Tato práce se zabývá rozvojem motorické kompetence na 1. stupni základní školy gymnastickými prostředky. Hlavním cílem je navrhnout rozvoj základních pohybových dovedností gymnastickými prostředky ve školním prostředí. Teoretická část se věnuje charakteristice dítěte mladšího školního věku s akcentem na tělesný a motorický vývoj. Dále rozděluje a popisuje motoriku, její vývoj a motorickou kompetenci. Následně se zaměřuje na pohybové dovednosti, jejich definici a uplatnění na prvním stupni základní školy a popis jednotlivých dovedností. Zmíněna je i gymnastika na prvním stupni základní školy a nový pohled na přístup k vyučování gymnastiky. Praktická část se zaobírá vybranými základními pohybovými dovednostmi a jejich rozvojem gymnastickými prostředky pro věkovou kategorii první až třetí třídy základní školy. Nejprve jsou stručně popsány vybrané základní pohybové dovednosti, ukazatele jejich zvládnutí, kritické body a metodický postup v jednotlivých fázích motorického vývoje. Poté jsou k jednotlivým dovednostem uvedena konkrétní cvičení. K cvičením je připojen popis, účel, časová náročnost, potřebné pomůcky a fotografie. Práce je určena učitelům prvního stupně, učitelům tělesné výchovy, cvičitelům, trenérům a také zájemcům z řad veřejnosti o rozvoj motorické kompetence.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of motor competence in the primary school by gymnastic exercises. The main aim is to propose the development of fundamental movement skills through gymnastic exercises in a school environment. The theoretical part is devoted to the characteristics of the child of younger school age with emphasis on physical and motor development. It also divides and describes motor skills, their development and motor competence. It then focuses on motor skills, their definition and application in primary school and a description of each skill. There is also mentioned gymnastics in primary school and a new approach to teaching gymnastics. The practical part deals with selected basic movement skills and their development through gymnastic exercises for the first-grade to third-grade children. Firstly, the selected basic movement skills, indicators of their mastery, critical points and methodological approach at different stages of motor development are briefly described. Specific exercises are presented for each skill. Each exercise is then accompanied by a description, purpose, duration, necessary aids and photographs. This work is intended for primary school teachers, physical education teachers, exercise instructors, coaches, and the public interested in the development of motor competence.
Klíčová slova
motorická kompetence, pohybová dovednost, gymnastika, tělesná výchova, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
motor competence, movement skill, gymnastics, physical education, lower primary age
Rozsah průvodní práce
102 s. (130 547 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá rozvojem motorické kompetence na 1. stupni základní školy gymnastickými prostředky. Hlavním cílem je navrhnout rozvoj základních pohybových dovedností gymnastickými prostředky ve školním prostředí. Teoretická část se věnuje charakteristice dítěte mladšího školního věku s akcentem na tělesný a motorický vývoj. Dále rozděluje a popisuje motoriku, její vývoj a motorickou kompetenci. Následně se zaměřuje na pohybové dovednosti, jejich definici a uplatnění na prvním stupni základní školy a popis jednotlivých dovedností. Zmíněna je i gymnastika na prvním stupni základní školy a nový pohled na přístup k vyučování gymnastiky. Praktická část se zaobírá vybranými základními pohybovými dovednostmi a jejich rozvojem gymnastickými prostředky pro věkovou kategorii první až třetí třídy základní školy. Nejprve jsou stručně popsány vybrané základní pohybové dovednosti, ukazatele jejich zvládnutí, kritické body a metodický postup v jednotlivých fázích motorického vývoje. Poté jsou k jednotlivým dovednostem uvedena konkrétní cvičení. K cvičením je připojen popis, účel, časová náročnost, potřebné pomůcky a fotografie. Práce je určena učitelům prvního stupně, učitelům tělesné výchovy, cvičitelům, trenérům a také zájemcům z řad veřejnosti o rozvoj motorické kompetence.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the development of motor competence in the primary school by gymnastic exercises. The main aim is to propose the development of fundamental movement skills through gymnastic exercises in a school environment. The theoretical part is devoted to the characteristics of the child of younger school age with emphasis on physical and motor development. It also divides and describes motor skills, their development and motor competence. It then focuses on motor skills, their definition and application in primary school and a description of each skill. There is also mentioned gymnastics in primary school and a new approach to teaching gymnastics. The practical part deals with selected basic movement skills and their development through gymnastic exercises for the first-grade to third-grade children. Firstly, the selected basic movement skills, indicators of their mastery, critical points and methodological approach at different stages of motor development are briefly described. Specific exercises are presented for each skill. Each exercise is then accompanied by a description, purpose, duration, necessary aids and photographs. This work is intended for primary school teachers, physical education teachers, exercise instructors, coaches, and the public interested in the development of motor competence.
Klíčová slova
motorická kompetence, pohybová dovednost, gymnastika, tělesná výchova, mladší školní věk
Klíčová slova v angličtině
motor competence, movement skill, gymnastics, physical education, lower primary age
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury v oblasti motorické kompetence se zameřením na mladší školní věk.
2. Stanovení základních pohybových dovedností pro věkovou kategorii 1.–3. třídy a porovnání s požadavky v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
3. Návrh rozvoje základních pohybových dovedností gymnastickými prostředky ve školním prostředí.
Zásady pro vypracování
1. Rešerše odborné literatury v oblasti motorické kompetence se zameřením na mladší školní věk.
2. Stanovení základních pohybových dovedností pro věkovou kategorii 1.–3. třídy a porovnání s požadavky v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
3. Návrh rozvoje základních pohybových dovedností gymnastickými prostředky ve školním prostředí.
Seznam doporučené literatury
MĚKOTA, Karel a NOVOSAD, Jiří, 2005. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-0981-8.
MŠMT ČR. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, [online], 2021. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4983_1_1/
SKOPOVÁ, Maria a ZÍTKO, Miroslav, 2005. Základní gymnastika. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2194-4.
VRCHOVECKÁ, Pavlína, 2020. Základy gymnastické přípravy děti. Herní pojeti gymnastiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1284-5.
WALKLEY, Jeff et al., 1998. Fundamental motor skills: A Manual for Classroom Teachers. Melbourne: Department of Education, Victoria. ISBN 0 7306 8916 6.
ZELINKOVÁ, Olga, 2001. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-544-6.
Seznam doporučené literatury
MĚKOTA, Karel a NOVOSAD, Jiří, 2005. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-0981-8.
MŠMT ČR. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, [online], 2021. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4983_1_1/
SKOPOVÁ, Maria a ZÍTKO, Miroslav, 2005. Základní gymnastika. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2194-4.
VRCHOVECKÁ, Pavlína, 2020. Základy gymnastické přípravy děti. Herní pojeti gymnastiky. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-1284-5.
WALKLEY, Jeff et al., 1998. Fundamental motor skills: A Manual for Classroom Teachers. Melbourne: Department of Education, Victoria. ISBN 0 7306 8916 6.
ZELINKOVÁ, Olga, 2001. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-544-6.