Diplomová práce se zabývá možností rozvoje matematických znalostí a dovedností s využitím hudby na 1. stupni základní školy. Teoretická část popisuje historické propojení hudby a matematiky od pravěku po současnost, učivo a cíle matematiky a hudební výchovy podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a možnosti propojení učiva matematiky a hudební výchovy na 1. stupni základní školy. V prakticko-výzkumné části jsou popsány výzkumné cíle práce, které jsou vyhodnoceny na základě odpovědí z dotazníku pro učitele, reflexí z navržených a odučených rytmických a hudebních aktivit pro žáky 5. ročníku základní školy, rozhovoru s třídní učitelkou žáků a hodnocení aktivit od žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibility of developing mathematical knowledge and skills with the use of music in primary school. The theoretical part describes the historical connection of music and mathematics from prehistoric times to the present, the curriculum and goals of mathematics and music education according to the Framework Education Program for Primary Education and the possibilities of connecting the curriculum of mathematics and music education in primary school. In the practical-research part, the research goals of the work are described, which are evaluated on the basis of answers from the questionnaire for teachers, reflections on the proposed and learned rhythmic and musical activities for pupils of the 5th year of primary school, an interview with the pupils' class teacher and the assessment of activities by the pupils.
Klíčová slova
matematika, hudební výchova, rytmické a hudební aktivity, základní vzdělávání, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
math, music, rythm and music activities, primary education, methodological sheets
Rozsah průvodní práce
78 s. (90 737 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možností rozvoje matematických znalostí a dovedností s využitím hudby na 1. stupni základní školy. Teoretická část popisuje historické propojení hudby a matematiky od pravěku po současnost, učivo a cíle matematiky a hudební výchovy podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a možnosti propojení učiva matematiky a hudební výchovy na 1. stupni základní školy. V prakticko-výzkumné části jsou popsány výzkumné cíle práce, které jsou vyhodnoceny na základě odpovědí z dotazníku pro učitele, reflexí z navržených a odučených rytmických a hudebních aktivit pro žáky 5. ročníku základní školy, rozhovoru s třídní učitelkou žáků a hodnocení aktivit od žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibility of developing mathematical knowledge and skills with the use of music in primary school. The theoretical part describes the historical connection of music and mathematics from prehistoric times to the present, the curriculum and goals of mathematics and music education according to the Framework Education Program for Primary Education and the possibilities of connecting the curriculum of mathematics and music education in primary school. In the practical-research part, the research goals of the work are described, which are evaluated on the basis of answers from the questionnaire for teachers, reflections on the proposed and learned rhythmic and musical activities for pupils of the 5th year of primary school, an interview with the pupils' class teacher and the assessment of activities by the pupils.
Klíčová slova
matematika, hudební výchova, rytmické a hudební aktivity, základní vzdělávání, metodické listy
Klíčová slova v angličtině
math, music, rythm and music activities, primary education, methodological sheets
Zásady pro vypracování
Požadavky:
1) práce s odbornou literaturou
2) znalost RVP, znalost ŠVP příslušné školy a používaných učebnic
3) navržení série aktivit s metodickým komentářem pro učitele, realizace ve škole, reflexe z realizace
Metody:
1) rešerše odborné literatury
2) testování žáků
3) průzkum mezi učiteli
Cíl:
Teoretické zpracování problematiky propojení matematiky a hudby na 1. stupni základní školy a následné praktické ověření navržených aktivit v praxi.
Zásady pro vypracování
Požadavky:
1) práce s odbornou literaturou
2) znalost RVP, znalost ŠVP příslušné školy a používaných učebnic
3) navržení série aktivit s metodickým komentářem pro učitele, realizace ve škole, reflexe z realizace
Metody:
1) rešerše odborné literatury
2) testování žáků
3) průzkum mezi učiteli
Cíl:
Teoretické zpracování problematiky propojení matematiky a hudby na 1. stupni základní školy a následné praktické ověření navržených aktivit v praxi.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.
HOULAHAN, Michael a Philip TACKA. Kodály Today: A Cognitive Approach to Elementary Music Education. Kodaly Today Handbook Series, 2nd Edition. New York: Oxford Univerzity Press, 2015. ISBN 978-0-19-025501-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 s. [cit. 2020-10-05]. Dostupné z WWW:.
Seznam doporučené literatury
DANIEL, Ladislav. Metodika hudební výchovy. Vyd. 3., dopl. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-329-6.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.
HOULAHAN, Michael a Philip TACKA. Kodály Today: A Cognitive Approach to Elementary Music Education. Kodaly Today Handbook Series, 2nd Edition. New York: Oxford Univerzity Press, 2015. ISBN 978-0-19-025501-5.
ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3341-8.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 126 s. [cit. 2020-10-05]. Dostupné z WWW:.