Teoretická část bakalářské práce popisuje základní informace týkající se tématu povinného předškolního vzdělávání jako způsobu podpory dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zaznamenává charakteristiku předškolního období, školní zralost a připravenost a popisuje všechny vývojové oblasti dítěte. Teoretická část dále zahrnuje téma zavedení povinné před-školní docházky, odklad povinné školní docházky, důležité téma rodiny a dětí ze znevýhod-něného prostředí.
Praktická část bakalářské práce se zaměřila na posouzení efektivity povinné předškolní do-cházky právě pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Z teoretických hledisek popsa-ných v předchozí části byly vyvozeny a následně vytvořeny vhodné diagnostické materiály zaměřené na všechny vývojové vzdělávací oblasti pro předškolní věk. Tato část je založena na kvalitativním výzkumu, jenž podrobně zkoumá vývojovou úroveň dítěte ze znevýhodně-ného prostředí, které plní povinnou předškolní docházku. Zpracované diagnostické materiály byly využity při práci s vybraným dítětem na začátku školního roku v měsíci říjnu a poté znovu aplikovány po uplynutí 5 měsíců čili v následujícím kalendářním roce v březnu. Z výsledků pracovních materiálů byla provedena analýza vývojové úrovně dítěte a výsledky jednotlivých testů byly porovnány mezi sebou. Navíc v mezidobí vstupního a závěrečného šetření bylo s dítětem pracováno v rámci povinné předškolní docházky s důrazem na oblasti, které se při vstupní diagnostice ukázaly jako slabší či nedostatečné. Na základě analýzy dat a porovnání vývojové úrovně dítěte při vstupní a závěrečné diagnostice byl zaznamenán posun a povinné předškolní vzdělávání se v tomto konkrétním případě ukázalo jako účinný způsob podpory dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor thesis describes basic information about the topic of compulsory preschool education as a way to support children from socially disadvantaged background. It contains the characteristics of the preschool period, school maturity and readiness and describes all developmental areas of the child. The theoretical part also includes the topic of the introduction of compulsory preschool attendance, the postponement of compulsory school attendance, an important topic of family and children from disadvantaged background.
The practical part of the bachelor thesis was focused on assessing the effectiveness of com-pulsory preschool attendance for children from socially disadvantaged background. From the theoretical points of view described in the previous section, suitable diagnostic materials focused on all developmental educational areas for preschool age were derived and subsequently created. This part is based on qualitative research, which examines in detail the developmental level of a child from a disadvantaged environment who fulfills compulsory preschool attendance. The created diagnostic materials were used to work with the selected child at the beginning of the school year in October and then repeated after 5 months in the following calendar year in March. From the results of the worksheets, an analysis of the chil-d's developmental level was performed and the results of individual tests were compared with each other. In addition, in the period between the initial and final survey, the child was practiced with as part of compulsory preschool attendance, with emphasis on areas that pro-ved to be weaker or insufficient during the initial diagnosis. Based on the analysis of data and comparison of the child's developmental level during the initial and final diagnosis, a advancement was recorded and compulsory preschool education proved to be an effective way of supporting a child from a socially disadvantaged environment in this particular case.
Klíčová slova
Předškolní věk, povinné předškolní vzdělávání, efektivita, děti ze znevýhodněného prostředí
Klíčová slova v angličtině
Pre-school education, introduction of compulsory pre-school education, efficiency, children from disadvantaged backgrounds
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část bakalářské práce popisuje základní informace týkající se tématu povinného předškolního vzdělávání jako způsobu podpory dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zaznamenává charakteristiku předškolního období, školní zralost a připravenost a popisuje všechny vývojové oblasti dítěte. Teoretická část dále zahrnuje téma zavedení povinné před-školní docházky, odklad povinné školní docházky, důležité téma rodiny a dětí ze znevýhod-něného prostředí.
Praktická část bakalářské práce se zaměřila na posouzení efektivity povinné předškolní do-cházky právě pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Z teoretických hledisek popsa-ných v předchozí části byly vyvozeny a následně vytvořeny vhodné diagnostické materiály zaměřené na všechny vývojové vzdělávací oblasti pro předškolní věk. Tato část je založena na kvalitativním výzkumu, jenž podrobně zkoumá vývojovou úroveň dítěte ze znevýhodně-ného prostředí, které plní povinnou předškolní docházku. Zpracované diagnostické materiály byly využity při práci s vybraným dítětem na začátku školního roku v měsíci říjnu a poté znovu aplikovány po uplynutí 5 měsíců čili v následujícím kalendářním roce v březnu. Z výsledků pracovních materiálů byla provedena analýza vývojové úrovně dítěte a výsledky jednotlivých testů byly porovnány mezi sebou. Navíc v mezidobí vstupního a závěrečného šetření bylo s dítětem pracováno v rámci povinné předškolní docházky s důrazem na oblasti, které se při vstupní diagnostice ukázaly jako slabší či nedostatečné. Na základě analýzy dat a porovnání vývojové úrovně dítěte při vstupní a závěrečné diagnostice byl zaznamenán posun a povinné předškolní vzdělávání se v tomto konkrétním případě ukázalo jako účinný způsob podpory dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the bachelor thesis describes basic information about the topic of compulsory preschool education as a way to support children from socially disadvantaged background. It contains the characteristics of the preschool period, school maturity and readiness and describes all developmental areas of the child. The theoretical part also includes the topic of the introduction of compulsory preschool attendance, the postponement of compulsory school attendance, an important topic of family and children from disadvantaged background.
The practical part of the bachelor thesis was focused on assessing the effectiveness of com-pulsory preschool attendance for children from socially disadvantaged background. From the theoretical points of view described in the previous section, suitable diagnostic materials focused on all developmental educational areas for preschool age were derived and subsequently created. This part is based on qualitative research, which examines in detail the developmental level of a child from a disadvantaged environment who fulfills compulsory preschool attendance. The created diagnostic materials were used to work with the selected child at the beginning of the school year in October and then repeated after 5 months in the following calendar year in March. From the results of the worksheets, an analysis of the chil-d's developmental level was performed and the results of individual tests were compared with each other. In addition, in the period between the initial and final survey, the child was practiced with as part of compulsory preschool attendance, with emphasis on areas that pro-ved to be weaker or insufficient during the initial diagnosis. Based on the analysis of data and comparison of the child's developmental level during the initial and final diagnosis, a advancement was recorded and compulsory preschool education proved to be an effective way of supporting a child from a socially disadvantaged environment in this particular case.
Klíčová slova
Předškolní věk, povinné předškolní vzdělávání, efektivita, děti ze znevýhodněného prostředí
Klíčová slova v angličtině
Pre-school education, introduction of compulsory pre-school education, efficiency, children from disadvantaged backgrounds
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit efektivitu povinného předškolního roku u vybraných dětí ze znevýhodněného prostředí.
Požadavky:
studium odborné literatury
pravidelné konzultace s vedoucí práce
tvorba pracovních listů pro děti předškolního věku zaměřených na všechny oblasti vývoje dítěte před vstupem do ZŠ (diagnostický materiál)
opakovaná pilotáž pracovních listů u vybraných dětí v rámci jednoho školního roku
Metody:
pozorování práce s dětmi
rozhovor s paní učitelkou MŠ
analýza výsledků diagnostiky u předškoláků
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit efektivitu povinného předškolního roku u vybraných dětí ze znevýhodněného prostředí.
Požadavky:
studium odborné literatury
pravidelné konzultace s vedoucí práce
tvorba pracovních listů pro děti předškolního věku zaměřených na všechny oblasti vývoje dítěte před vstupem do ZŠ (diagnostický materiál)
opakovaná pilotáž pracovních listů u vybraných dětí v rámci jednoho školního roku
Metody:
pozorování práce s dětmi
rozhovor s paní učitelkou MŠ
analýza výsledků diagnostiky u předškoláků
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V., 2011., Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Dotisk 1. vydání. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V., 2015., Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. ISBN 9788026607939
LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D., 2006., Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEDOVÁ, K., 2014., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6
VÁGNEROVÁ, M., 2005., Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V., 2011., Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Dotisk 1. vydání. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-1829-0
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V., 2015., Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. ISBN 9788026607939
LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D., 2006., Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEDOVÁ, K., 2014., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6
VÁGNEROVÁ, M., 2005., Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8