Diplomová práce se zaměřuje na možnosti rozvoje prostorové představivosti žáků
1. stupně základní školy s užitím interaktivní webové stránky Mathematikus. V teoretické části jsou shrnuty základní teoretické poznatky o prostorové představivosti, jsou zmíněna období vývoje člověka, v nichž je vhodné prostorovou představivost rozvíjet. V praktické části je představen soubor úloh, které by mohly sloužit k doplnění či rozšíření stávajících úloh platformy Mathematikus. Nejdůležitější součástí celé diplomové práce je pozorování žáků během pilotního a ostrého testování, která jsou vyhodnocena na základě tzv. případové studie. Jsou popsány způsoby řešení úloh testovanými žáky 5. ročníku vybrané Základní školy, jsou také uvedeny úspěšnosti řešení zadaných úloh, a to jak v pilotním, tak i v ostrém testování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of developing the spatial visualization of primary school pupils using the interactive website Mathematikus.
The theoretical part summarizes the basic theoretical knowledge about spatial visualization, mentions the periods of human development in which it is appropriate to develop spatial visualization. The practical part of the thesis presents a set of tasks that could be used to supplement or expand the existing tasks of the Mathematikus platform. The most important part of the whole thesis
is the observation of pupils during the pilot and sharp testing. These are evaluated on the basis of a so-called case study. The methods of solving tasks by tested pupils of the 5th class of the selected primary school are described, and the successes of solving individual assigned tasks are also presented, both in pilot and in sharp testing.
Klíčová slova
prostorová představivost, platforma Mathematikus, geometrická úloha, matematika
Diplomová práce se zaměřuje na možnosti rozvoje prostorové představivosti žáků
1. stupně základní školy s užitím interaktivní webové stránky Mathematikus. V teoretické části jsou shrnuty základní teoretické poznatky o prostorové představivosti, jsou zmíněna období vývoje člověka, v nichž je vhodné prostorovou představivost rozvíjet. V praktické části je představen soubor úloh, které by mohly sloužit k doplnění či rozšíření stávajících úloh platformy Mathematikus. Nejdůležitější součástí celé diplomové práce je pozorování žáků během pilotního a ostrého testování, která jsou vyhodnocena na základě tzv. případové studie. Jsou popsány způsoby řešení úloh testovanými žáky 5. ročníku vybrané Základní školy, jsou také uvedeny úspěšnosti řešení zadaných úloh, a to jak v pilotním, tak i v ostrém testování.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on the possibilities of developing the spatial visualization of primary school pupils using the interactive website Mathematikus.
The theoretical part summarizes the basic theoretical knowledge about spatial visualization, mentions the periods of human development in which it is appropriate to develop spatial visualization. The practical part of the thesis presents a set of tasks that could be used to supplement or expand the existing tasks of the Mathematikus platform. The most important part of the whole thesis
is the observation of pupils during the pilot and sharp testing. These are evaluated on the basis of a so-called case study. The methods of solving tasks by tested pupils of the 5th class of the selected primary school are described, and the successes of solving individual assigned tasks are also presented, both in pilot and in sharp testing.
Klíčová slova
prostorová představivost, platforma Mathematikus, geometrická úloha, matematika
Diplomová práce se zaměřuje na možnosti rozvoje prostorové představivosti žáků 1. stupně základní školy s užitím platformy s názvem "mathematikus". Cíli teoretické části práce jsou shrnutí základních teoretických poznatků o prostorové představivosti obecně, dále zmínění těch období ve vývoji člověka, v nichž je příhodné prostorovou představivost vhodnými způsoby rozvíjet. Dalšími cíli práce jsou představení platformy "mathematikus" a také geometrických úloh, které jsou do této platformy zařazeny, popsání možností užití platformy "mathematikus" při výuce geometrie na 1. stupni základní školy. Praktická část práce je věnována sestavení souboru úloh, které by mohly vhodně doplnit, případně rozšířit stávající úlohy uvedené v platformě "mathematikus". Cílem výzkumné části práce je užití především platformy "mathematikus", ale případně i navržených doplňujících úloh při výuce geometrie na 1. stupni vybraných základních škol. Je plánováno pozorování, v případě poskytnutých souhlasů i nahrání způsobů řešení zvolených úloh žáky. V závěru práce provést porovnání a sepsat závěrečné zhodnocení, jakými způsoby a jak úspěšně žáci zvolené úlohy řešili.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na možnosti rozvoje prostorové představivosti žáků 1. stupně základní školy s užitím platformy s názvem "mathematikus". Cíli teoretické části práce jsou shrnutí základních teoretických poznatků o prostorové představivosti obecně, dále zmínění těch období ve vývoji člověka, v nichž je příhodné prostorovou představivost vhodnými způsoby rozvíjet. Dalšími cíli práce jsou představení platformy "mathematikus" a také geometrických úloh, které jsou do této platformy zařazeny, popsání možností užití platformy "mathematikus" při výuce geometrie na 1. stupni základní školy. Praktická část práce je věnována sestavení souboru úloh, které by mohly vhodně doplnit, případně rozšířit stávající úlohy uvedené v platformě "mathematikus". Cílem výzkumné části práce je užití především platformy "mathematikus", ale případně i navržených doplňujících úloh při výuce geometrie na 1. stupni vybraných základních škol. Je plánováno pozorování, v případě poskytnutých souhlasů i nahrání způsobů řešení zvolených úloh žáky. V závěru práce provést porovnání a sepsat závěrečné zhodnocení, jakými způsoby a jak úspěšně žáci zvolené úlohy řešili.
Seznam doporučené literatury
EICHLER, K.-P. u. a.: Mathematikus. - 1. Westermann, Braunschweig 1999. 85 s. ISBN-13: 9783141117714
KOUTECKÁ, Lucie. Prostorové origami jako didaktické prostředí v matematickém vzdělávání. Plzeň, 2012. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni
MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2., rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2254-1.
MOLNÁR, Josef, PERNÝ, Jaroslav a STOPENOVÁ, Anna. Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP: Studijní materiály k projektu. 1. vyd. Praha: JČMF, 2006. ISBN 80-7015-085-8.
ŠAROUNOVÁ, Alena. Geometrická představivost. Praha, 1982. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze.
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7
sady učebnic a pracovních sešitů Matematiky pro 1. stupeň ZŠ
www.kleineschule.com.de/mathe3klasse.html
www.mathematikus.de
Seznam doporučené literatury
EICHLER, K.-P. u. a.: Mathematikus. - 1. Westermann, Braunschweig 1999. 85 s. ISBN-13: 9783141117714
KOUTECKÁ, Lucie. Prostorové origami jako didaktické prostředí v matematickém vzdělávání. Plzeň, 2012. Diplomová práce. Západočeská univerzita v Plzni
MOLNÁR, Josef. Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2., rozš. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2254-1.
MOLNÁR, Josef, PERNÝ, Jaroslav a STOPENOVÁ, Anna. Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji. In Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP: Studijní materiály k projektu. 1. vyd. Praha: JČMF, 2006. ISBN 80-7015-085-8.
ŠAROUNOVÁ, Alena. Geometrická představivost. Praha, 1982. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze.
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7
sady učebnic a pracovních sešitů Matematiky pro 1. stupeň ZŠ