Tato diplomová práce, s názvem "Artefiletika a její využití pro osobní růst dětí mladšího školního věku", je zaměřena především na činnosti výtvarného charakteru, které jsou realizovány dětmi mladšího školního věku. Cílem práce je nejen navrhnout výtvarné aktivity, které lze prostřednictvím artefiletiky realizovat, ale také analýza průběhu a výsledků vytvořených produktů.
Diplomová práce se věnuje vymezení pojmů "tvořivost" a "artefiletika". Součástí obsahu je popis charakteristických znaků dětí mladšího školního věku. V této práci je popsán přínos, který může artefiletika nabídnout dětem v jejich osobnostním růstu. Výtvarné aktivity zde obsažené, mají za účel u dětí vyvolat tvůrčí zážitek, možnost vyjádření vlastních emocí výtvarnou tvorbou a rozvíjet smyslové vnímání. Dále je zde popsána společná činnost a zážitky s dětmi v průběhu realizace projektu. Výsledky projektu artefiletického zaměření jsou vyhodnoceny pomocí zpětné vazby, která je uskutečňována pozorováním dětí a rozhovoru s nimi. Využití těchto artefiletických činností je určeno pro školní družiny, zájmové výtvarné kroužky nebo pro první stupeň základních škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis, entitled "Artefiletics and its use for the personal growth of children of younger school age", is focused primarily on activities of an artistic nature, which are carried out by children of younger school age. The aim of the work is not only to design artistic activities that can be realized through artefiletics, but also to analyze the course and results of the created products.
The diploma thesis deals with the definition of the terms "creativity" and "artefiletics". Part of the content is a description of the characteristics of children of younger school age. This work describes the contribution that artefiletics can offer to children in their personal growth. The artistic activities contained here are intended to evoke a creative experience in children, the possibility of expressing one's own emotions through artistic creation and to develop sensory perception. Furthermore, the joint activity is described here and experiences with children during the project implementation.
The results of the artefiletic project are evaluated with the help of feedback, which is carried out in the form of observations and interviews with children. The use of these artefiletic activities is intended for school groups, hobby art groups or for the first stage of primary schools.
Klíčová slova
Artefiletika, exprese, osobní růst, mladší školní věk, projekt, výchova prožitkem, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Artefiletics, expression, personal growth, younger school age, project, experiential education, creativity
Rozsah průvodní práce
87 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce, s názvem "Artefiletika a její využití pro osobní růst dětí mladšího školního věku", je zaměřena především na činnosti výtvarného charakteru, které jsou realizovány dětmi mladšího školního věku. Cílem práce je nejen navrhnout výtvarné aktivity, které lze prostřednictvím artefiletiky realizovat, ale také analýza průběhu a výsledků vytvořených produktů.
Diplomová práce se věnuje vymezení pojmů "tvořivost" a "artefiletika". Součástí obsahu je popis charakteristických znaků dětí mladšího školního věku. V této práci je popsán přínos, který může artefiletika nabídnout dětem v jejich osobnostním růstu. Výtvarné aktivity zde obsažené, mají za účel u dětí vyvolat tvůrčí zážitek, možnost vyjádření vlastních emocí výtvarnou tvorbou a rozvíjet smyslové vnímání. Dále je zde popsána společná činnost a zážitky s dětmi v průběhu realizace projektu. Výsledky projektu artefiletického zaměření jsou vyhodnoceny pomocí zpětné vazby, která je uskutečňována pozorováním dětí a rozhovoru s nimi. Využití těchto artefiletických činností je určeno pro školní družiny, zájmové výtvarné kroužky nebo pro první stupeň základních škol.
Anotace v angličtině
This diploma thesis, entitled "Artefiletics and its use for the personal growth of children of younger school age", is focused primarily on activities of an artistic nature, which are carried out by children of younger school age. The aim of the work is not only to design artistic activities that can be realized through artefiletics, but also to analyze the course and results of the created products.
The diploma thesis deals with the definition of the terms "creativity" and "artefiletics". Part of the content is a description of the characteristics of children of younger school age. This work describes the contribution that artefiletics can offer to children in their personal growth. The artistic activities contained here are intended to evoke a creative experience in children, the possibility of expressing one's own emotions through artistic creation and to develop sensory perception. Furthermore, the joint activity is described here and experiences with children during the project implementation.
The results of the artefiletic project are evaluated with the help of feedback, which is carried out in the form of observations and interviews with children. The use of these artefiletic activities is intended for school groups, hobby art groups or for the first stage of primary schools.
Klíčová slova
Artefiletika, exprese, osobní růst, mladší školní věk, projekt, výchova prožitkem, tvořivost
Klíčová slova v angličtině
Artefiletics, expression, personal growth, younger school age, project, experiential education, creativity
Zásady pro vypracování
Cíle: Vytvořit a zrealizovat výchovný projekt, zaměřený na prožitkovou formu výchovy pro děti mladšího školního věku.
Požadavky a metody: Příprava praktických námětů, projektová metoda.
Zásady pro vypracování
Cíle: Vytvořit a zrealizovat výchovný projekt, zaměřený na prožitkovou formu výchovy pro děti mladšího školního věku.
Požadavky a metody: Příprava praktických námětů, projektová metoda.
Seznam doporučené literatury
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-394-3.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Arteterapie a artefiletika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3683-8.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., ekonomické vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-498-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Seznam doporučené literatury
GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese: tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Praha: Triton, 2011. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-394-3.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Arteterapie a artefiletika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3683-8.
SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění: teorie a praxe artefiletiky. 2., ekonomické vyd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-498-3.
SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Sylva ELIÁŠOVÁ. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0876-1.
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
Přílohy volně vložené
žádné
Přílohy vázané v práci
ilustrace, noty
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.