Diplomová práce pojednává o výzkumu vlivu cvičení využívajících fonémické vědomí na četnost chyb ve fonémických transkripcích. Práce popisuje dřívější výzkum, který se zabýval využitím fonémického vědomí jako nástroje pro detekování problematických jevů spojených s transkribováním. Práce navazuje na předcházející výzkum, jehož cílem bylo analyzovat nejčastější chyby ve fonémických transkripcích. Tyto chyby sloužily jako základ pro vytvoření diagnostického testu, skrze nějž byly detekovány chyby typické pro účastníky tohoto výzkumu. Na základě zjištěných chyb byla vytvořená cvičení zaměřená na fonémické vědomí. Cvičení byla založená na vybraných dovednostech definovaných institucí National Reading Panel. Těmito dovednostmi jsou identifikace a izolace fonémů. Vliv vytvořených cvičení byl následně ověřen prostřednictvím testu zaměřeného na transkripci. Výsledky diagnostického testu, vytvořených cvičení a ověřovacího testu byly vzájemně porovnané. Na základě komparace byly vyvozeny závěry o vlivu cvičení využívajících fonémické vědomí na četnost chyb v transkripcích.
Anotace v angličtině
The diploma paper studies the effect of phonemic awareness-based exercises on the frequency of transcription mistakes. The paper makes reference to previous research into the phonemic awareness being used as a tool for diagnosing problematic aspects related to transcribing. The paper follows up an earlier research into transcription mistakes. These mistakes served a basis for designing a diagnostic test by means of which transcription mistakes typical the participants of this research were analysed. On the basis of the mistakes analysed, phonemic awareness-based exercises were created. The exercises were based on selected phoneme tasks recognized by the National Reading Panel. Namely, these phoneme tasks were phoneme identity and phoneme isolation. The effect of the phonemic awareness-based exercises was assessed through a final transcription test. The results gained in the diagnostic test, phonemic awareness-based exercises and the final transcription test were afterwards compared. Based on the comparison, the conclusions about the effect of phonemic awareness-based exercises on the frequency of transcription mistakes were formulated.
Klíčová slova
foném, fonémické vědomí, fonémická transkripce, chyby v transkripci, cvičení zaměřená na fonémické vědomí
Diplomová práce pojednává o výzkumu vlivu cvičení využívajících fonémické vědomí na četnost chyb ve fonémických transkripcích. Práce popisuje dřívější výzkum, který se zabýval využitím fonémického vědomí jako nástroje pro detekování problematických jevů spojených s transkribováním. Práce navazuje na předcházející výzkum, jehož cílem bylo analyzovat nejčastější chyby ve fonémických transkripcích. Tyto chyby sloužily jako základ pro vytvoření diagnostického testu, skrze nějž byly detekovány chyby typické pro účastníky tohoto výzkumu. Na základě zjištěných chyb byla vytvořená cvičení zaměřená na fonémické vědomí. Cvičení byla založená na vybraných dovednostech definovaných institucí National Reading Panel. Těmito dovednostmi jsou identifikace a izolace fonémů. Vliv vytvořených cvičení byl následně ověřen prostřednictvím testu zaměřeného na transkripci. Výsledky diagnostického testu, vytvořených cvičení a ověřovacího testu byly vzájemně porovnané. Na základě komparace byly vyvozeny závěry o vlivu cvičení využívajících fonémické vědomí na četnost chyb v transkripcích.
Anotace v angličtině
The diploma paper studies the effect of phonemic awareness-based exercises on the frequency of transcription mistakes. The paper makes reference to previous research into the phonemic awareness being used as a tool for diagnosing problematic aspects related to transcribing. The paper follows up an earlier research into transcription mistakes. These mistakes served a basis for designing a diagnostic test by means of which transcription mistakes typical the participants of this research were analysed. On the basis of the mistakes analysed, phonemic awareness-based exercises were created. The exercises were based on selected phoneme tasks recognized by the National Reading Panel. Namely, these phoneme tasks were phoneme identity and phoneme isolation. The effect of the phonemic awareness-based exercises was assessed through a final transcription test. The results gained in the diagnostic test, phonemic awareness-based exercises and the final transcription test were afterwards compared. Based on the comparison, the conclusions about the effect of phonemic awareness-based exercises on the frequency of transcription mistakes were formulated.
Klíčová slova
foném, fonémické vědomí, fonémická transkripce, chyby v transkripci, cvičení zaměřená na fonémické vědomí
Účelem této diplomové práce je posoudit, zdali cvičení zaměřená na fonémické vědomí mají účinek na schopnost transkribovat slova. Práce navazuje na předešlý výzkum, jež cílil analyzovat chyby, které se objevují v transkripcích, a to z důvodu využití zanalyzovaných chyb jako zdrojového materiálu pro určení chyb typických pro výzkumné subjekty této diplomové práce. Potřebná data budou získaná prostřednictvím diagnostického testu ověřujícího schopnost subjektů transkribovat a již zmíněnými cvičeními zaměřenými na fonémické vědomí. Zároveň budou ona potřebná data seskupena od dostatečného počtu subjektů. Odborné poznatky budou získány na základě četby relevantního akademického materiálu.
Zásady pro vypracování
Účelem této diplomové práce je posoudit, zdali cvičení zaměřená na fonémické vědomí mají účinek na schopnost transkribovat slova. Práce navazuje na předešlý výzkum, jež cílil analyzovat chyby, které se objevují v transkripcích, a to z důvodu využití zanalyzovaných chyb jako zdrojového materiálu pro určení chyb typických pro výzkumné subjekty této diplomové práce. Potřebná data budou získaná prostřednictvím diagnostického testu ověřujícího schopnost subjektů transkribovat a již zmíněnými cvičeními zaměřenými na fonémické vědomí. Zároveň budou ona potřebná data seskupena od dostatečného počtu subjektů. Odborné poznatky budou získány na základě četby relevantního akademického materiálu.
Seznam doporučené literatury
Brown, Adam. 2014. Pronuciation And Phonetics: A Practical Guide For English Language Teachers. 1st ed. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-72275-9.
Crystal, David. 2008. A Dictionary Of Linguistics And Phonetics. 6th ed. Oxford: Blackwell publishing. ISBN 978-1-405-15296-9.
Roach, Peter. 2009. English Phonetics And Phonology Fourth Edition: A Practical Course. 4 ed. Cambridge: Cambridge Press.
Lewkowicz, N. K. 1980. “Phonemic awareness training: What to teach and how to teach it.” Journal of Educational Psychology, 72, 686–700.
Robinson, Gregory C., Justus, Barbara, Mahuri, Stacey L. 2011. “Predicting Difficulties in Learning Phonetic Transcription: Phonemic Awareness Screening for Beginning Speech-Language Pathology Students.” Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, 38, 87-95.
Snider, V. E. 1995. “A primer on phonemic awareness: What it is, why it's important, and how to teach it.” School Psychology Review, 24, 443–455.
Seznam doporučené literatury
Brown, Adam. 2014. Pronuciation And Phonetics: A Practical Guide For English Language Teachers. 1st ed. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-72275-9.
Crystal, David. 2008. A Dictionary Of Linguistics And Phonetics. 6th ed. Oxford: Blackwell publishing. ISBN 978-1-405-15296-9.
Roach, Peter. 2009. English Phonetics And Phonology Fourth Edition: A Practical Course. 4 ed. Cambridge: Cambridge Press.
Lewkowicz, N. K. 1980. “Phonemic awareness training: What to teach and how to teach it.” Journal of Educational Psychology, 72, 686–700.
Robinson, Gregory C., Justus, Barbara, Mahuri, Stacey L. 2011. “Predicting Difficulties in Learning Phonetic Transcription: Phonemic Awareness Screening for Beginning Speech-Language Pathology Students.” Contemporary Issues in Communication Science and Disorders, 38, 87-95.
Snider, V. E. 1995. “A primer on phonemic awareness: What it is, why it's important, and how to teach it.” School Psychology Review, 24, 443–455.