Diplomová práce se zaměřuje na konstruktivistické pojetí výuky na druhém stupni
základní školy. Sleduje, jakým způsobem jsou aplikovány konstruktivistické metody ve
výuce a jaký vliv mají na učení a motivaci žáků. Teoretická část práce přináší přehled
konceptů konstruktivismu a jeho klíčových principů. Empirická část analyzuje
konkrétní výukové situace, hodnotí účinky konstruktivistického přístupu na chování
žáků ve výuce a jejich dosažené výsledky. Výsledky práce poskytují ucelený pohled na
implementaci konstruktivistických metod na druhém stupni základní školy a přispívají
k diskusi o efektivitě tohoto pedagogického přístupu.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the constructivist approach to teaching at the second level of
elementary school. It examines how constructivist methods are implemented in teaching
and their impact on students' learning and motivation. The theoretical part provides an
overview of constructivism concepts and its key principles. The empirical section
analyzes specific teaching situations and evaluates the effects of the constructivist
approach on students' behavior in the classroom, and their academic achievements.
The results of the study offer a comprehensive insight into the implementation of
constructivist methods at the second level of elementary school and contribute to
the discussion on the effectiveness of this pedagogical approach.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, kooperativní výuka, RWCT, sociální konstruktivismus,
přípravy
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based learning, cooperative learning, RWCT, social constructivism, preparations
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na konstruktivistické pojetí výuky na druhém stupni
základní školy. Sleduje, jakým způsobem jsou aplikovány konstruktivistické metody ve
výuce a jaký vliv mají na učení a motivaci žáků. Teoretická část práce přináší přehled
konceptů konstruktivismu a jeho klíčových principů. Empirická část analyzuje
konkrétní výukové situace, hodnotí účinky konstruktivistického přístupu na chování
žáků ve výuce a jejich dosažené výsledky. Výsledky práce poskytují ucelený pohled na
implementaci konstruktivistických metod na druhém stupni základní školy a přispívají
k diskusi o efektivitě tohoto pedagogického přístupu.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the constructivist approach to teaching at the second level of
elementary school. It examines how constructivist methods are implemented in teaching
and their impact on students' learning and motivation. The theoretical part provides an
overview of constructivism concepts and its key principles. The empirical section
analyzes specific teaching situations and evaluates the effects of the constructivist
approach on students' behavior in the classroom, and their academic achievements.
The results of the study offer a comprehensive insight into the implementation of
constructivist methods at the second level of elementary school and contribute to
the discussion on the effectiveness of this pedagogical approach.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, kooperativní výuka, RWCT, sociální konstruktivismus,
přípravy
Klíčová slova v angličtině
inquiry-based learning, cooperative learning, RWCT, social constructivism, preparations
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je ukázat možnosti konstruktivistického pojetí výuky na druhém stupni základní školy.
Studentka definuje, co znamená konstruktivistické pojetí výuky. Uvede konkrétní konstruktivistické metody. Provede analýzu dostupných zdrojů ke konstruktivistické výuce. Popíše specifika výuky na druhém stupni základní školy. Představí názorné příklady praktického využití konstruktivistického přístupu ve výuce.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je ukázat možnosti konstruktivistického pojetí výuky na druhém stupni základní školy.
Studentka definuje, co znamená konstruktivistické pojetí výuky. Uvede konkrétní konstruktivistické metody. Provede analýzu dostupných zdrojů ke konstruktivistické výuce. Popíše specifika výuky na druhém stupni základní školy. Představí názorné příklady praktického využití konstruktivistického přístupu ve výuce.
Seznam doporučené literatury
BERGER, E., FUCHS, H., 2009. Učíme děti učit se: praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. 1. vyd. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7238-854-7.
BERTRAND, Y., 1998. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-216-5.
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3450-7.
FISHER, R., 2011. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0043-7.
HAVLŮJOVÁ, H., NAJBERT, J., a kolektiv, 2014. Paměť a projektové vyučování v dějepise. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. ISBN 978-80-87912-12-6.
KASÍKOVÁ, H., 2016. Kooperativní učení, kooperativní škola. 3. rozš. a aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0983-6.
PAŘÍZEK, V., 2000. Jak naučit žáky myslet. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-006-4.
TOMKOVÁ, A., 2007. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-315-3.
PETTY, G., 2013. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
Seznam doporučené literatury
BERGER, E., FUCHS, H., 2009. Učíme děti učit se: praktické využití poznatků o školní komunikaci, učení a prezentaci. 1. vyd. Plzeň: Fraus. ISBN 978-80-7238-854-7.
BERTRAND, Y., 1998. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-216-5.
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3450-7.
FISHER, R., 2011. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0043-7.
HAVLŮJOVÁ, H., NAJBERT, J., a kolektiv, 2014. Paměť a projektové vyučování v dějepise. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. ISBN 978-80-87912-12-6.
KASÍKOVÁ, H., 2016. Kooperativní učení, kooperativní škola. 3. rozš. a aktual. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0983-6.
PAŘÍZEK, V., 2000. Jak naučit žáky myslet. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-006-4.
TOMKOVÁ, A., 2007. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-315-3.
PETTY, G., 2013. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.