Bakalářská práce se zabývá lesními mateřskými školami v libereckém regionu
a inovativními přístupy ke vzdělávání. Cílem bakalářské práce je návrh, realizace a hodnocení vlastního programu pro předškolní děti v lesní mateřské škole. V teoretické části charakterizuje děti předškolního věku, představuje alternativní typy škol z hlediska jejich vzniku, typů a funkcí. Dále popisuje lesní mateřské školy, jejich původ a historii, filosofii a organizace u nás i v zahraničí. V neposlední řadě porovnává běžné mateřské školy s lesními a zmiňuje koncepty lesních mateřských škol, kde čerpá z odborné literatury. V praktické části popisuje již realizovaný program ve vybrané LMŠ a jeho zhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with forest kindergartens in the Liberec region and innovative approaches to education. The target of the bachelor thesis is the design, implementation and evaluation of the own program for preschool children in a forest kindergarten. In the theoretical part, it characterizes children of preschool age, presents alternative types of schools in terms of their origin, types and functions. It also describes forest nursery schools, their origin and history, philosophy and organization here and abroad. Last but not least, he compares ordinary kindergartens with forest ones and mentions the concepts of forest kindergartens, based on specialized literature. The practical part describes the already implemented program in the selected forest kindergarten and its evaluation.
Bakalářská práce se zabývá lesními mateřskými školami v libereckém regionu
a inovativními přístupy ke vzdělávání. Cílem bakalářské práce je návrh, realizace a hodnocení vlastního programu pro předškolní děti v lesní mateřské škole. V teoretické části charakterizuje děti předškolního věku, představuje alternativní typy škol z hlediska jejich vzniku, typů a funkcí. Dále popisuje lesní mateřské školy, jejich původ a historii, filosofii a organizace u nás i v zahraničí. V neposlední řadě porovnává běžné mateřské školy s lesními a zmiňuje koncepty lesních mateřských škol, kde čerpá z odborné literatury. V praktické části popisuje již realizovaný program ve vybrané LMŠ a jeho zhodnocení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with forest kindergartens in the Liberec region and innovative approaches to education. The target of the bachelor thesis is the design, implementation and evaluation of the own program for preschool children in a forest kindergarten. In the theoretical part, it characterizes children of preschool age, presents alternative types of schools in terms of their origin, types and functions. It also describes forest nursery schools, their origin and history, philosophy and organization here and abroad. Last but not least, he compares ordinary kindergartens with forest ones and mentions the concepts of forest kindergartens, based on specialized literature. The practical part describes the already implemented program in the selected forest kindergarten and its evaluation.
Cíl práce:Cílem je navrhnout, zrealizovat a zhodnotit vlastní program pro předškolní děti v lesní mateřské škole.
Metody: navrhnout, zrealizovat a zhodnotit vlastní program.
Zásady pro vypracování:pravidelné konzultace s vedoucí práce, rešerše a analýza odborné literatury, samostudium
Zásady pro vypracování
Cíl práce:Cílem je navrhnout, zrealizovat a zhodnotit vlastní program pro předškolní děti v lesní mateřské škole.
Metody: navrhnout, zrealizovat a zhodnotit vlastní program.
Zásady pro vypracování:pravidelné konzultace s vedoucí práce, rešerše a analýza odborné literatury, samostudium
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-7212-537-1.
Seznam doporučené literatury
KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
VOŠAHLÍKOVÁ, Tereza. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. ISBN 978-80-7212-537-1.