Tato diplomová práce se zabývá analýzou práce s dětmi se specifickou poruchou učení, konkrétně s dyslexií, ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Cílem práce je zmapovat práci vyučujících na vybraných základních školách a na základě výzkumu zjistit, co dětem s touto specifickou poruchou pomáhá při upevňování konkrétních gramatických jevů.
Součástí práce bude studium odborné literatury, pozorování hodin anglického jazyka, dotazníková šetření určena pro učitele i žáky. Na základě zjištěných dat budou vytvořeny ukázkové plány vyučovacích hodin, které budou následně ověřeny v praxi. Za účelem naplnění cíle této práce budou porovnány pozorované a ukázkové hodiny a následně bude zhodnocena míra jejich efektivity na práci žáků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyses children with a specific learning disorder, namely dyslexia, during English lessons at lower secondary schools. This paper aims to monitor English teachers' teaching strategies, techniques and approaches at some specific elementary schools and ascertain what benefits these children by consolidating some specific grammar structures based on the research.
This thesis provides the study of expert literature, observation of English lessons, and questionnaires for both teachers and pupils. Based on the collected data, some sample lesson plans will be created and run. To accomplish the goal of this thesis, the sample lesson plans will be compared with the observations of English lessons, and their effectiveness will be assessed.
Klíčová slova
angličtina jako cizí jazyk, angličtina, dyslexie, speciální vzdělávací potřeby, plán hodin
Klíčová slova v angličtině
EFL, English, dyslexia, learning difficulties, lesson plan
Rozsah průvodní práce
119 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá analýzou práce s dětmi se specifickou poruchou učení, konkrétně s dyslexií, ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Cílem práce je zmapovat práci vyučujících na vybraných základních školách a na základě výzkumu zjistit, co dětem s touto specifickou poruchou pomáhá při upevňování konkrétních gramatických jevů.
Součástí práce bude studium odborné literatury, pozorování hodin anglického jazyka, dotazníková šetření určena pro učitele i žáky. Na základě zjištěných dat budou vytvořeny ukázkové plány vyučovacích hodin, které budou následně ověřeny v praxi. Za účelem naplnění cíle této práce budou porovnány pozorované a ukázkové hodiny a následně bude zhodnocena míra jejich efektivity na práci žáků.
Anotace v angličtině
This diploma thesis analyses children with a specific learning disorder, namely dyslexia, during English lessons at lower secondary schools. This paper aims to monitor English teachers' teaching strategies, techniques and approaches at some specific elementary schools and ascertain what benefits these children by consolidating some specific grammar structures based on the research.
This thesis provides the study of expert literature, observation of English lessons, and questionnaires for both teachers and pupils. Based on the collected data, some sample lesson plans will be created and run. To accomplish the goal of this thesis, the sample lesson plans will be compared with the observations of English lessons, and their effectiveness will be assessed.
Klíčová slova
angličtina jako cizí jazyk, angličtina, dyslexie, speciální vzdělávací potřeby, plán hodin
Klíčová slova v angličtině
EFL, English, dyslexia, learning difficulties, lesson plan
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá analýzou práce s dětmi se specifickou poruchou učení, konkrétně s dyslexií, ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Cílem práce je zmapovat práci vyučujících na vybraných základních školách a na základě výzkumu zjistit, co dětem s touto specifickou poruchou pomáhá při upevňování konkrétních gramatických jevů. Součástí práce bude studium odborné literatury, pozorování hodin anglického jazyka, dotazníková šetření určena pro učitele i žáky. Na základě zjištěných dat budou vytvořeny ukázkové plány vyučovacích hodin, které budou následně ověřeny v praxi. Za účelem naplnění cíle této práce budou porovnány pozorované a ukázkové hodiny a následně bude zhodnocena míra jejich efektivity na práci žáků.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce se zabývá analýzou práce s dětmi se specifickou poruchou učení, konkrétně s dyslexií, ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Cílem práce je zmapovat práci vyučujících na vybraných základních školách a na základě výzkumu zjistit, co dětem s touto specifickou poruchou pomáhá při upevňování konkrétních gramatických jevů. Součástí práce bude studium odborné literatury, pozorování hodin anglického jazyka, dotazníková šetření určena pro učitele i žáky. Na základě zjištěných dat budou vytvořeny ukázkové plány vyučovacích hodin, které budou následně ověřeny v praxi. Za účelem naplnění cíle této práce budou porovnány pozorované a ukázkové hodiny a následně bude zhodnocena míra jejich efektivity na práci žáků.
Seznam doporučené literatury
Daloiso, Michele. 2017. Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. Oxford University Press.
Kormos, Judit, and Anne-Margaret Smith. 2012. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters.
Levinson, Harold N., and Addie Meyer Sanders. Turning around the upside-down kids: helping dyslexic kids overcome their disorder. New York: M. Evans & Co.
Němec, Zbyněk, Klára Šimáčková-Laurenčíková a Vanda Hájková. 2014. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Padurean, Alina Nicoleta.2014.Teaching English Language to Children with Special Educational Needs. TEM Journal, 3(4),309-314.
Pechancová, Blanka a Andrea Smrčková. 2000. Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny: metodická příručka. Olomouc: Univerzita Palackého.
Pollock, Joy, and Elisabeth Waller. 1997. Day-to-day dyslexia in the classroom. Rev. ed.. Routledge.
Pechancová, Blanka a Andrea Smrčková. 2000. Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny: metodická příručka. Olomouc: Univerzita Palackého.
Seznam doporučené literatury
Daloiso, Michele. 2017. Supporting Learners with Dyslexia in the ELT Classroom. Oxford University Press.
Kormos, Judit, and Anne-Margaret Smith. 2012. Teaching languages to students with specific learning differences. Bristol: Multilingual Matters.
Levinson, Harold N., and Addie Meyer Sanders. Turning around the upside-down kids: helping dyslexic kids overcome their disorder. New York: M. Evans & Co.
Němec, Zbyněk, Klára Šimáčková-Laurenčíková a Vanda Hájková. 2014. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Padurean, Alina Nicoleta.2014.Teaching English Language to Children with Special Educational Needs. TEM Journal, 3(4),309-314.
Pechancová, Blanka a Andrea Smrčková. 2000. Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny: metodická příručka. Olomouc: Univerzita Palackého.
Pollock, Joy, and Elisabeth Waller. 1997. Day-to-day dyslexia in the classroom. Rev. ed.. Routledge.
Pechancová, Blanka a Andrea Smrčková. 2000. Cvičení a hry pro žáky se specifickými poruchami učení v hodinách angličtiny: metodická příručka. Olomouc: Univerzita Palackého.