj řeči u obou sledovaných dětí projevuje velmi podobně, u každého jde s největší pravděpodobností o zcela odlišnou příčinu. U chlapce se předpokládá, že jeho opožděný vývoj řeči souvisí s genetickým zatížením, u dívky je naopak způsoben nepodnětným prostředím.
Anotace v angličtině
The presented bachelor thesis deals with the analysis of the causes of speech development in children with impaired speech development in kindergarten. The practical part of this thesis is devoted to qualitative research, which through a case study based on recorded and obtained information, self-observation and investigation analyzed the causes of delayed speech development in two selected children - a boy and a girl in kindergarden, and it was found that although delayed development speech in both monitored children manifests very similarly, in each case it is most likely a completely different cause. In case of a boy, it is assumed that his delayed speech development is related to the genetic factors, while at a girl it is caused by a non-stimulating environment.
Klíčová slova
řeč, komunikace, opožděný vývoj řeči, logopedie, předškolní věk
Klíčová slova v angličtině
speech, communication, delayed speech development, speech therapy, preschool age
Zásady pro vypracování
Cíl: Analyzovat rozvoj řeči u dětí s opožděným vývojem řeči v mateřské škole.
Metody: Pozorování, rozhovor, studium spisové dokumentace.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2010. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., 2007. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D., 2011. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3687-7.
KUTÁLKOVÁ, D., 2010. Vývoj dětské řeči krok za krokem. 2. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3080-6.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.