Závěrečná práce se zabývá vývojem žáka s vícenásobným postižením v průběhu
vzdělávání na základní škole speciální. V teoretické části jsou popsány jednotlivé druhy
postižení ? a to postižení zrakové a lehká mentální retardace. Dále se práce zabývá
klasifikaci mentální retardace, popisem osob s lehkou mentální retardaci, klinickými
projevy a poukazuje na zásady, které je potřeba uplatňovat u žáka s lehkou mentální
retardaci. Další část práce popisuje postižení zrakové, klasifikaci osob se zrakovým
postižením a zásady, které je potřeba uplatňovat při vzdělávání těchto osob. Teoretická
část práce vycházela z poznatků obsažených v odborné literatuře. Praktická část
popisuje případovou studii žáka s vícenásobným postižením na základní škole speciální.
U praktické části byla možnost nahlédnout do osobních dokumentů vybraného žáka,
pozorovat ho při vyučování a realizovat rozhovor s žákem, s pedagogy a s rodiči žáka.
Na základě těchto metod byla vytvořená doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The final work deals with the development of a pupil with multiple disabilities during
education at a special primary school. The theoretical part describes the various types
of disabilities - visual impairment and mild mental retardation. Furthermore, the work
deals with the classification of mental retardation, the description of people with mild
mental retardation, clinical manifestations and points out the principles that need to be
applied in a pupil with mild mental retardation. The next part of the work describes
visual impairment, classification of visually impaired people and the principles
that need to be applied in the education of these people. The theoretical part of the work
was based on the knowledge contained in the literature. The practical part describes
a case study of a pupil with multiple disabilities at a special primary school. In part,
there was an opportunity to look into the documents of the selected pupil, to observe
him while teaching a practical and real conversation with the student, pedagogy,
and parents of the student. Based on these methods, recommendations for practice were
created.
Klíčová slova
zrakové postižení, lehká mentální retardace, vzdělávání, vývoj žáka, zásady práce
Závěrečná práce se zabývá vývojem žáka s vícenásobným postižením v průběhu
vzdělávání na základní škole speciální. V teoretické části jsou popsány jednotlivé druhy
postižení ? a to postižení zrakové a lehká mentální retardace. Dále se práce zabývá
klasifikaci mentální retardace, popisem osob s lehkou mentální retardaci, klinickými
projevy a poukazuje na zásady, které je potřeba uplatňovat u žáka s lehkou mentální
retardaci. Další část práce popisuje postižení zrakové, klasifikaci osob se zrakovým
postižením a zásady, které je potřeba uplatňovat při vzdělávání těchto osob. Teoretická
část práce vycházela z poznatků obsažených v odborné literatuře. Praktická část
popisuje případovou studii žáka s vícenásobným postižením na základní škole speciální.
U praktické části byla možnost nahlédnout do osobních dokumentů vybraného žáka,
pozorovat ho při vyučování a realizovat rozhovor s žákem, s pedagogy a s rodiči žáka.
Na základě těchto metod byla vytvořená doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The final work deals with the development of a pupil with multiple disabilities during
education at a special primary school. The theoretical part describes the various types
of disabilities - visual impairment and mild mental retardation. Furthermore, the work
deals with the classification of mental retardation, the description of people with mild
mental retardation, clinical manifestations and points out the principles that need to be
applied in a pupil with mild mental retardation. The next part of the work describes
visual impairment, classification of visually impaired people and the principles
that need to be applied in the education of these people. The theoretical part of the work
was based on the knowledge contained in the literature. The practical part describes
a case study of a pupil with multiple disabilities at a special primary school. In part,
there was an opportunity to look into the documents of the selected pupil, to observe
him while teaching a practical and real conversation with the student, pedagogy,
and parents of the student. Based on these methods, recommendations for practice were
created.
Klíčová slova
zrakové postižení, lehká mentální retardace, vzdělávání, vývoj žáka, zásady práce
Cíl závěrečné práce: Popsat vývoj žáka s vícenásobným postižením v průběhu vzdělávání na základní škole speciální.
Požadavky: : Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, dotazování.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat vývoj žáka s vícenásobným postižením v průběhu vzdělávání na základní škole speciální.
Požadavky: : Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, dotazování.
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, P., a kol. 2012. Katalog posuzování míry speciálně vzdělávacích potřeb. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3051-5
JANKOVÁ, J., a kol. 2015. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením. Oloumouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4476-5
KEBLOVÁ, A., 1998. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-051-6.
KEBLOVÁ, A., 2001. Zrakově postižené dítě, Praha: Septima. ISBN 80-7216-191-1
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7
Seznam doporučené literatury
BASLEROVÁ, P., a kol. 2012. Katalog posuzování míry speciálně vzdělávacích potřeb. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3051-5
JANKOVÁ, J., a kol. 2015. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se zrakovým postižením. Oloumouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4476-5
KEBLOVÁ, A., 1998. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. ISBN 80-7216-051-6.
KEBLOVÁ, A., 2001. Zrakově postižené dítě, Praha: Septima. ISBN 80-7216-191-1
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.