Diplomová práce se zaměřuje na ty kapitoly z geometrie probírané na 2. stupni ZŠ, z nichž byly v posledních několika letech zařazovány příklady do ostrých testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na SŠ. V práci jsou shrnuty základní teoretické poznatky z pěti geometrických tematických celků. Teoretické poznatky jsou v praktické části doplněny obsáhlou sbírkou vzorově řešených příkladů, které jsou pro jednotlivá témata doplněny i úlohami k samostatnému procvičování. Za účelem zjištění připravenosti žáků 9. tříd z geometrie na státní přijímací zkoušky z matematiky na SŠ byl sestaven test obsahující 6 úloh z geometrie. Vytvořený test vyplňovali žáci 9. tříd z pěti různých základních škol z Liberce a okolí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on those chapters from geometry discussed at the 2nd level of primary schools, of which problems have been included in the sharp tests of the state entrance exams of Mathematics to secondary schools in the last few years. The thesis summarizes the basic theoretical knowledge of five geometric thematic units. Theoretical knowledge is supplemented in the practical part of the thesis by an extensive collection of sample problems, they are supplemented for particular topics by tasks for independent practice. In order to find out the readiness of 9th grade pupils in geometry for the state entrance exams of Mathematics to secondary schools, a test containing 6 problems in geometry was composed. The created test was filled in by 9th grade pupils from five different primary schools in Liberec and its surroundings.
Klíčová slova
Geometrie, úhly, trojúhelníky, čtyřúhelníky, mnohoúhelníky, tělesa, míry v geometrii, státní přijímací zkoušky z matematiky na SŠ
Klíčová slova v angličtině
Geometry, angles, triangles, quadrilaterals, polygons, solids, measurements in geometry, state entrance exams in Mathematics on secondary schools
Rozsah průvodní práce
138 s. (169 698)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na ty kapitoly z geometrie probírané na 2. stupni ZŠ, z nichž byly v posledních několika letech zařazovány příklady do ostrých testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na SŠ. V práci jsou shrnuty základní teoretické poznatky z pěti geometrických tematických celků. Teoretické poznatky jsou v praktické části doplněny obsáhlou sbírkou vzorově řešených příkladů, které jsou pro jednotlivá témata doplněny i úlohami k samostatnému procvičování. Za účelem zjištění připravenosti žáků 9. tříd z geometrie na státní přijímací zkoušky z matematiky na SŠ byl sestaven test obsahující 6 úloh z geometrie. Vytvořený test vyplňovali žáci 9. tříd z pěti různých základních škol z Liberce a okolí.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on those chapters from geometry discussed at the 2nd level of primary schools, of which problems have been included in the sharp tests of the state entrance exams of Mathematics to secondary schools in the last few years. The thesis summarizes the basic theoretical knowledge of five geometric thematic units. Theoretical knowledge is supplemented in the practical part of the thesis by an extensive collection of sample problems, they are supplemented for particular topics by tasks for independent practice. In order to find out the readiness of 9th grade pupils in geometry for the state entrance exams of Mathematics to secondary schools, a test containing 6 problems in geometry was composed. The created test was filled in by 9th grade pupils from five different primary schools in Liberec and its surroundings.
Klíčová slova
Geometrie, úhly, trojúhelníky, čtyřúhelníky, mnohoúhelníky, tělesa, míry v geometrii, státní přijímací zkoušky z matematiky na SŠ
Klíčová slova v angličtině
Geometry, angles, triangles, quadrilaterals, polygons, solids, measurements in geometry, state entrance exams in Mathematics on secondary schools
Zásady pro vypracování
Geometrii není obecně ve výuce matematiky na základní škole věnováno tolik pozornosti a času jako aritmetice a algebře. Tato skutečnost se odráží např. i v počtu geometrických příkladů zařazovaných do didaktických testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na střední školy. A když jsou příklady z geometrie do těchto testů zařazeny, není z celkových výsledků řešitelů, resp. ze zveřejněných statistik zřejmé, jakých konkrétních výsledků dosáhli řešitelé pouze při řešení příkladů z geometrie. Přitom geometrické myšlení a prostorová představivost jsou důležité nejen v běžném životě, ale také při výkonu různých povolání. Z uvedených důvodů není proto možné přípravu z geometrie opomíjet a podceňovat. Cílem teoretické části práce je shrnout základní teoretické poznatky na úrovni výuky základních škol těch kapitol z geometrie, z nichž byly v posledních několika letech zařazeny příklady do didaktických testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na střední školy. Praktická část práce je věnována sestavení souboru vhodných příkladů k procvičování témat uvedených v teoretické části práce. Cílem výzkumné části diplomové práce je sestavit test z příkladů z geometrie, který by svým obsahem a náročností odpovídal geometrické části didaktických testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na střední školy. Soubor sestavených příkladů a vyhotovený test aplikovat ve spolupráci s učiteli na několika vybraných základních školách v rámci tzv. přípravných kurzů, které jsou žákům 9. tříd na většině základních škol z matematiky před termíny státních přijímacích zkoušek nabízeny. Cílem výzkumné části je také zhodnotit úroveň znalostí žáků z geometrie a porovnat úroveň jejich znalostí na různých základních školách.
Zásady pro vypracování
Geometrii není obecně ve výuce matematiky na základní škole věnováno tolik pozornosti a času jako aritmetice a algebře. Tato skutečnost se odráží např. i v počtu geometrických příkladů zařazovaných do didaktických testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na střední školy. A když jsou příklady z geometrie do těchto testů zařazeny, není z celkových výsledků řešitelů, resp. ze zveřejněných statistik zřejmé, jakých konkrétních výsledků dosáhli řešitelé pouze při řešení příkladů z geometrie. Přitom geometrické myšlení a prostorová představivost jsou důležité nejen v běžném životě, ale také při výkonu různých povolání. Z uvedených důvodů není proto možné přípravu z geometrie opomíjet a podceňovat. Cílem teoretické části práce je shrnout základní teoretické poznatky na úrovni výuky základních škol těch kapitol z geometrie, z nichž byly v posledních několika letech zařazeny příklady do didaktických testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na střední školy. Praktická část práce je věnována sestavení souboru vhodných příkladů k procvičování témat uvedených v teoretické části práce. Cílem výzkumné části diplomové práce je sestavit test z příkladů z geometrie, který by svým obsahem a náročností odpovídal geometrické části didaktických testů státních přijímacích zkoušek z matematiky na střední školy. Soubor sestavených příkladů a vyhotovený test aplikovat ve spolupráci s učiteli na několika vybraných základních školách v rámci tzv. přípravných kurzů, které jsou žákům 9. tříd na většině základních škol z matematiky před termíny státních přijímacích zkoušek nabízeny. Cílem výzkumné části je také zhodnotit úroveň znalostí žáků z geometrie a porovnat úroveň jejich znalostí na různých základních školách.
Seznam doporučené literatury
BĚLOUN, F. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. Prometheus, Praha 1995. 206 str. ISBN 80-85849-63-1
FRÝZEK, M. - MÜLLEROVÁ, J.: Sbírka úloh z matematiky pro bystré hlavy. Fortuna, Praha 1992. 151 str. ISBN 80-85298-51-1
HEDVÁBNÁ, H. a kol.: Testy z matematiky pro žáky 9. tříd - 2020. Didaktis, Brno 2019. 123 str. ISBN 978-80-7358-319-4
HOHENWARTER, M. - HOHENWARTER, J.: Introduction to GeoGebra Version 4.4. Florida Atlantic University, Boca Raton, USA. International GeoGebra Institute 2013.
PALKOVÁ, M. a kol.: Průvodce matematikou 2 aneb co byste měli znát z geometrie ze základní školy. Didaktis, Brno 2007. 135 str. ISBN 978-80-7358-275-3
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7
https://www.statniprijimacky.cz/matematika
sady učebnic Matematiky pro 2. stupeň ZŠ
Seznam doporučené literatury
BĚLOUN, F. a kol.: Sbírka úloh z matematiky pro základní školu. Prometheus, Praha 1995. 206 str. ISBN 80-85849-63-1
FRÝZEK, M. - MÜLLEROVÁ, J.: Sbírka úloh z matematiky pro bystré hlavy. Fortuna, Praha 1992. 151 str. ISBN 80-85298-51-1
HEDVÁBNÁ, H. a kol.: Testy z matematiky pro žáky 9. tříd - 2020. Didaktis, Brno 2019. 123 str. ISBN 978-80-7358-319-4
HOHENWARTER, M. - HOHENWARTER, J.: Introduction to GeoGebra Version 4.4. Florida Atlantic University, Boca Raton, USA. International GeoGebra Institute 2013.
PALKOVÁ, M. a kol.: Průvodce matematikou 2 aneb co byste měli znát z geometrie ze základní školy. Didaktis, Brno 2007. 135 str. ISBN 978-80-7358-275-3
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7