Diplomová práce se zabývá novými výzvami ve výuce matematiky. Teoretická část
se zaměřuje na rešerši vybraných výzev. Předmětem práce je distanční vzdělávání,
jakožto nejnovější a největší výzva posledních dvou let. Prakticko-výzkumná část je
věnovaná tvorbě distančního textu pro výuku komplexních čísel. Dále zde nalezneme
stručné pojednání o komplexních číslech a metodické doporučení pro učitele k využití
zpracovaného textu. Podstatnou část prakticko-výzkumné části tvoří výzkum, který
probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření. Šetření bylo zaměřeno na názory
učitelů a žáků na distanční text.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with new challenges in mathematics education. The theoretical part focuses on the search of selected challenges. The subject of the work
is distance education as the latest and greatest challenge of the last two years. The
practical-research part is devoted to the creation of a distance text for teaching
complex numbers. Furthermore, there is found a brief discussion of complex numbers and methodological recommendations for teachers to use the developed text. A
significant part of the practical-research part is research, which was conducted by
questionnaire survey. The survey was focused on teacher's and student's opinions on
the distance text.
Klíčová slova
Matematika, střední škola, distanční výuka, distanční text, komplexní čísla, digitální technologie, výukové portály, GeoGebra, alternativní metody výuky, Hejného
metoda, změna rámcového vzdělávacího programu.
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, high school, distance learning, distance text, complex numbers, digital
technologies, teaching portals, GeoGebra, alternative teaching methods, Hejného
method, change of the framework educational program.
Rozsah průvodní práce
87
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá novými výzvami ve výuce matematiky. Teoretická část
se zaměřuje na rešerši vybraných výzev. Předmětem práce je distanční vzdělávání,
jakožto nejnovější a největší výzva posledních dvou let. Prakticko-výzkumná část je
věnovaná tvorbě distančního textu pro výuku komplexních čísel. Dále zde nalezneme
stručné pojednání o komplexních číslech a metodické doporučení pro učitele k využití
zpracovaného textu. Podstatnou část prakticko-výzkumné části tvoří výzkum, který
probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření. Šetření bylo zaměřeno na názory
učitelů a žáků na distanční text.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with new challenges in mathematics education. The theoretical part focuses on the search of selected challenges. The subject of the work
is distance education as the latest and greatest challenge of the last two years. The
practical-research part is devoted to the creation of a distance text for teaching
complex numbers. Furthermore, there is found a brief discussion of complex numbers and methodological recommendations for teachers to use the developed text. A
significant part of the practical-research part is research, which was conducted by
questionnaire survey. The survey was focused on teacher's and student's opinions on
the distance text.
Klíčová slova
Matematika, střední škola, distanční výuka, distanční text, komplexní čísla, digitální technologie, výukové portály, GeoGebra, alternativní metody výuky, Hejného
metoda, změna rámcového vzdělávacího programu.
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, high school, distance learning, distance text, complex numbers, digital
technologies, teaching portals, GeoGebra, alternative teaching methods, Hejného
method, change of the framework educational program.
Zásady pro vypracování
Zpracování interaktivního distančního textu na vybrané téma SŠ matematiky.
Osnova:
Zpracovat problematiku distančního vzdělávání, zhodnotit klady/zápory, výhody a nevýhody, uskutečnit průzkum mezi učiteli
Zpracovat problematiku interaktivity ve vyučování, porovnat jednotlivá prostředí pro přípravu interaktivních učebních materiálů včetně interaktivních testů, jako důležité zpětné vazby pro žáka i vyučujícího
Teoreticky zpracovat vybrané téma z matematiky – a připravit interaktivní učební text
Získat zpětnou vazbu od učitelů k navrženému učebnímu materiálu v rámci ověření v praxi
Zásady pro vypracování
Zpracování interaktivního distančního textu na vybrané téma SŠ matematiky.
Osnova:
Zpracovat problematiku distančního vzdělávání, zhodnotit klady/zápory, výhody a nevýhody, uskutečnit průzkum mezi učiteli
Zpracovat problematiku interaktivity ve vyučování, porovnat jednotlivá prostředí pro přípravu interaktivních učebních materiálů včetně interaktivních testů, jako důležité zpětné vazby pro žáka i vyučujícího
Teoreticky zpracovat vybrané téma z matematiky – a připravit interaktivní učební text
Získat zpětnou vazbu od učitelů k navrženému učebnímu materiálu v rámci ověření v praxi
Seznam doporučené literatury
Gallová, M., Gunčaga, J., Chanasová, Z., Chovancová, M.: New Challenges in Education. Verbum, Ružomberok 2013.
Žilková, K.: Potenciál prostredia IKT II v školskej matematike. (CD), Univerzita Komenského v Bratislave, 2010, s. 56-65.
Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha 2020. Dostupné z: https://www.msmt.cz/metodika-pro-distancni-vzdelavani
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. Národní ústav pro vzdělání, Praha 2016. ISBN 978-80-87000-11-3 Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/159
Metodický portál RVP: Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [vid. 11. 8. 2011]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: http://rvp.cz/
Umíme matiku: Zábavné procvičování matematiky online [online]. Dostupné z: https://www.umimematiku.cz/
Portál středoškolské matematiky [online]. Katedra didaktiky matematiky MFF UK, Praha 2021. Dostupné z: https://www2.karlin.mff.cuni.cz/ portal/logika/?page=title
KRYNICKÝ, M.,VIKLUND, A. Matematika SŠ. realisticky. cz: když se chcete naučit [online]. 2010. Dostupné z: http://www.realisticky.cz/dil.php?id=24
Online aplikace Techambition
https://cze-cs.techambition.com/
Seznam doporučené literatury
Gallová, M., Gunčaga, J., Chanasová, Z., Chovancová, M.: New Challenges in Education. Verbum, Ružomberok 2013.
Žilková, K.: Potenciál prostredia IKT II v školskej matematike. (CD), Univerzita Komenského v Bratislave, 2010, s. 56-65.
Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Praha 2020. Dostupné z: https://www.msmt.cz/metodika-pro-distancni-vzdelavani
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. Národní ústav pro vzdělání, Praha 2016. ISBN 978-80-87000-11-3 Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/159
Metodický portál RVP: Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [vid. 11. 8. 2011]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: http://rvp.cz/
Umíme matiku: Zábavné procvičování matematiky online [online]. Dostupné z: https://www.umimematiku.cz/
Portál středoškolské matematiky [online]. Katedra didaktiky matematiky MFF UK, Praha 2021. Dostupné z: https://www2.karlin.mff.cuni.cz/ portal/logika/?page=title
KRYNICKÝ, M.,VIKLUND, A. Matematika SŠ. realisticky. cz: když se chcete naučit [online]. 2010. Dostupné z: http://www.realisticky.cz/dil.php?id=24