Hlasový projev je nejdůležitějším prostředkem jak předávat informace žákům každého pedagoga. Bohužel často své hlasivky přepínají a následně dochází k poruše hlasu. Tato diplomová práce se zabývá pojmem hlasová hygiena, jejími zásadami a anatomií hlasového ústrojí. Druhým obsáhlým tématem je hlas, jeho tvorba a vlastnosti, dále poruchy hlasu a jeho prevence. Posledním hlavním tématem je práce s žáky mladšího školního věku při vokální činnosti v hudební výchově. Cílem práce je poukázat na problematiku hlasových poruch, poukázat na informovanost pedagogů o hlasu a hlasové hygieně, a zda v této oblasti informují a náležitě pracují se svými žáky.
Anotace v angličtině
Voice is the most important means of passing information to the students of each teacher. Unfortunately, they often switch their vocal cords and the voice breaks down. This diploma thesis will deal with the concept of voice hygiene, its principles and anatomy of the vocal system. The second topic will be the voice, its creation and properties, as well as voice disorders and its prevention. The last topic will be working with young learners in vocal activities in music education. The aim of the work will be to point out the issue of voice disorders, to point out the awareness of teachers about voice and voice hygiene, and whether they inform and work properly with their students in this area.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, tvorba hlasu, poruchy hlasu a jejich prevence, vokální činnost žáků mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
voice hygiene, voice creation, voice disorders and their prevention, vocal activity of young learners
Rozsah průvodní práce
73 s. (127 056 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlasový projev je nejdůležitějším prostředkem jak předávat informace žákům každého pedagoga. Bohužel často své hlasivky přepínají a následně dochází k poruše hlasu. Tato diplomová práce se zabývá pojmem hlasová hygiena, jejími zásadami a anatomií hlasového ústrojí. Druhým obsáhlým tématem je hlas, jeho tvorba a vlastnosti, dále poruchy hlasu a jeho prevence. Posledním hlavním tématem je práce s žáky mladšího školního věku při vokální činnosti v hudební výchově. Cílem práce je poukázat na problematiku hlasových poruch, poukázat na informovanost pedagogů o hlasu a hlasové hygieně, a zda v této oblasti informují a náležitě pracují se svými žáky.
Anotace v angličtině
Voice is the most important means of passing information to the students of each teacher. Unfortunately, they often switch their vocal cords and the voice breaks down. This diploma thesis will deal with the concept of voice hygiene, its principles and anatomy of the vocal system. The second topic will be the voice, its creation and properties, as well as voice disorders and its prevention. The last topic will be working with young learners in vocal activities in music education. The aim of the work will be to point out the issue of voice disorders, to point out the awareness of teachers about voice and voice hygiene, and whether they inform and work properly with their students in this area.
Klíčová slova
Hlasová hygiena, tvorba hlasu, poruchy hlasu a jejich prevence, vokální činnost žáků mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
voice hygiene, voice creation, voice disorders and their prevention, vocal activity of young learners
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl: Poukázat na důležitost dodržování hlasové hygieny ve školním prostředí a na možné následky jejího nedodržování
a) Teoretická část - pojem hlas a hlasová hygiena, popis hlasového ústrojí a vznik hlasu, zásady hlasové hygieny, poruchy hlasu a jeho náprava, psychologie pěveckých činností, hudební vývoj dítěte a dětský zpěv, příprava žáků na zpěv v hodinách hudební výchovy
b) Praktická část:
Dotazníkové šetření - dotazník pro učitele základních škol, který se zabývá jejich hlasouvou hygienou, onemocněním hlasivek, přípravou dětí na zpěv ve vyučovací hodině.
Rozhovor s lékařem foniatrie ohledně hlasové hygieny pedagogů.
Tvorba ukázkových hodin hudební výchovy se zaměřením na hlasovou průpravu a zpěv.
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl: Poukázat na důležitost dodržování hlasové hygieny ve školním prostředí a na možné následky jejího nedodržování
a) Teoretická část - pojem hlas a hlasová hygiena, popis hlasového ústrojí a vznik hlasu, zásady hlasové hygieny, poruchy hlasu a jeho náprava, psychologie pěveckých činností, hudební vývoj dítěte a dětský zpěv, příprava žáků na zpěv v hodinách hudební výchovy
b) Praktická část:
Dotazníkové šetření - dotazník pro učitele základních škol, který se zabývá jejich hlasouvou hygienou, onemocněním hlasivek, přípravou dětí na zpěv ve vyučovací hodině.
Rozhovor s lékařem foniatrie ohledně hlasové hygieny pedagogů.
Tvorba ukázkových hodin hudební výchovy se zaměřením na hlasovou průpravu a zpěv.
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, Olga. Pěvecká výchova. Čtvrté vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2017, 55 s. ISBN 978-80-7331-436-1
JIČÍNSKÁ, Jana. Dětský zpěv, hlasová hygiena, výslovnost. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1998.
KUČERA, Martin. Foniatrie - hlas: DVD ke kapitole Hlasová rehabilitace. Havlíčkův Brod: Tobiáš, c2010. Medicína hlavy a krku. ISBN 978-80-7311-116-8
MAJTNER, Jaroslav. Hlasová výchova. 2., nezměn. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Skripta. ISBN 80-244-1534-8
MAŠURA, Silvester. Poruchy hlasu a hlasová hygiena. Bratislava: Slovenský ústav zdravotníckej osvety, 1964, 45 s. Rady rodičom a vychovávateĺom
PROKEŠ, Zbyněk. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. V Liberci: Technická univerzita, 2009. ISBN 978-80-7372-444-3
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. V Praze: Karolinum, 2013, 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál, 2005, 148 s. ISBN 80-7178-916-X
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb, Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1
Seznam doporučené literatury
ČEŠKOVÁ, Olga. Pěvecká výchova. Čtvrté vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2017, 55 s. ISBN 978-80-7331-436-1
JIČÍNSKÁ, Jana. Dětský zpěv, hlasová hygiena, výslovnost. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 1998.
KUČERA, Martin. Foniatrie - hlas: DVD ke kapitole Hlasová rehabilitace. Havlíčkův Brod: Tobiáš, c2010. Medicína hlavy a krku. ISBN 978-80-7311-116-8
MAJTNER, Jaroslav. Hlasová výchova. 2., nezměn. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. Skripta. ISBN 80-244-1534-8
MAŠURA, Silvester. Poruchy hlasu a hlasová hygiena. Bratislava: Slovenský ústav zdravotníckej osvety, 1964, 45 s. Rady rodičom a vychovávateĺom
PROKEŠ, Zbyněk. Vybrané kapitoly z teorie hlasové výchovy. V Liberci: Technická univerzita, 2009. ISBN 978-80-7372-444-3
SEDLÁK, František a Hana VÁŇOVÁ. Hudební psychologie pro učitele. V Praze: Karolinum, 2013, 406 s. ISBN 978-80-246-2060-2
TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál, 2005, 148 s. ISBN 80-7178-916-X
VYDROVÁ, Jitka. Rady ke zpívání, aneb, Co může zpěvákům poradit odborný lékař. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1