Závěrečná práce s názvem "Žák se zrakovým postižením v základní škole" se zabývá procesem integrace chlapce se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu základního vzdělávání. Práce si klade za cíl zpracovat teoretická východiska týkající se vzdělávání dětí se zrakovým postižením a analyzovat současnou situaci žáka se zrakovým postižením.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve definován žák se zrakovým postižením a je vysvětlen pojem zrakového postižení včetně jeho klasifikace. Druhá kapitola se zaměřuje na specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením v oblasti kognitivních funkcí, motoriky a socializace.
Praktická část se zaměřuje přímo na konkrétního žáka se zrakovým postižením na základní škole. Jsou zde prezentována podpůrná opatření, která byla využita při jeho vzdělávání. K dosažení cílů práce byl proveden průzkum, který zahrnoval pozorování, rozhovory a dotazníky. Z výsledků průzkumu vyplývá, že zařazení chlapce do hlavního vzdělávacího proudu bylo úspěšné. Také se ukázalo, že obdržel maximální podporu ze strany rodičů a socializace ve třídě probíhala úspěšně.
Celkově lze tedy říci, že závěrečná práce se důkladně zabývá problematikou integrace žáka se zrakovým postižením do běžného vzdělávacího prostředí.
Anotace v angličtině
The final work entitled "Visually Impaired Pupil at Primary School" deals with the process of integrating a visually impaired boy into the mainstream of primary education. The aim of the work is to develop theoretical starting points regarding the education of visually impaired children and to analyze the current situation of the visually impaired pupil.
The work is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, a student with visual impairment is first defined and the concept of visual impairment is explained, including its classification. The second chapter focuses on the specifics of the development of a visually impaired child in the area of cognitive functions, motor skills and socialization.
The practical part focuses directly on a specific pupil with a visual impairment in elementary school. The support measures that were used in his education are presented here. To achieve the objectives of the work, a survey was conducted that included observation, interviews and questionnaires. The results of the survey show that the boy's inclusion in the mainstream education was successful. It also appeared that he received maximum support from his parents and socialization in the classroom was successful.
Overall, it can be said that the final thesis thoroughly deals with the issue of integrating a visually impaired student into the regular educational environment.
Klíčová slova
žák se zrakovým postižením, mentální postižení, základní vzdělávání, pozorování, dotazník, rozhovor, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
pupil with visual impairment, mental impairment, basic education, observation, questionnaire, interview, support measures
Rozsah průvodní práce
42 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce s názvem "Žák se zrakovým postižením v základní škole" se zabývá procesem integrace chlapce se zrakovým postižením do hlavního vzdělávacího proudu základního vzdělávání. Práce si klade za cíl zpracovat teoretická východiska týkající se vzdělávání dětí se zrakovým postižením a analyzovat současnou situaci žáka se zrakovým postižením.
Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je nejprve definován žák se zrakovým postižením a je vysvětlen pojem zrakového postižení včetně jeho klasifikace. Druhá kapitola se zaměřuje na specifika vývoje dítěte se zrakovým postižením v oblasti kognitivních funkcí, motoriky a socializace.
Praktická část se zaměřuje přímo na konkrétního žáka se zrakovým postižením na základní škole. Jsou zde prezentována podpůrná opatření, která byla využita při jeho vzdělávání. K dosažení cílů práce byl proveden průzkum, který zahrnoval pozorování, rozhovory a dotazníky. Z výsledků průzkumu vyplývá, že zařazení chlapce do hlavního vzdělávacího proudu bylo úspěšné. Také se ukázalo, že obdržel maximální podporu ze strany rodičů a socializace ve třídě probíhala úspěšně.
Celkově lze tedy říci, že závěrečná práce se důkladně zabývá problematikou integrace žáka se zrakovým postižením do běžného vzdělávacího prostředí.
Anotace v angličtině
The final work entitled "Visually Impaired Pupil at Primary School" deals with the process of integrating a visually impaired boy into the mainstream of primary education. The aim of the work is to develop theoretical starting points regarding the education of visually impaired children and to analyze the current situation of the visually impaired pupil.
The work is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, a student with visual impairment is first defined and the concept of visual impairment is explained, including its classification. The second chapter focuses on the specifics of the development of a visually impaired child in the area of cognitive functions, motor skills and socialization.
The practical part focuses directly on a specific pupil with a visual impairment in elementary school. The support measures that were used in his education are presented here. To achieve the objectives of the work, a survey was conducted that included observation, interviews and questionnaires. The results of the survey show that the boy's inclusion in the mainstream education was successful. It also appeared that he received maximum support from his parents and socialization in the classroom was successful.
Overall, it can be said that the final thesis thoroughly deals with the issue of integrating a visually impaired student into the regular educational environment.
Klíčová slova
žák se zrakovým postižením, mentální postižení, základní vzdělávání, pozorování, dotazník, rozhovor, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
pupil with visual impairment, mental impairment, basic education, observation, questionnaire, interview, support measures
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat vzdělávání žáka se zrakovým postižením v běžné základní škole.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace závěrů.
Metody: Dotazování, pozorování.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Popsat vzdělávání žáka se zrakovým postižením v běžné základní škole.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, analýza případu, příprava a zpracování pedagogické kazuistiky, formulace závěrů.
Metody: Dotazování, pozorování.
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5
FINKOVÁ, D., a kol. Edukace jedinců se zdravotním postižením v kontextu kvality vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3262-5
JESENSKÝ, J. Vývoj, stav a strategie rozvoje v referenčním poli tyflologie. In: JESENSKÝ, J., a kol. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, str. 14-34. ISBN 80- 7041-041-8
VÍTKOVÁ, M., a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozšířené a přepracované vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ L., a kol. Speciální pedagogika. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7
ŠTRÉBLOVÁ, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením: Úvod do tyflopedie. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Turkyně, 2002. ISBN 80-7044-448-7
Seznam doporučené literatury
FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: UP, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5
FINKOVÁ, D., a kol. Edukace jedinců se zdravotním postižením v kontextu kvality vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3262-5
JESENSKÝ, J. Vývoj, stav a strategie rozvoje v referenčním poli tyflologie. In: JESENSKÝ, J., a kol. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, str. 14-34. ISBN 80- 7041-041-8
VÍTKOVÁ, M., a kol. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozšířené a přepracované vyd. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9
RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ L., a kol. Speciální pedagogika. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1073-7
ŠTRÉBLOVÁ, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením: Úvod do tyflopedie. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Turkyně, 2002. ISBN 80-7044-448-7
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.