Bakalářská práce je zaměřena na využití metod a technik dramatické výchovy u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního věku, popis dramatické výchovy a její uplatnění a působení v mateřské škole. Praktická část je zaměřena na vytvoření a ověření programu, který je zaměřen na metody a techniky dramatické výchovy a následné vyhodnocení tohoto programu skrze strukturovaný rozhovor učitelů ve vybraných mateřských školách.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the usage of methods and techniques of drama education for children in preschool age. The work is divided into theoretical and practi-cal part. The theoretical part contains the characteristics of preschool age, a description of drama education and its application and use in kindergarten. The practi-cal part is focused on the creation and verification of a program that focuses on methods and techniques of drama education and evaluation of this program through a structured interview with teachers in selected kindergartens.
Keywords
Dramatická výchova, metody a techniky DV, předškolní období, cíle, rozhovor.
Keywords in English
Drama education, methods and techniques of drama education, preschool age, ob-jectives, interviews.
Length of the covering note
56 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce je zaměřena na využití metod a technik dramatické výchovy u dětí předškolního věku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního věku, popis dramatické výchovy a její uplatnění a působení v mateřské škole. Praktická část je zaměřena na vytvoření a ověření programu, který je zaměřen na metody a techniky dramatické výchovy a následné vyhodnocení tohoto programu skrze strukturovaný rozhovor učitelů ve vybraných mateřských školách.
Annotation in English
This bachelor thesis is focused on the usage of methods and techniques of drama education for children in preschool age. The work is divided into theoretical and practi-cal part. The theoretical part contains the characteristics of preschool age, a description of drama education and its application and use in kindergarten. The practi-cal part is focused on the creation and verification of a program that focuses on methods and techniques of drama education and evaluation of this program through a structured interview with teachers in selected kindergartens.
Keywords
Dramatická výchova, metody a techniky DV, předškolní období, cíle, rozhovor.
Keywords in English
Drama education, methods and techniques of drama education, preschool age, ob-jectives, interviews.
Research Plan
CÍL: Vytvoření a ověření výchovně vzdělávacího programu, který je zaměřený na využití dramatické výchovy v mateřské škole.
POŽADAVKY:
Studium odborné literatury.
Výběr literárního textu pro děti v mateřské škole.
Sestavení výchovně vzdělávacího programu.
Ověření vytvořeného programu v praxi.
Vyhodnocení výsledků při realizaci programu.
METODY:
Strukturovaný rozhovor
Research Plan
CÍL: Vytvoření a ověření výchovně vzdělávacího programu, který je zaměřený na využití dramatické výchovy v mateřské škole.
POŽADAVKY:
Studium odborné literatury.
Výběr literárního textu pro děti v mateřské škole.
Sestavení výchovně vzdělávacího programu.
Ověření vytvořeného programu v praxi.
Vyhodnocení výsledků při realizaci programu.
METODY:
Strukturovaný rozhovor
Recommended resources
AMIROVÁ, A., FIEDLEROVÁ M. a REJCHRTOVÁ, A., 2019. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe,. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-4305.
DUDEK, A., 1999. Paci, paci, pacičky: říkadla a pohádky pro děti. V Ostravě: Librex. ISBN 80-7228-167-4.
MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.
MARUŠÁK, R., 2010 Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. V Praze: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-172-8.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha, Česká republika: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2017 [cit. 2018-03-18]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39793_1_1/
SKUTIL, M. a kol., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.
Recommended resources
AMIROVÁ, A., FIEDLEROVÁ M. a REJCHRTOVÁ, A., 2019. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe,. Komplexní metodiky jednotlivých oblastí předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-4305.
DUDEK, A., 1999. Paci, paci, pacičky: říkadla a pohádky pro děti. V Ostravě: Librex. ISBN 80-7228-167-4.
MACHKOVÁ, E., 2011. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu. ISBN 978-80-7068-250-0.
MARUŠÁK, R., 2010 Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. V Praze: Akademie múzických umění. ISBN 978-80-7331-172-8.
MŠMT. 2017. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání [online]. Praha, Česká republika: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2017 [cit. 2018-03-18]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/39793_1_1/
SKUTIL, M. a kol., 2011. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-778-7.