Diplomová práce je zaměřena na výuku tématu jihozápadní Asie na druhém stupni základních škol prostřednictvím netradičních aktivit. Teoretická část je zaměřena na rešerši odborné a populárně-naučné literatury, a zasazení tématu do rámcového vzdělávacího programu České republiky a školního vzdělávacího programu ZŠ Kaplického v Liberci. Předmětem praktické části je soubor netradičních vzdělávacích aktivit, které lze při výuce tohoto regionu použít. Cílem diplomové práce je představit podpůrné materiály, zdroje a nástroje, které mohou učiteli sloužit jako didaktická a metodická opora ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on teaching the topic of Southwest Asia in lower secondary schools through non-traditional activities. The theoretical part is focused on a search of professional and popular science literature, and setting the topic in the framework educational program of the Czech Republic and the school educational program of ZŠ Kaplického in Liberec. The subject of the practical part is a set of non-traditional educational activities that can be used in teaching this region. The aim of the thesis is to present supporting materials, resources and tools that can be used as didactic and methodological support for teachers in teaching.
Klíčová slova
jihozápadní Asie, netradiční aktivity, didaktika geografie, kurikulum, podpůrný materiál pro výuku
Klíčová slova v angličtině
Southwest Asia, non-traditional activities, methodology of geography, curriculum, teaching support material
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výuku tématu jihozápadní Asie na druhém stupni základních škol prostřednictvím netradičních aktivit. Teoretická část je zaměřena na rešerši odborné a populárně-naučné literatury, a zasazení tématu do rámcového vzdělávacího programu České republiky a školního vzdělávacího programu ZŠ Kaplického v Liberci. Předmětem praktické části je soubor netradičních vzdělávacích aktivit, které lze při výuce tohoto regionu použít. Cílem diplomové práce je představit podpůrné materiály, zdroje a nástroje, které mohou učiteli sloužit jako didaktická a metodická opora ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on teaching the topic of Southwest Asia in lower secondary schools through non-traditional activities. The theoretical part is focused on a search of professional and popular science literature, and setting the topic in the framework educational program of the Czech Republic and the school educational program of ZŠ Kaplického in Liberec. The subject of the practical part is a set of non-traditional educational activities that can be used in teaching this region. The aim of the thesis is to present supporting materials, resources and tools that can be used as didactic and methodological support for teachers in teaching.
Klíčová slova
jihozápadní Asie, netradiční aktivity, didaktika geografie, kurikulum, podpůrný materiál pro výuku
Klíčová slova v angličtině
Southwest Asia, non-traditional activities, methodology of geography, curriculum, teaching support material
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce je zaměřena na výuku tématu Jihozápadní Asie na druhém stupni základních škol. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na rešerši odborné a populárně-naučné literatury, a zasazení tématu Jihozápadní Asie do Rámcového vzdělávacího programu České republiky a školního vzdělávacího programu ZŠ Na Výběžku. Předmětem praktické části je soubor netradičních vzdělávacích aktivit ve výuce tohoto regionu a reflexe vybraných aktivit. Cílem diplomové práce je zpracovat podpůrné materiály, které mohou učiteli sloužit jako didaktická a metodická opora ve výuce.
Zásady pro vypracování
Tato diplomová práce je zaměřena na výuku tématu Jihozápadní Asie na druhém stupni základních škol. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je zaměřena na rešerši odborné a populárně-naučné literatury, a zasazení tématu Jihozápadní Asie do Rámcového vzdělávacího programu České republiky a školního vzdělávacího programu ZŠ Na Výběžku. Předmětem praktické části je soubor netradičních vzdělávacích aktivit ve výuce tohoto regionu a reflexe vybraných aktivit. Cílem diplomové práce je zpracovat podpůrné materiály, které mohou učiteli sloužit jako didaktická a metodická opora ve výuce.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Líný učitel: jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-344-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
ČAPEK, Robert. Uč jako umělec: malá kniha o velkých vzdělávacích myšlenkách. Ilustroval Radek PETŘÍK. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020. Briquet. ISBN 978-80-7555-105-4.
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. Ilustroval Les EVANS. Praha: Euromedia Group, 2019. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-7617-582-2.
KÜHNLOVÁ, H.: Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 55 s. ISBN 8071843768
PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996
PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. 4. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
VALIŠOVÁ, A., et al. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9
VÁVRA, J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. vyd. Liberec, TUL, 2006. 93 s. ISBN 80-7372-083-3
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Líný učitel: jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, [2017]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-344-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
ČAPEK, Robert. Uč jako umělec: malá kniha o velkých vzdělávacích myšlenkách. Ilustroval Radek PETŘÍK. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2020. Briquet. ISBN 978-80-7555-105-4.
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. Ilustroval Les EVANS. Praha: Euromedia Group, 2019. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-7617-582-2.
KÜHNLOVÁ, H.: Vybrané kapitoly z didaktiky geografie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 55 s. ISBN 8071843768
PETTY, G.: Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996
PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. 4. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5
SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2254-7.
VALIŠOVÁ, A., et al. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9
VÁVRA, J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. vyd. Liberec, TUL, 2006. 93 s. ISBN 80-7372-083-3