Tato diplomová práce se zabývá tématikou genderu ve vybraných učebnicích německého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Cílem této práce je najít odpovědi na následující otázky:
Pomocí jakých jazykových a komunikačních prostředků (např. ilustrací) je ve vybraných učebnicích reflektován gender?
Jaké jsou zásadní rozdíly v německých a českých učebnicích z pohledu genderové vyváženosti?
Stěžejní částí této analýzy je použití příkladových vět, oslovení žáků a ilustrace. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy z oblasti genderové tématiky a je představena odborná literatura z oblasti Jazyk a gender. V empirické částí dochází k samotné analýze vybraných jazykových učebnic. Na konci této části dochází ke shrnutí výsledků analýzy a k vyvození závěru vyplývajícího z výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of gender in selected German language textbooks at the second stage of primary school. The aim of this work is to find answers to the following questions:
What language and communication means (eg illustrations) are used to reflect gender in selected textbooks?
What are the fundamental differences in German and Czech textbooks in terms of gender balance?
The central part of this analysis is the use of example sentences, addressing students and illustrations. The work is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part clarifies the basic concepts in the field of gender issues and presents the literature in the field of language and gender. In the empirical part, there are analyses of selected language textbooks. At the end of this part, the results of the analyses are summarized and the conclusions of the research result are drawn.
Klíčová slova
gender, jazykové učebnice, jazykové prostředky, ilustrace, gendrově-neutrální jazyk, genderová vyváženost, analýza, jazyk a gender, komunikační prostředky
Klíčová slova v angličtině
gender, language textbooks, language resources, illustrations, gender-neutral language, gender balance, analysis, language and gender, means of communication
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá tématikou genderu ve vybraných učebnicích německého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Cílem této práce je najít odpovědi na následující otázky:
Pomocí jakých jazykových a komunikačních prostředků (např. ilustrací) je ve vybraných učebnicích reflektován gender?
Jaké jsou zásadní rozdíly v německých a českých učebnicích z pohledu genderové vyváženosti?
Stěžejní částí této analýzy je použití příkladových vět, oslovení žáků a ilustrace. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy z oblasti genderové tématiky a je představena odborná literatura z oblasti Jazyk a gender. V empirické částí dochází k samotné analýze vybraných jazykových učebnic. Na konci této části dochází ke shrnutí výsledků analýzy a k vyvození závěru vyplývajícího z výzkumu.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with the topic of gender in selected German language textbooks at the second stage of primary school. The aim of this work is to find answers to the following questions:
What language and communication means (eg illustrations) are used to reflect gender in selected textbooks?
What are the fundamental differences in German and Czech textbooks in terms of gender balance?
The central part of this analysis is the use of example sentences, addressing students and illustrations. The work is divided into a theoretical part and an empirical part. The theoretical part clarifies the basic concepts in the field of gender issues and presents the literature in the field of language and gender. In the empirical part, there are analyses of selected language textbooks. At the end of this part, the results of the analyses are summarized and the conclusions of the research result are drawn.
Klíčová slova
gender, jazykové učebnice, jazykové prostředky, ilustrace, gendrově-neutrální jazyk, genderová vyváženost, analýza, jazyk a gender, komunikační prostředky
Klíčová slova v angličtině
gender, language textbooks, language resources, illustrations, gender-neutral language, gender balance, analysis, language and gender, means of communication
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá tématikou genderu ve vybraných učebnicích německého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Cílem této práce je najít odpovědi na následující otázky:
Pomocí jakých jazykových a komunikačních prostředků (např. ilustrací) je ve vybraných učebnicích reflektován gender?
Jaké jsou zásadní rozdíly v německých a českých učebnicích z pohledu genderové vyváženosti?
Stěžejní částí této analýzy je použití příkladových vět, oslovení žáků a ilustrace. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy z oblasti genderové tématiky a je představena odborná literatura z oblasti Jazyk a gender. V empirické částí dochází k samotné analýze vybraných jazykových učebnic. Na konci této části dochází ke shrnutí výsledků analýzy a k vyvození závěru vyplívajícího z výzkumu.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá tématikou genderu ve vybraných učebnicích německého jazyka pro druhý stupeň základní školy. Cílem této práce je najít odpovědi na následující otázky:
Pomocí jakých jazykových a komunikačních prostředků (např. ilustrací) je ve vybraných učebnicích reflektován gender?
Jaké jsou zásadní rozdíly v německých a českých učebnicích z pohledu genderové vyváženosti?
Stěžejní částí této analýzy je použití příkladových vět, oslovení žáků a ilustrace. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy z oblasti genderové tématiky a je představena odborná literatura z oblasti Jazyk a gender. V empirické částí dochází k samotné analýze vybraných jazykových učebnic. Na konci této části dochází ke shrnutí výsledků analýzy a k vyvození závěru vyplívajícího z výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Primární literatura
MOTTA, Giorgio, Elżbieta KRULAK-KEMPISTY, Claudia BRASS, et al. Klett maximal interaktiv 1: němčina pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Klett, 2017. ISBN 9788073972202.
FIŠAROVÁ, Olga a Milena ZBRANKOVÁ. Němčina A1: Deutsch mit Max: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-594-2.
DUSILOVÁ, Doris, Vladimíra KOLOCOVÁ, Thomas HAUPENTHAL a Jens KRÜGER. Passt schon! 2.: němčina pro střední školy. Praha: Polyglot, 2017. ISBN 9788086195926.
NEUNER, Gerhard, Lina PILYPAITYTE, Anda KURIŠA, et al. Deutsch.com 2. Ismaning, Deutschland: Hueber, 2009. ISBN 9783190016594.
BÜTTNER, Siegfried, Gabriele KOPP, Josef ALBERTI. Planet 2. Deutschland: Hueber, 2005. ISBN 978-3-19-001679-2
SEUTHE, Christiane, Manuela GEORGIAKAKI, Elisabeth GRAF-RIEMANN. Beste Freunde 2 ? Deutsch für Jugendliche. Deutschland: Hueber, 2014. ISBN 978-3-19-301058-2
Sekundární literatura:
Litosseliti, Lia: Gender and Language: Theory and Practice. New York: Routledge, 2013
Kotthoff, Helga, Damaris, Nübling, Schmidt, Claudia: Genderlinguistik: Eine Einführung in Sprache, Gespräch und Geschlecht. 1. Auflage. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2018
Seznam doporučené literatury
Primární literatura
MOTTA, Giorgio, Elżbieta KRULAK-KEMPISTY, Claudia BRASS, et al. Klett maximal interaktiv 1: němčina pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Klett, 2017. ISBN 9788073972202.
FIŠAROVÁ, Olga a Milena ZBRANKOVÁ. Němčina A1: Deutsch mit Max: pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007. ISBN 978-80-7238-594-2.
DUSILOVÁ, Doris, Vladimíra KOLOCOVÁ, Thomas HAUPENTHAL a Jens KRÜGER. Passt schon! 2.: němčina pro střední školy. Praha: Polyglot, 2017. ISBN 9788086195926.
NEUNER, Gerhard, Lina PILYPAITYTE, Anda KURIŠA, et al. Deutsch.com 2. Ismaning, Deutschland: Hueber, 2009. ISBN 9783190016594.
BÜTTNER, Siegfried, Gabriele KOPP, Josef ALBERTI. Planet 2. Deutschland: Hueber, 2005. ISBN 978-3-19-001679-2
SEUTHE, Christiane, Manuela GEORGIAKAKI, Elisabeth GRAF-RIEMANN. Beste Freunde 2 ? Deutsch für Jugendliche. Deutschland: Hueber, 2014. ISBN 978-3-19-301058-2
Sekundární literatura:
Litosseliti, Lia: Gender and Language: Theory and Practice. New York: Routledge, 2013