Bakalářská práce se zabývá výukou geometrie na 2. stupni ZŠ a jejími klíčovými aspekty, jakožto rozvíjení klíčových kompetencí, prostorové představivosti, procesu stavby matematického poznatku či moderními pomůckami v geometrii. Cílem práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak během covidové pandemie probíhala online výuka geometrie na 2. stupni ZŠ z pohledu učitele (zda vůbec probíhala; jaké pomůcky byly používány; jaká byla aktivita žáků apod.) a na základě zjištěných informací porovnat prezenční a distanční výuku geometrie na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the subject of geometry at the lower secondary stage of elementary school and its key aspects - development of key competencies, spatial sense, process of building mathematical knowledge and modern instruments used in teaching geometry. The objective of the thesis is to identify the form of teaching geometry during emergency remote teaching from the perspective of teachers - if there was any teaching at all, what tools were used, what was the level of engagement from students etc. Using survey data, the author aims to compare the classic brick and mortar teaching of geometry and the emergency remote teaching of geometry at the lower secondary stage of elementary school.
Bakalářská práce se zabývá výukou geometrie na 2. stupni ZŠ a jejími klíčovými aspekty, jakožto rozvíjení klíčových kompetencí, prostorové představivosti, procesu stavby matematického poznatku či moderními pomůckami v geometrii. Cílem práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit, jak během covidové pandemie probíhala online výuka geometrie na 2. stupni ZŠ z pohledu učitele (zda vůbec probíhala; jaké pomůcky byly používány; jaká byla aktivita žáků apod.) a na základě zjištěných informací porovnat prezenční a distanční výuku geometrie na 2. stupni ZŠ.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the subject of geometry at the lower secondary stage of elementary school and its key aspects - development of key competencies, spatial sense, process of building mathematical knowledge and modern instruments used in teaching geometry. The objective of the thesis is to identify the form of teaching geometry during emergency remote teaching from the perspective of teachers - if there was any teaching at all, what tools were used, what was the level of engagement from students etc. Using survey data, the author aims to compare the classic brick and mortar teaching of geometry and the emergency remote teaching of geometry at the lower secondary stage of elementary school.
V teoretické části uvést poznatky o výuce geometrie. Jaké cíle a úkoly by měla výuka geometrie plnit, jaké kompetence by měla rozvíjet. V praktické části dotazníkovým šetřením mezi pedagogy ZŠ zjistit jak učitelé během uzavření škol v období pandemie v rámci distanční online výuky matematiky vyučovali geometrii, zda ji vůbec vyučovali, jaké pomůcky používali, jaký pociťovali rozdíl mezi prezenční a online výukou geometrie, atp. Na základě šetření popsat rozdíly mezi prezenční a distanční formou výuky geometrie, jaká jsou úskalí distanční výuky geometrie
Zásady pro vypracování
V teoretické části uvést poznatky o výuce geometrie. Jaké cíle a úkoly by měla výuka geometrie plnit, jaké kompetence by měla rozvíjet. V praktické části dotazníkovým šetřením mezi pedagogy ZŠ zjistit jak učitelé během uzavření škol v období pandemie v rámci distanční online výuky matematiky vyučovali geometrii, zda ji vůbec vyučovali, jaké pomůcky používali, jaký pociťovali rozdíl mezi prezenční a online výukou geometrie, atp. Na základě šetření popsat rozdíly mezi prezenční a distanční formou výuky geometrie, jaká jsou úskalí distanční výuky geometrie
Seznam doporučené literatury
Pavlas, T., Pražáková, at. all.: (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Tématická zprávy. ČŠI. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf
MOLNÁR, J.: Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2. rozš. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2254-1.
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7
MOLNÁR, J., PERNÝ, J. & STOPENOVÁ, A. Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji. Praha: JČMF, 2006
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
Pilková, P. Online výuka (nejen individuálně vzdělávaných žáků). Závěrečná práce. Masarykova univerzita Brno, 2016.
Seznam doporučené literatury
Pavlas, T., Pražáková, at. all.: (2020). Vzdělávání na dálku v základních a středních školách. Tématická zprávy. ČŠI. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf
MOLNÁR, J.: Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. 2. rozš. vyd. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2254-1.
VORDERMAN, C.: Help Your Kids with Maths. Dorling Kindersley Limited, London 2014. 264 p. ISBN 978-1-4093-5571-7
MOLNÁR, J., PERNÝ, J. & STOPENOVÁ, A. Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji. Praha: JČMF, 2006
ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning: učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
Pilková, P. Online výuka (nejen individuálně vzdělávaných žáků). Závěrečná práce. Masarykova univerzita Brno, 2016.