Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu rozšiřujících materiálů pro výuku programování na druhém stupni základní školy. Součástí práce je představení prostředí Scratch a některých jeho alternativ jako je Kodu Game Lab, Code.org a Tynker. Výstupem práce je série pracovních listů doplněných o videa s ukázkou průběhu každé hry a hotový projekt, který má v sobě zapracovaná i rozšiřující zadání. Pracovní listy jsou primárně určeny pro nadané žáky, ale mohou sloužit i jako podpůrný materiál pro práci s celou třídou. Jednotlivé pracovní listy jsou tematicky zaměřené a mají svůj základ v již existujících hrách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the creation of extension materials for teaching computer programming at lower secondary schools. An introduction of the Scratch programming interface is a part of this thesis, as well as a brief description of alternative interfaces such as Kodu Game Lab, Code.org or Tynker. The outcome of this thesis is in the form of a series of worksheets supplemented with illustrative gameplay videos and finished projects which have all the extra tasks incorporated. The worksheets are primarily designed for talented pupils, but they can also be used for work with the whole class. The individual worksheets are all thematically focused and based on already existing games.
Klíčová slova
Programování, Scratch, informatické myšlení, informatika, výukové materiály, pracovní listy
Tato diplomová práce se zaměřuje na tvorbu rozšiřujících materiálů pro výuku programování na druhém stupni základní školy. Součástí práce je představení prostředí Scratch a některých jeho alternativ jako je Kodu Game Lab, Code.org a Tynker. Výstupem práce je série pracovních listů doplněných o videa s ukázkou průběhu každé hry a hotový projekt, který má v sobě zapracovaná i rozšiřující zadání. Pracovní listy jsou primárně určeny pro nadané žáky, ale mohou sloužit i jako podpůrný materiál pro práci s celou třídou. Jednotlivé pracovní listy jsou tematicky zaměřené a mají svůj základ v již existujících hrách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis focuses on the creation of extension materials for teaching computer programming at lower secondary schools. An introduction of the Scratch programming interface is a part of this thesis, as well as a brief description of alternative interfaces such as Kodu Game Lab, Code.org or Tynker. The outcome of this thesis is in the form of a series of worksheets supplemented with illustrative gameplay videos and finished projects which have all the extra tasks incorporated. The worksheets are primarily designed for talented pupils, but they can also be used for work with the whole class. The individual worksheets are all thematically focused and based on already existing games.
Klíčová slova
Programování, Scratch, informatické myšlení, informatika, výukové materiály, pracovní listy
Cílem diplomové práce je zhodnotit, zda je možné využít programovací jazyk Scratch pro vytvoření složitějšího projektu se základem v již existující deskové či počítačové hře. Postup tvorby bude popsán a doplněn o poznámky tak, aby bylo možné tuto práci využít jako inspiraci pro rozšiřující zadání úloh pro nadané žáky na druhém stupni základní školy.
1. Studentka provede rešerši již existujících složitějších her (projektů) vytvořených pomocí jazyka Scratch. 2. Studentka s pomocí prostudované literatury stanoví a popíše jednotlivé etapy tvorby zvolené hry. 3. Studentka se zaměří na problémy, se kterými se při programování projektu setkala, a popíše jejich řešení. 4. Studentka popíše, jakým způsobem lze využít vytvořený projekt u nadaných žáků.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zhodnotit, zda je možné využít programovací jazyk Scratch pro vytvoření složitějšího projektu se základem v již existující deskové či počítačové hře. Postup tvorby bude popsán a doplněn o poznámky tak, aby bylo možné tuto práci využít jako inspiraci pro rozšiřující zadání úloh pro nadané žáky na druhém stupni základní školy.
1. Studentka provede rešerši již existujících složitějších her (projektů) vytvořených pomocí jazyka Scratch. 2. Studentka s pomocí prostudované literatury stanoví a popíše jednotlivé etapy tvorby zvolené hry. 3. Studentka se zaměří na problémy, se kterými se při programování projektu setkala, a popíše jejich řešení. 4. Studentka popíše, jakým způsobem lze využít vytvořený projekt u nadaných žáků.
Seznam doporučené literatury
VANÍČEK, Jiří, Ingrid NAGYOVÁ a Monika TOMCSÁNYIOVÁ, 2019. Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy [online]. [cit. 2020-04-17]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly/ ČERNOCHOVÁ, Miroslava, Jiří ŠTÍPEK a Petra VAŇKOVÁ, 2019. Programování ve Scratch II (projekty pro 2. stupeň základní školy) [online]. [cit. 2020-04-17]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-ii-projekty-pro-2-stupen-zakladni-skoly/ PECINOVSKÝ, Rudolf. Současné trendy v metodice výuky programování. Počítač ve škole 2006, 2006. FREEMAN, Elisabeth, Kathy SIERRA a Bert BATES, 2004. Head first design patterns. Sebastopol: O'Reilly. ISBN 05-960-0712-4. GIBSON, Jeremy, 2015. Introduction to Game Design, Prototyping, and Development. Boston: Addison-Wesley. ISBN 978-0-321-93316-4. SALEN, Katie a Eric ZIMMERMAN, 2004. Rules of Play - Game Design Fundamentals [online]. Massachusetts: MIT Press [cit. 2020-04-17]. ISBN 0-262-24045-9. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/phil/jaro2016/IM090/um/rules.of.play.game.design.fundamentals.pdf
Seznam doporučené literatury
VANÍČEK, Jiří, Ingrid NAGYOVÁ a Monika TOMCSÁNYIOVÁ, 2019. Programování ve Scratch pro 2. stupeň základní školy [online]. [cit. 2020-04-17]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-pro-2-stupen-zakladni-skoly/ ČERNOCHOVÁ, Miroslava, Jiří ŠTÍPEK a Petra VAŇKOVÁ, 2019. Programování ve Scratch II (projekty pro 2. stupeň základní školy) [online]. [cit. 2020-04-17]. Dostupné z: https://imysleni.cz/ucebnice/programovani-ve-scratchi-ii-projekty-pro-2-stupen-zakladni-skoly/ PECINOVSKÝ, Rudolf. Současné trendy v metodice výuky programování. Počítač ve škole 2006, 2006. FREEMAN, Elisabeth, Kathy SIERRA a Bert BATES, 2004. Head first design patterns. Sebastopol: O'Reilly. ISBN 05-960-0712-4. GIBSON, Jeremy, 2015. Introduction to Game Design, Prototyping, and Development. Boston: Addison-Wesley. ISBN 978-0-321-93316-4. SALEN, Katie a Eric ZIMMERMAN, 2004. Rules of Play - Game Design Fundamentals [online]. Massachusetts: MIT Press [cit. 2020-04-17]. ISBN 0-262-24045-9. Dostupné z: https://is.muni.cz/el/phil/jaro2016/IM090/um/rules.of.play.game.design.fundamentals.pdf
Přílohy volně vložené
Ukázkový projekt Bezedný košík?! - BezednyKosik.sb3
Ukázkový projekt Potop se! - PotopSe.sb3
Ukázkový projekt Pexeso - Pexeso.sb3
Ukázkový projekt Brick Breakers - BrickBreakers.3sb
Ukázkový projekt Kouzelné bludiště - KouzelneBludiste.3sb
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.