Tématem práce je zhodnocení hodnoty značky Red Bull vnímané zákazníky v porovnání s vybranými konkurenčními značkami. V teoretické části práce rozlišuje a vymezuje pojmy hodnota zákazníka a hodnota pro zákazníka. Detailněji se zabývá především značkou, jejím členěním na jednotlivé atributy, její hodnotou pro zákazníka a teoretickými přístupy, které ji vymezují. Práce předkládá a popisuje modely tvorby a zvyšování těchto hodnot, s důrazem na zákazníky vnímanou hodnotu značky. Dále je v teoretické části popsána konkurence a konkurenceschopnost, s důrazem na důležitost konkurenčních strategií a předložena jsou teoretická východiska pro jejich formování. Definována je konkurenční výhoda, její význam pro společnost a možné způsoby jejího získání a přidružená rizika. V praktické části práce je charakterizována firma Red Bull, její historie, hospodářské výsledky a marketingové strategie. Výzkum týkající se firmy Red Bull zkoumá identifikovatelnost nápoje Red Bull mezi konkurenčními značkami prostřednictvím slepého chuťového testu a zjišťuje respondenty vnímanou hodnotu značky Red Bull. Shrnuty a kategorizovány jsou nejdůležitější poznatky zjištěny hloubkovými rozhovory s účastníky výzkumu. Poslední část práce porovnává získaná data s již provedenými studiemi a formuluje závěry prostřednictvím diskuze výsledků.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is to evaluate the brand value of Red Bull as perceived by customers in comparison with selected competing brands. The theoretical part of the thesis distinguishes and defines the concepts of customer value and value to the customer. It deals in detail with the brand theory, its division into individual attributes, its value to the customers and the theoretical approaches that define it. The thesis presents and describes models of creating and enhancing these values, with an emphasis on the customer based brand equity. Furthermore, the theoretical part describes competition and competitiveness, emphasizing the importance of competitive strategies and presents the theoretical basis for their formation. Competitive advantage, its importance for the company and possible ways of obtaining it, also associated risks are defined. In the practical part of the thesis, there is characterisation of the Red Bull company, its history, economic results and marketing strategies. The research on Red Bull examines the identifiability of Red Bull among competing brands through a blind taste test and investigates the respondents' based brand equity of Red Bull. The most important findings from in-depth interviews with research participants are summarized and categorized. The last part of the thesis compares the data with previously conducted studies and formulates conclusions through a discussion of the results.
Klíčová slova
CBBE, energetické nápoje, hodnota zákazníka, konkurenceschopnost, Red Bull, slepý test, vnímaná kvalita, znalost značky
Klíčová slova v angličtině
Blind test, brand awareness, CBBE, competitiveness, customer value, energy drinks, perceived value, Red Bull
Rozsah průvodní práce
100 s. (162 463 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem práce je zhodnocení hodnoty značky Red Bull vnímané zákazníky v porovnání s vybranými konkurenčními značkami. V teoretické části práce rozlišuje a vymezuje pojmy hodnota zákazníka a hodnota pro zákazníka. Detailněji se zabývá především značkou, jejím členěním na jednotlivé atributy, její hodnotou pro zákazníka a teoretickými přístupy, které ji vymezují. Práce předkládá a popisuje modely tvorby a zvyšování těchto hodnot, s důrazem na zákazníky vnímanou hodnotu značky. Dále je v teoretické části popsána konkurence a konkurenceschopnost, s důrazem na důležitost konkurenčních strategií a předložena jsou teoretická východiska pro jejich formování. Definována je konkurenční výhoda, její význam pro společnost a možné způsoby jejího získání a přidružená rizika. V praktické části práce je charakterizována firma Red Bull, její historie, hospodářské výsledky a marketingové strategie. Výzkum týkající se firmy Red Bull zkoumá identifikovatelnost nápoje Red Bull mezi konkurenčními značkami prostřednictvím slepého chuťového testu a zjišťuje respondenty vnímanou hodnotu značky Red Bull. Shrnuty a kategorizovány jsou nejdůležitější poznatky zjištěny hloubkovými rozhovory s účastníky výzkumu. Poslední část práce porovnává získaná data s již provedenými studiemi a formuluje závěry prostřednictvím diskuze výsledků.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is to evaluate the brand value of Red Bull as perceived by customers in comparison with selected competing brands. The theoretical part of the thesis distinguishes and defines the concepts of customer value and value to the customer. It deals in detail with the brand theory, its division into individual attributes, its value to the customers and the theoretical approaches that define it. The thesis presents and describes models of creating and enhancing these values, with an emphasis on the customer based brand equity. Furthermore, the theoretical part describes competition and competitiveness, emphasizing the importance of competitive strategies and presents the theoretical basis for their formation. Competitive advantage, its importance for the company and possible ways of obtaining it, also associated risks are defined. In the practical part of the thesis, there is characterisation of the Red Bull company, its history, economic results and marketing strategies. The research on Red Bull examines the identifiability of Red Bull among competing brands through a blind taste test and investigates the respondents' based brand equity of Red Bull. The most important findings from in-depth interviews with research participants are summarized and categorized. The last part of the thesis compares the data with previously conducted studies and formulates conclusions through a discussion of the results.
Klíčová slova
CBBE, energetické nápoje, hodnota zákazníka, konkurenceschopnost, Red Bull, slepý test, vnímaná kvalita, znalost značky
Klíčová slova v angličtině
Blind test, brand awareness, CBBE, competitiveness, customer value, energy drinks, perceived value, Red Bull
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení hodnoty značky vnímané zákazníky.
Charakteristika firmy Red Bull.
Analýza značky Red Bull a její postavení na trhu ve vztahu ke konkurenci.
Koncepce a realizace výzkumu zaměřeného na posouzení hodnoty značky Red Bull ve vztahu k vybraným konkurenčním značkám.
Diskuze výsledků výzkumu a kategorizace asociací spojených se značkou Red Bull.
Zásady pro vypracování
Teoretické vymezení hodnoty značky vnímané zákazníky.
Charakteristika firmy Red Bull.
Analýza značky Red Bull a její postavení na trhu ve vztahu ke konkurenci.
Koncepce a realizace výzkumu zaměřeného na posouzení hodnoty značky Red Bull ve vztahu k vybraným konkurenčním značkám.
Diskuze výsledků výzkumu a kategorizace asociací spojených se značkou Red Bull.
Seznam doporučené literatury
KOTLER, P. 2013. Principles of Marketing. Harlow: Pearson Education Limited. ISBN 978-12-922-2017-8.
MACHKOVÁ, H. 2015. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5366-9.
LAUTENSLAGER, A. 2014. Market Like You Mean It: Engage Customers, Create Brand Believers, and Gain Fans for Everything You Sell. Praha: Entrepreneur Press. ISBN 978-16-130-8273-7.
LEE, A., YANG, J., MIZERSKI, R. a LAMBERT C. 2015. The Strategy of Global Branding and Brand Equity. Abingdon-on-Thames: Routledge. ISBN 978-13-175-2522-6.
ZAREEN, A., 2019. Customer Life Time Value. Indie: Scholars World. ISBN 978-93-881-7359-9.
FAIRCLOTH, J. B., CAPELLA, L. M., ALFORD, B. L. 2015. The Effect of Brand Attitude and Brand Image on Brand Equity. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(3): 61-75. ISSN 1069-6679
FAYRENE, C. Y. L., LEE, G. C. 2011. Customer-Based Brand Equity: A literature review. Journal of Arts Science & Commerce, 2(1): 33-42. ISSN 2231-4172.
PROQUEST. 2020 Databáze článků ProQuest [online]. Ann Arbor, MI, USA: ProQuest. Dostupné z http://knihovna.tul.cz
Konzultant: Jakub Tylš, Red Bull
Seznam doporučené literatury
KOTLER, P. 2013. Principles of Marketing. Harlow: Pearson Education Limited. ISBN 978-12-922-2017-8.
MACHKOVÁ, H. 2015. Mezinárodní marketing: Strategické trendy a příklady z praxe. 4. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5366-9.
LAUTENSLAGER, A. 2014. Market Like You Mean It: Engage Customers, Create Brand Believers, and Gain Fans for Everything You Sell. Praha: Entrepreneur Press. ISBN 978-16-130-8273-7.
LEE, A., YANG, J., MIZERSKI, R. a LAMBERT C. 2015. The Strategy of Global Branding and Brand Equity. Abingdon-on-Thames: Routledge. ISBN 978-13-175-2522-6.
ZAREEN, A., 2019. Customer Life Time Value. Indie: Scholars World. ISBN 978-93-881-7359-9.
FAIRCLOTH, J. B., CAPELLA, L. M., ALFORD, B. L. 2015. The Effect of Brand Attitude and Brand Image on Brand Equity. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(3): 61-75. ISSN 1069-6679
FAYRENE, C. Y. L., LEE, G. C. 2011. Customer-Based Brand Equity: A literature review. Journal of Arts Science & Commerce, 2(1): 33-42. ISSN 2231-4172.
PROQUEST. 2020 Databáze článků ProQuest [online]. Ann Arbor, MI, USA: ProQuest. Dostupné z http://knihovna.tul.cz
Konzultant: Jakub Tylš, Red Bull
Přílohy volně vložené
nejsou
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.