Diplomová práce je zaměřena na využití mezipředmětových vztahů mezi matematikou a informatikou v podobě řešení vybraných úloh z geometrie, s užitím programování tzv. micro:bitu. Představen je mikrorobot s názvem micro:bit, stručně je pojednáno o programovacích jazycích, pomocí nichž je možné micro:bit programovat, uvedeny jsou základní informace o tématech z geometrie, které mohou být i alespoň částečně procvičovány s využitím micro:bitu. Předloženy jsou pracovní listy se zadáními úloh z geometrie, určené k samostatnému vypracování s užitím programování micro:bitu jak pro žáky 2. stupně základní školy, tak i pro žáky střední školy. Popsáno je praktické ověření řešení úloh z pracovních listů a jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření zjišťujícího zpětnou vazbu od žáků k vytvořeným pracovním listům.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the use of relations of subjects math and IT in form of solutions of chosen problems from geometry by programming with help of so called micro:bit. A micro-robot named micro:bit is introduced and the programming languages that can be used to program the micro:bit are briefly discussed. In the thesis basics of the used topics from geometry, which can be partly practiced by use of this micro:bit can be found . There are also presented worksheets with tasks from geometry which are intended for independent development using micro:bit for both pupils of primary school and for pupils of secondary school. The practical verification of solutions to the tasks from the worksheets is described and the results of a questionnaire survey determining feedback from pupils to the created worksheets are summarized.
Klíčová slova
Micro:bit, programování, geometrie, mezipředmětové vztahy
Diplomová práce je zaměřena na využití mezipředmětových vztahů mezi matematikou a informatikou v podobě řešení vybraných úloh z geometrie, s užitím programování tzv. micro:bitu. Představen je mikrorobot s názvem micro:bit, stručně je pojednáno o programovacích jazycích, pomocí nichž je možné micro:bit programovat, uvedeny jsou základní informace o tématech z geometrie, které mohou být i alespoň částečně procvičovány s využitím micro:bitu. Předloženy jsou pracovní listy se zadáními úloh z geometrie, určené k samostatnému vypracování s užitím programování micro:bitu jak pro žáky 2. stupně základní školy, tak i pro žáky střední školy. Popsáno je praktické ověření řešení úloh z pracovních listů a jsou shrnuty výsledky dotazníkového šetření zjišťujícího zpětnou vazbu od žáků k vytvořeným pracovním listům.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is focused on the use of relations of subjects math and IT in form of solutions of chosen problems from geometry by programming with help of so called micro:bit. A micro-robot named micro:bit is introduced and the programming languages that can be used to program the micro:bit are briefly discussed. In the thesis basics of the used topics from geometry, which can be partly practiced by use of this micro:bit can be found . There are also presented worksheets with tasks from geometry which are intended for independent development using micro:bit for both pupils of primary school and for pupils of secondary school. The practical verification of solutions to the tasks from the worksheets is described and the results of a questionnaire survey determining feedback from pupils to the created worksheets are summarized.
Klíčová slova
Micro:bit, programování, geometrie, mezipředmětové vztahy
Diplomová práce je zaměřena na jednu z možností využití mezipředmětových vztahů mezi matematikou a informatikou. Tato možnost spočívá v řešení vhodných matematických úloh s užitím programování tzv. micro:bitů. Cíli teoretické části práce jsou představení micro:bitů, dále pak stručné pojednání o programovacích jazycích či internetových aplikacích, pomocí nichž je možné micro:bity programovat. Dalšími cíli teoretické části práce je uvedení základních informací o těch oblastech matematiky, které mohou být i alespoň částečně procvičovány s využitím micro:bitů. Praktická část práce je věnována sestavení souboru vzorově řešených příkladů, u nichž jsou nejen metodicky popsány konkrétní postupy programování micro:bitů, ale i základní principy potřebné k nalezení správného řešení jednotlivých matematických úloh. Kromě vzorově řešených příkladů je možné navrhnout pracovní listy se zadáními matematických úloh, které lze předložit buď žákům 2. stupně základní školy, anebo i žákům střední školy k samostatnému vyřešení s užitím programování micro:bitů. Úrovně náročností navrhovaných úloh se mohou lišit např. procvičovanými oblastmi matematiky. Dalším cílem práce je praktické ověření řešení sady sestavených matematických úloh v praktické části práce pomocí programování micro:bitů žáky 2. stupně základní školy či studenty střední školy. Získání zpětné vazby o vytváření řešení matematických úloh pomocí programování s micro:bity od zapojených žáků či studentů do praktického ověřování ve formě dotazníkového šetření.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce je zaměřena na jednu z možností využití mezipředmětových vztahů mezi matematikou a informatikou. Tato možnost spočívá v řešení vhodných matematických úloh s užitím programování tzv. micro:bitů. Cíli teoretické části práce jsou představení micro:bitů, dále pak stručné pojednání o programovacích jazycích či internetových aplikacích, pomocí nichž je možné micro:bity programovat. Dalšími cíli teoretické části práce je uvedení základních informací o těch oblastech matematiky, které mohou být i alespoň částečně procvičovány s využitím micro:bitů. Praktická část práce je věnována sestavení souboru vzorově řešených příkladů, u nichž jsou nejen metodicky popsány konkrétní postupy programování micro:bitů, ale i základní principy potřebné k nalezení správného řešení jednotlivých matematických úloh. Kromě vzorově řešených příkladů je možné navrhnout pracovní listy se zadáními matematických úloh, které lze předložit buď žákům 2. stupně základní školy, anebo i žákům střední školy k samostatnému vyřešení s užitím programování micro:bitů. Úrovně náročností navrhovaných úloh se mohou lišit např. procvičovanými oblastmi matematiky. Dalším cílem práce je praktické ověření řešení sady sestavených matematických úloh v praktické části práce pomocí programování micro:bitů žáky 2. stupně základní školy či studenty střední školy. Získání zpětné vazby o vytváření řešení matematických úloh pomocí programování s micro:bity od zapojených žáků či studentů do praktického ověřování ve formě dotazníkového šetření.
Seznam doporučené literatury
ODVÁRKO, O. – KADLEČEK, J.: Přehled matematiky - pro základní školy a víceletá gymnázia. PROMETHEUS, Praha 2004. 270 s. ISBN: 80-7196-276-7
PALKOVÁ, M. – ZEMEK, V.: Průvodce matematikou 1 aneb co byste měli znát z numerické matematiky ze základní školy. Didaktis, Brno 2009. 200 str. ISBN 978-80-7358-274-6
PALKOVÁ, M. a kol.: Průvodce matematikou 2 aneb co byste měli znát z geometrie ze základní školy. Didaktis, Brno 2007. 135 str. ISBN 978-80-7358-275-3
PECH, J. – NOVÁK, M.: Robotika pro střední školy: Programujeme micro:bit pomocí Pythonu. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, České Budějovice 2020. 40 s. ISBN 978-80-7394-787-3
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7
sady učebnic a pracovních sešitů z Matematiky pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ
https://makecode.microbit.org/
https://microbit.org/
Seznam doporučené literatury
ODVÁRKO, O. – KADLEČEK, J.: Přehled matematiky - pro základní školy a víceletá gymnázia. PROMETHEUS, Praha 2004. 270 s. ISBN: 80-7196-276-7
PALKOVÁ, M. – ZEMEK, V.: Průvodce matematikou 1 aneb co byste měli znát z numerické matematiky ze základní školy. Didaktis, Brno 2009. 200 str. ISBN 978-80-7358-274-6
PALKOVÁ, M. a kol.: Průvodce matematikou 2 aneb co byste měli znát z geometrie ze základní školy. Didaktis, Brno 2007. 135 str. ISBN 978-80-7358-275-3
PECH, J. – NOVÁK, M.: Robotika pro střední školy: Programujeme micro:bit pomocí Pythonu. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, České Budějovice 2020. 40 s. ISBN 978-80-7394-787-3
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7
sady učebnic a pracovních sešitů z Matematiky pro 2. stupeň ZŠ a pro SŠ