Bakalářská práce se zabývá stanovením úrovně motorické kompetence testovou baterií Bruininks-Oseretsky, 2. verze (BOT-2) a pedagogickým odhadem školní zralosti pomocí diagnostického nástroje iSophi u dětí předškolního věku. Testová baterie BOT-2 obsahuje 53 položek, které testují psychomotorický vývoj dětí ve věku 4-14 let. Diagnostický nástroj iSophi pro věk 5-7 let, se skládá z 18 úkolů, které se rozdělují do dalších oblastí. Hlavním cílem bakalářské práce bylo porovnání výsledků těchto dvou testů a následné určení vzájemného vztahu výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis occupies with the determination of motoric competence level by the Bruininks-Oseretsky test battery 2nd version (BOT-2)
and by pedagogical estimation of scholastic maturity with help of the diagnostic instrument iSophi for children at the preschool age. The test battery BOT 2 includes 53 items that test psychomotoric development of children at the age of 4 to 14 years. The diagnostic instrument iSophi for the age of 5 to 7 years consists of 18 tasks that are divided into other spheres. The main goal of the bacalars thesis is the comparison of these two tests and subsequent determination of relation
of the results.
Klíčová slova
BOT-2, Bruininks-Oseretsky test, hrubá motorika, iSophi, jemná motorika, motorická kompetence, psychomotorika, psychomotorický vývoj, předškolní věk, školní připravenost, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
BOT-2, Bruininks Oseretsky test, gross motor skills, iSophi, fine motor skills, motor competence, psychomotorics, psychomotor development, preschool age, school readiness, school maturity
Rozsah průvodní práce
93 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá stanovením úrovně motorické kompetence testovou baterií Bruininks-Oseretsky, 2. verze (BOT-2) a pedagogickým odhadem školní zralosti pomocí diagnostického nástroje iSophi u dětí předškolního věku. Testová baterie BOT-2 obsahuje 53 položek, které testují psychomotorický vývoj dětí ve věku 4-14 let. Diagnostický nástroj iSophi pro věk 5-7 let, se skládá z 18 úkolů, které se rozdělují do dalších oblastí. Hlavním cílem bakalářské práce bylo porovnání výsledků těchto dvou testů a následné určení vzájemného vztahu výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis occupies with the determination of motoric competence level by the Bruininks-Oseretsky test battery 2nd version (BOT-2)
and by pedagogical estimation of scholastic maturity with help of the diagnostic instrument iSophi for children at the preschool age. The test battery BOT 2 includes 53 items that test psychomotoric development of children at the age of 4 to 14 years. The diagnostic instrument iSophi for the age of 5 to 7 years consists of 18 tasks that are divided into other spheres. The main goal of the bacalars thesis is the comparison of these two tests and subsequent determination of relation
of the results.
Klíčová slova
BOT-2, Bruininks-Oseretsky test, hrubá motorika, iSophi, jemná motorika, motorická kompetence, psychomotorika, psychomotorický vývoj, předškolní věk, školní připravenost, školní zralost
Klíčová slova v angličtině
BOT-2, Bruininks Oseretsky test, gross motor skills, iSophi, fine motor skills, motor competence, psychomotorics, psychomotor development, preschool age, school readiness, school maturity
Zásady pro vypracování
1. Stanovení úrovně motorické kompetence testem Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency – Second Edition u předškolních dětí.
2. Výběr vhodné diagnostiky pro pedagogický odhad školní zralosti a určení úrovně školní zralosti daným testovým prostředkem.
3. Intraindividuální porovnání výsledků úrovně motorické kompetence a stanovení školní zralosti. Určení vzájemného vztahu výsledků.
Zásady pro vypracování
1. Stanovení úrovně motorické kompetence testem Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency – Second Edition u předškolních dětí.
2. Výběr vhodné diagnostiky pro pedagogický odhad školní zralosti a určení úrovně školní zralosti daným testovým prostředkem.
3. Intraindividuální porovnání výsledků úrovně motorické kompetence a stanovení školní zralosti. Určení vzájemného vztahu výsledků.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., V. ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval R. ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
LARUE, A., KELLY, B. B. Transforming the workforce for children birth through age 8: a unifying foundation. Washington, D.C.: The National Academies Press, 2015. ISBN 978-0-309-32485-4.
LIVONEN, S., SÄÄKSLAHTI, A.K. Preschool children’s fundamental motor skills: a review of significant determinants.Early Child Development and Care [online]. 184(7), 2014, 1107–1126. ISSN 0300-4430. Dostupné z: doi:10.1080/03004430.2013.837897.
SINDELAR, B., Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil POKORNÁ, V., Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
WILLIAMS, H.G., PFEIFFER, K.A., O’NEILL, J.R., DOWDA, M., MCIVER, K.L., BROWN, W.H., PATE, R.R., Motor Skill Performance and Physical Activity in Preschool Children.Obesity [online]. 16(6), 2008 1421–1426 [vid. 2020-03-27]. ISSN 1930-7381, 1930-739X. Dostupné z: doi:10.1038/oby.2008.214.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-326-0.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., V. ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval R. ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
LARUE, A., KELLY, B. B. Transforming the workforce for children birth through age 8: a unifying foundation. Washington, D.C.: The National Academies Press, 2015. ISBN 978-0-309-32485-4.
LIVONEN, S., SÄÄKSLAHTI, A.K. Preschool children’s fundamental motor skills: a review of significant determinants.Early Child Development and Care [online]. 184(7), 2014, 1107–1126. ISSN 0300-4430. Dostupné z: doi:10.1080/03004430.2013.837897.
SINDELAR, B., Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil POKORNÁ, V., Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.
WILLIAMS, H.G., PFEIFFER, K.A., O’NEILL, J.R., DOWDA, M., MCIVER, K.L., BROWN, W.H., PATE, R.R., Motor Skill Performance and Physical Activity in Preschool Children.Obesity [online]. 16(6), 2008 1421–1426 [vid. 2020-03-27]. ISSN 1930-7381, 1930-739X. Dostupné z: doi:10.1038/oby.2008.214.
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. Pedagogická praxe. ISBN 978-80-7367-326-0.