Cílem práce bylo provést rešerši na téma využití pokročilých vizualizačních metod ve výuce chemie, vypracovat přípravy na vyučování s využitím vybraných nástrojů a následně zhodnotit použitelnost vybraných vizualizačních metod v jednotlivých fázích výuky. Byla provedena rešerše na téma historie vzdělávání v oblasti chemie, informační gramotnosti, a následně také o možnostech využití ICT v jednotlivých fázích výuky. V praktické části práce byl vytvořen dotazník na téma ,,Kvalita výuky na středních školách", na jehož základě byla vybrána problematická témata ke zpracování příprav na vyučování s využitím vhodných ICT nástrojů. Pro určená témata bylo vybráno 7 nástrojů, které mají potenciál podat probíranou látku efektivněji oproti klasickým způsobům výuky. Byly popsány aspekty těchto nástrojů a některé z nich byly vyzkoušeny během vyučování v rámci pedagogické praxe na gymnáziu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to do research on the use of advanced visualization methods in teaching chemistry, to prepare for teaching using the selected tools and then to evaluate the usability of the selected visualization methods in individual phases of teaching. Research was conducted on the history of chemistry education, information literacy, and subsequently on the possibilities of using ICT in different phases of teaching. In the practical part of the thesis, a questionnaire on the topic "Quality of teaching in high schools" was developed, which was used to select problematic topics to prepare for teaching using appropriate ICT tools. For the identified topics, 7 tools were selected that have the potential to present the discussed material more effectively compared to traditional teaching methods. Aspects of these tools have been described and some of them have been tested during teaching practice at the high school.
Klíčová slova
ICT, fáze vyučování, pokročilé technologie ve výuce, chemie, didaktika chemie
Klíčová slova v angličtině
ICT, phases of teaching, advanced technologies in teaching, chemistry, didactics of chemistry
Rozsah průvodní práce
46 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo provést rešerši na téma využití pokročilých vizualizačních metod ve výuce chemie, vypracovat přípravy na vyučování s využitím vybraných nástrojů a následně zhodnotit použitelnost vybraných vizualizačních metod v jednotlivých fázích výuky. Byla provedena rešerše na téma historie vzdělávání v oblasti chemie, informační gramotnosti, a následně také o možnostech využití ICT v jednotlivých fázích výuky. V praktické části práce byl vytvořen dotazník na téma ,,Kvalita výuky na středních školách", na jehož základě byla vybrána problematická témata ke zpracování příprav na vyučování s využitím vhodných ICT nástrojů. Pro určená témata bylo vybráno 7 nástrojů, které mají potenciál podat probíranou látku efektivněji oproti klasickým způsobům výuky. Byly popsány aspekty těchto nástrojů a některé z nich byly vyzkoušeny během vyučování v rámci pedagogické praxe na gymnáziu.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis was to do research on the use of advanced visualization methods in teaching chemistry, to prepare for teaching using the selected tools and then to evaluate the usability of the selected visualization methods in individual phases of teaching. Research was conducted on the history of chemistry education, information literacy, and subsequently on the possibilities of using ICT in different phases of teaching. In the practical part of the thesis, a questionnaire on the topic "Quality of teaching in high schools" was developed, which was used to select problematic topics to prepare for teaching using appropriate ICT tools. For the identified topics, 7 tools were selected that have the potential to present the discussed material more effectively compared to traditional teaching methods. Aspects of these tools have been described and some of them have been tested during teaching practice at the high school.
Klíčová slova
ICT, fáze vyučování, pokročilé technologie ve výuce, chemie, didaktika chemie
Klíčová slova v angličtině
ICT, phases of teaching, advanced technologies in teaching, chemistry, didactics of chemistry
Zásady pro vypracování
Provést rešerši na téma využití pokročilých vizualizačních metod ve výuce chemie.
Vypracovat přípravy na vyučovací hodinu s využitím vybraných nástrojů.
Zhodnotit použitelnost vybraných vizualizačních metod v jednotlivých fázích výuky.
Zásady pro vypracování
Provést rešerši na téma využití pokročilých vizualizačních metod ve výuce chemie.
Vypracovat přípravy na vyučovací hodinu s využitím vybraných nástrojů.
Zhodnotit použitelnost vybraných vizualizačních metod v jednotlivých fázích výuky.
Seznam doporučené literatury
ČADÍLEK, M., LOVEČEK, A., 2005. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
KOZMA, R., RUSSELL, J., 2005. Students Becoming Chemists: Developing Representationl Competence. In: John K. GILBERT, ed. Visualization in Science Education. Dordrecht: Springer Netherlands, Models and Modeling in Science Education, s. 121-145 [vid. 2021-05-30]. ISBN 978-1-4020-3613-2. Dostupné z: doi:10.1007/1-4020-3613-2_8.
MAREK, M., 2014. Molekulární modely ve výuce organické chemie na gymnáziu [online]. Praha [vid. 2021-05-30]. Rigorózní práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/61264
SLAVÍK, M., GRÉGR, J., JODAS, B., 2014. Vizualizace chemických struktur v badatelsky orientované výuce. Sborník 23. konference o výuce chemie/IOSTE. Hradec Králové, IX-2014, ed. M. Bílek str. 351–361, ISBN 978-80-7435-417-5.
Seznam doporučené literatury
ČADÍLEK, M., LOVEČEK, A., 2005. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
KOZMA, R., RUSSELL, J., 2005. Students Becoming Chemists: Developing Representationl Competence. In: John K. GILBERT, ed. Visualization in Science Education. Dordrecht: Springer Netherlands, Models and Modeling in Science Education, s. 121-145 [vid. 2021-05-30]. ISBN 978-1-4020-3613-2. Dostupné z: doi:10.1007/1-4020-3613-2_8.
MAREK, M., 2014. Molekulární modely ve výuce organické chemie na gymnáziu [online]. Praha [vid. 2021-05-30]. Rigorózní práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z: https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/61264
SLAVÍK, M., GRÉGR, J., JODAS, B., 2014. Vizualizace chemických struktur v badatelsky orientované výuce. Sborník 23. konference o výuce chemie/IOSTE. Hradec Králové, IX-2014, ed. M. Bílek str. 351–361, ISBN 978-80-7435-417-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, plány, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.