V posledních letech se přírodní živly staly velmi slýchanou tématikou. Nebyla jsem
ten typ člověka, který se dokázal ponořit do této tématiky, ale jakmile jsem začala
zjišťovat více informací, uvědomovala jsem si, jak jsou důležité. Čím více jsem se
dostávala do dané problematiky, uvědomila jsem si, jak jsou naše životy jimi ovlivněny,
ale také jejich existence ovlivněna člověkem. Tyto živly nejsou pouze ničivými elementy,
ale pro nás nepostradatelné stanovisko, které ovlivňuje naše životy.
Ve své práci se pokusím tyto živly představit a zdůraznit tak jejich vliv na výtvarné
umění, které nás díky jejich síle inspiruje. Tato práce je rozdělena na dvě části
(teoretickou a praktickou část).
V teoretické části se lehce dotknu historie a také zde zmíním veškeré poznatky, které jsem
načerpala z literatury či internetu. Dále se zde věnuji jednotlivým živlům, které analyzuji
z několika úhlů pohledů. Na tuto teoretickou část navazuji částí praktickou, která tvoří již
samotný výtvarný program pro děti.
Program vychází z poznatků, které jsem zjistila o jednotlivých elementech. Na každý
živel jsem vytvořila program, který představí dětem element tak, aby si uvědomily, jakou
má sílu a moc, zároveň jak moc je pro nás inspirující v oblasti výtvarné činnosti.
Bohužel nastala situace, která všem znepříjemnila životy a my jsme nemohli
zrealizovat všechny výtvarné činnosti. Naštěstí jsme některé stihli a mohu se s vámi
podělit o fotografie plné dětských úsměvů.
Anotace v angličtině
The natural elements have been often discussed lately. First it was really difficult to
write about such a topic. However, as I had learned more information about the natural
elements, this topic became easier to write about and it also seemed very important. I have
realized that our everyday lives are inspired by the elements as well as the elements are
affected by us.I am going to introduce the natural elements in my bachelor thesis. I will also show
their importance in an art work. The natural elements make the art work very inspiring.
I try to work with the natural elements when I am teaching my students at school because
the elements are very powerful.
This bachelor thesis is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. In
the theoretical part I am going to write about the history of the natural elements and about
what I have learned about them from the different sources. I am also going to analyze the
natural elements. Then there is the practical part in which I am going to make a student
art program. I am going to use all the knowledge from the theoretical part. The program
is going to be made for each of the natural elements because. I want the students to realize
their importance in our everyday lives.
Unfortunately the situation these past days has not been easy, therefore I am not going
to be able to implement all the art work which I am going to mention in the theoretical
part. There are going to be missing some photos due to the pandemic.
Klíčová slova
výtvarné umění, výtvarný program, přírodní živly, voda, oheň, země, vzduch,
výtvarná výchova, mladší školní věk, příroda
Klíčová slova v angličtině
natural elements, water, fair, ground, air, art, art program, art education, primary
school students, nature
Rozsah průvodní práce
55
Jazyk
CZ
Anotace
V posledních letech se přírodní živly staly velmi slýchanou tématikou. Nebyla jsem
ten typ člověka, který se dokázal ponořit do této tématiky, ale jakmile jsem začala
zjišťovat více informací, uvědomovala jsem si, jak jsou důležité. Čím více jsem se
dostávala do dané problematiky, uvědomila jsem si, jak jsou naše životy jimi ovlivněny,
ale také jejich existence ovlivněna člověkem. Tyto živly nejsou pouze ničivými elementy,
ale pro nás nepostradatelné stanovisko, které ovlivňuje naše životy.
Ve své práci se pokusím tyto živly představit a zdůraznit tak jejich vliv na výtvarné
umění, které nás díky jejich síle inspiruje. Tato práce je rozdělena na dvě části
(teoretickou a praktickou část).
V teoretické části se lehce dotknu historie a také zde zmíním veškeré poznatky, které jsem
načerpala z literatury či internetu. Dále se zde věnuji jednotlivým živlům, které analyzuji
z několika úhlů pohledů. Na tuto teoretickou část navazuji částí praktickou, která tvoří již
samotný výtvarný program pro děti.
Program vychází z poznatků, které jsem zjistila o jednotlivých elementech. Na každý
živel jsem vytvořila program, který představí dětem element tak, aby si uvědomily, jakou
má sílu a moc, zároveň jak moc je pro nás inspirující v oblasti výtvarné činnosti.
Bohužel nastala situace, která všem znepříjemnila životy a my jsme nemohli
zrealizovat všechny výtvarné činnosti. Naštěstí jsme některé stihli a mohu se s vámi
podělit o fotografie plné dětských úsměvů.
Anotace v angličtině
The natural elements have been often discussed lately. First it was really difficult to
write about such a topic. However, as I had learned more information about the natural
elements, this topic became easier to write about and it also seemed very important. I have
realized that our everyday lives are inspired by the elements as well as the elements are
affected by us.I am going to introduce the natural elements in my bachelor thesis. I will also show
their importance in an art work. The natural elements make the art work very inspiring.
I try to work with the natural elements when I am teaching my students at school because
the elements are very powerful.
This bachelor thesis is divided into two parts, a theoretical part and a practical part. In
the theoretical part I am going to write about the history of the natural elements and about
what I have learned about them from the different sources. I am also going to analyze the
natural elements. Then there is the practical part in which I am going to make a student
art program. I am going to use all the knowledge from the theoretical part. The program
is going to be made for each of the natural elements because. I want the students to realize
their importance in our everyday lives.
Unfortunately the situation these past days has not been easy, therefore I am not going
to be able to implement all the art work which I am going to mention in the theoretical
part. There are going to be missing some photos due to the pandemic.
Klíčová slova
výtvarné umění, výtvarný program, přírodní živly, voda, oheň, země, vzduch,
výtvarná výchova, mladší školní věk, příroda
Klíčová slova v angličtině
natural elements, water, fair, ground, air, art, art program, art education, primary
school students, nature
Zásady pro vypracování
Cíl:
cílem je vytvořit týdenní výtvarný program zaměřený na živly pro děti mladšího školního věku
Metody:
zpracování výtvarného programu a ověření výtvarného programu v praxi s vymezením teoretických východisek z problematiky pedagogiky zaměřené na výtvarnou výchovu
Požadavky:
nastudování literatury, zpracování týdenního výtvarného programu a ověření praxí s reflexí
Zásady pro vypracování
Cíl:
cílem je vytvořit týdenní výtvarný program zaměřený na živly pro děti mladšího školního věku
Metody:
zpracování výtvarného programu a ověření výtvarného programu v praxi s vymezením teoretických východisek z problematiky pedagogiky zaměřené na výtvarnou výchovu
Požadavky:
nastudování literatury, zpracování týdenního výtvarného programu a ověření praxí s reflexí
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Idea servis, 2019. ISBN: 978-80-85970-93-7 ČINČERA, Jan. Práce s hrou. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN: 80-247-1974-6 POGAČNIK, Marko. Elementární bytosti - Paralelní světy kolem nás. Fontána, 2017. ISBN: 978-80-86179-31-5 ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X. SEEFELDER, Frank. Pět elementů. Eugenika, 2013. ISBN: 978-80-8100-326-4
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Idea servis, 2019. ISBN: 978-80-85970-93-7 ČINČERA, Jan. Práce s hrou. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN: 80-247-1974-6 POGAČNIK, Marko. Elementární bytosti - Paralelní světy kolem nás. Fontána, 2017. ISBN: 978-80-86179-31-5 ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X. SEEFELDER, Frank. Pět elementů. Eugenika, 2013. ISBN: 978-80-8100-326-4
Přílohy volně vložené
Ilustrace
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.