Tématem diplomové práce je zpracování výukového projektu pro 1 stupeň "Prameny v okolí Lomnice nad Popelkou". Teoretická část přináší základní informace o vodě, jako nezbytné podmínce pro život a o vodních zdrojích v okolí města. Vlastní zpracovaný projekt je rozdělen do tří částí. První část je vstupní příprava ve třídě a zahrnuje tyto základní aktivity (myšlenkové mapa s tématem vody, oběh vody v přírodě, prameny v okolí školy). Druhá část představuje připravené terénní vycházky s výukovými aktivitami. Je zpracována ve 4 variantách (Šárenčina studánka, pramen Cidliny, jezírko pod Táborem, Alainův pramen) a učitel si z nich může vybrat podle konkrétních podmínek. Třetí, závěrečná část se odehrává ve třídě a obsahuje celkové zhodnocení a doplňující aktivity. Hlavním cílem projektu je přiblížit žákům problematiku péče o vodní zdroje formou teoretickou a především praktickými ukázkami v terénu.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is a development of a project based learning programme for Primary school called " Springs located around Lomnice nad Popelkou". The theoretical part summarizes the elementary facts about water as a prerequisite for life and facts about the sources of water around the town. The actual programme is divided into three parts. The first part deals with the initial preparation in the classroom and includes the following activities (mind map on topic water, circulation of water in nature, springs around the school). The second part introduces pre-planned walks with outdoor learning activities. Teachers can choose from four alternatives (Šarenka's water well, Cidlina spring, pond under Tabor hill, Alain's spring) according to their current circumstances. The third and final part is carried out in the classroom and contains overall assessment of the project and additional activities. The aim of the project is to make pupils aware of the issue of water sources protection by various teaching methods, most importantly by way of an outdoor project based learning programme.
Klíčová slova
pramen, voda, vodní zdroj, studánka, hydrologie, péče, projektová výuka, Lomnice nad Popelkou
Klíčová slova v angličtině
spring, water, water source, water well, hydrology, protection, project based learning, Lomnice nad Popelkou
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem diplomové práce je zpracování výukového projektu pro 1 stupeň "Prameny v okolí Lomnice nad Popelkou". Teoretická část přináší základní informace o vodě, jako nezbytné podmínce pro život a o vodních zdrojích v okolí města. Vlastní zpracovaný projekt je rozdělen do tří částí. První část je vstupní příprava ve třídě a zahrnuje tyto základní aktivity (myšlenkové mapa s tématem vody, oběh vody v přírodě, prameny v okolí školy). Druhá část představuje připravené terénní vycházky s výukovými aktivitami. Je zpracována ve 4 variantách (Šárenčina studánka, pramen Cidliny, jezírko pod Táborem, Alainův pramen) a učitel si z nich může vybrat podle konkrétních podmínek. Třetí, závěrečná část se odehrává ve třídě a obsahuje celkové zhodnocení a doplňující aktivity. Hlavním cílem projektu je přiblížit žákům problematiku péče o vodní zdroje formou teoretickou a především praktickými ukázkami v terénu.
Anotace v angličtině
The topic of the thesis is a development of a project based learning programme for Primary school called " Springs located around Lomnice nad Popelkou". The theoretical part summarizes the elementary facts about water as a prerequisite for life and facts about the sources of water around the town. The actual programme is divided into three parts. The first part deals with the initial preparation in the classroom and includes the following activities (mind map on topic water, circulation of water in nature, springs around the school). The second part introduces pre-planned walks with outdoor learning activities. Teachers can choose from four alternatives (Šarenka's water well, Cidlina spring, pond under Tabor hill, Alain's spring) according to their current circumstances. The third and final part is carried out in the classroom and contains overall assessment of the project and additional activities. The aim of the project is to make pupils aware of the issue of water sources protection by various teaching methods, most importantly by way of an outdoor project based learning programme.
Klíčová slova
pramen, voda, vodní zdroj, studánka, hydrologie, péče, projektová výuka, Lomnice nad Popelkou
Klíčová slova v angličtině
spring, water, water source, water well, hydrology, protection, project based learning, Lomnice nad Popelkou
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zpracovat projekt na téma Prameny v okolí Lomnice nad Popelkou pro výuku na 1. stupeň základní školy
Postup práce:
1. Studium odborné přírodovědné a didaktické literatury.
2. Vytvoření návrhu projektu s tématem Prameny v okolí Lomnice nad Popelkou s důrazem na rozvoj mezipředmětových vztahů a aktivní práci žáků.
3. Ověření dílčích částí projektu se žáky 1. stupně ZŠ
4. Návrh metodických úprav, formulace závěrů a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zpracovat projekt na téma Prameny v okolí Lomnice nad Popelkou pro výuku na 1. stupeň základní školy
Postup práce:
1. Studium odborné přírodovědné a didaktické literatury.
2. Vytvoření návrhu projektu s tématem Prameny v okolí Lomnice nad Popelkou s důrazem na rozvoj mezipředmětových vztahů a aktivní práci žáků.
3. Ověření dílčích částí projektu se žáky 1. stupně ZŠ
4. Návrh metodických úprav, formulace závěrů a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
1. ANDĚRA, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 4. aktualizované vydání. Ilustroval Pavel PROCHÁZKA, ilustroval Jan HOŠEK, ilustroval Jiří HAJNÝ, ilustroval Jan SOVÁK. Praha: Slovart, [2017]. ISBN 978-80-7529-346-6.
2. KOVAŘÍK, Petr. Naše studánky: pověsti, legendy, místopis. Praha: Knižní klub, 2019. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-6303-8.
3. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
4. ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003. ISBN 80-7183-268-5.
5. Aktuální učebnice, pracovní sešity a metodické příručky určené pro vzdělávání na 1. stupeň ZŠ.
Seznam doporučené literatury
1. ANDĚRA, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 4. aktualizované vydání. Ilustroval Pavel PROCHÁZKA, ilustroval Jan HOŠEK, ilustroval Jiří HAJNÝ, ilustroval Jan SOVÁK. Praha: Slovart, [2017]. ISBN 978-80-7529-346-6.
2. KOVAŘÍK, Petr. Naše studánky: pověsti, legendy, místopis. Praha: Knižní klub, 2019. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-6303-8.
3. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
4. ROSYPAL, Stanislav. Nový přehled biologie. Praha: Scientia, 2003. ISBN 80-7183-268-5.
5. Aktuální učebnice, pracovní sešity a metodické příručky určené pro vzdělávání na 1. stupeň ZŠ.